یک حقوقدان گفت نمی‌توان نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام را مشروط کرد اما نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص می‌تواند مشروط شود.

نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی با چه شرایطی انجام می شود؟

یاسر میرزا جعفری، حقوقدان اظهار کرد: «ماده ۴۱ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت درخصوص نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی چنین بیان داشته است که در شرکت‌های سهامی عام نقل و انتقال سهام نمی‌تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهام شود.»

وی ادامه داد: «ماده مذکور آمره بوده و مطابق آن نمی‌توان نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام را مشروط کرد. این درحالی است که مطابق مفهوم مخالف ماده مذکور نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص می‌تواند مشروط شود.»

میرزاجعفری افزود: «در مرحله بعدی در شرکت‌های سهامی خاص، آزادی انتقال سهم مورد قبول قرار گرفته است، اما مجمع عمومی یا مدیران شرکت می‌توانند این آزادی را محدود کنند و شروطی را برای انتقال سهام قرار دهند. این امر از مفهوم مخالف ماده ۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت استنباط می‌شود.»

وی بیان کرد: «از سوی دیگر در شرکت سهامی خاص تعداد شرکا کم است و شرکا حق دارند از ورود اشخاص بیگانه به شرکت جلوگیری کنند تا شرکت حالت خانوادگی یا حرفه‌ای خود را حفظ کند. بنابراین اگر در اساسنامه شرکت سهامی خاص، شرطی مبنی بر منوط کردن انتقال سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیات مدیره وجود نداشته باشد، نقل و انتقال سهام کاملاً آزاد است.»

این کارشناس گفت: «نقل و انتقال سهام مستلزم تنظیم سند رسمی نیست، اما در مقررات قانونی، تشریفاتی برای انتقال سهام بانام قرار داده شده است. درصورتی که این تشریفات در هنگام انتقال سهام رعایت نشود، چنین انتقالی از نظر شرکت و اشخاص ثالث معتبر نیست.»

میرزاجعفری اظهار کرد: «انتقال سهام در شرکت سهامی خاص می‌تواند آزادانه انجام شود، اما چنانچه شرکا تصمیم به ایجاد محدودیت بگیرند، امکان نقل و انتقال بدون رعایت تشریفات درنظر گرفته شده وجود نخواهد داشت.»

این کارشناس گفت: «درخصوص تقویت این مساله باید بیان کرد چنانچه نقل و انتقال، مقید به شرایطی ازجمله تصویب و تایید کلیه اعضاء هیات مدیره شود و صاحب سهام قصد انتقال سهام خود را داشته باشد و همچنین هیات مدیره راضی به این انتقال نباشد، شرکت باید سهم شریک خواهان خروج را بازخرید کند و سرمایه خود را به میزان سهم این شریک کاهش دهد.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر تا میزان مبلغ سهام شریک از میزان سرمایه کم می‌شود و در اختیار شریک خواهان خروج قرار داده می‌شود و سپس سهام او باطل می‌شود. شرکت نیز نمی‌تواند چنین سهامی را نگه دارد چرا که این کار به‌منزله خرید سهام توسط خود شرکت است که مطابق ماده ۱۹۸ لایحه اصلاح ممنوع است.»

میرزاجعفری خاطر نشان کرد: «در نهایت باید بیان کرد قانون در مورد مشروط نمودن نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص ساکت بوده و منعی در این خصوص وجود ندارد. اما با توجه به رویه عملی موجود در اداره ثبت شرکت‌ها که البته در محاکم نیز مورد قبول است، نقل و انتقال سهام در شرکت مذکور می‌تواند با قید در اساسنامه، مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجمع عمومی صاحبان سهام شود. بنابراین هر نقل و انتقالی بدون رعایت تشریفات مذکور فاقد اعتبار است.»

منبع: پانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.