دبیرکل خانه پرستار، شرط بهبود نظام بهداشتی درمانی کشور را، تغییر ریل‌گذاری قطار سلامت دانست.

دبیر کل خانه پرستار: برون‌رفت از بحران نظام‌سلامت نیازمند اصلاح ساختار است

محمد شریفی‌مقدم، با اشاره به انتخاب رئیس جمهور از بدنه جامعه پزشکی، گفت: بدنه بهداشت و درمان، به ویژه جامعه پرستاری کشور از این انتخاب بسیار خرسند و امیدوارند با حضور دکتر پزشکیان به عنوان فردی قانون مدار که به اصول کار کارشناسی و خرد جمعی پای بند است، به روش‌ها و مدل‌ها و الگوهای موفق دنیا تاکید دارد، به عدالت و اعتقاد دارد به شفافیت، مسؤلیت پذیری،  حسابدهی توجه داشته و تعارض منافع را بر نمی تابد و اینها دقیقاً کلید واژه‌های گمشده و شاید فراموش شده در حکمرانی کشور و به ویژه در حوزه سلامت است.

وی افزود: وضعیت موجود ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور بحرانی و اسفناک است. از دریافت کنندگان خدمات یعنی مردم تا ارائه دهندگان خدمات که گروه‌های بهداشتی درمانی کشور هستند، همه ناراضی بوده و خروجی و کارکرد نظام سلامت کشور ارائه خدمات مراقبتی غیر ایمن و خسارات بار به مردم است و از طرفی شاهد مهاجرت، ترک کار و تغییر شغل نخبگان حوزه سلامت و به ویژه در بدنه پرستاری کشور هستیم.

شریفی‌مقدم تاکید کرد: این حالت ناشی از سیاست‌های غلط ۳۰ سال گذشته حاکم بر سیستم بهداشت و درمان کشور بوده است.

وی افزود: برای برون رفت از این بحران نیاز به عزم ملی و اراده‌ای فراتر از وزارت بهداشت است تا با تغییر ریل قطار نظام سلامت از طریق اصلاح سیاست‌های آلوده به تعارض منافع، اصلاح نظام پرداخت غیر عادلانه و تغییر ساختار ناکارآمد و به ویژه حذف تشکیلات اضافی، شرایط حوزه سلامت را بهبود بخشد.

دبیرکل خانه پرستار اظهار داشت: هم اکنون که فرصتی فراهم شده تا فردی از بدنه نظام سلامت در رأس قوه اجرایی قرار گیرد، همه باید کمک و حمایت کنیم تا این تغییرات بنیادین در نظام سلامت انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا خانه پرستار در کارگروه انتخاب وزیر بهداشت پیشنهادی نیست، گفت: به رغم اینکه در شرایط انتخاب کارگروه تاکید بر حضور احزاب در حوزه مربوطه بوده هیچ دعوتی از خانه پرستار نشد. ولی مواضع خانه پرستار که بیشترین حمایت جامعه پرستاری و بالاترین پایگاه اجتماعی را در بدنه پرستاری کشور دارد؛ تا زمانی که دکتر پزشکیان در مسیر تحقق شعارها و سیاست های اعلامی خود باشد صادقانه و بدون هیچ چشمداشتی و در جهت تأمین حقوق مردم و جامعه پرستاری کشور در حوزه سلامت از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و مواضع و نظرات پیشنهادی کارشناسی و مشورتی را به شکل‌های مختلف منتقل می‌کنیم.

شریفی‌مقدم در خصوص ویژگی‌های وزیر بهداشت دولت چهاردهم، افزود: در صورت عدم تغییرات ساختاری و بنیادین در وزارت بهداشت، رستم دستان هم که باشد کاری از پیش نخواهد برد؛ مگر اینکه ساختار عوض شود، چون با پیشرفت‌های روز افزون در حوزه مراقبت و درمان، ظهور بیماری‌های نوپدید، ورود فن آوری های جدید به ویژه در هوش مصنوعی، ورود کشور به بحران سالمندی، تغییر سبک زندگی مردم، برداشته شدن مرزهای جغرافیایی در انتقال و درمان بیماری‌ها و در نهایت افزایش آگاهی مردم در حوزه بهداشت و درمان با ساختار مدیریتی کُند، پوسیده و معیوب و ناکارآمد ۳۰ سال پیش امکان پذیر نیست. وزیر بهداشت بایستی با پذیرش این پیش فرض مسؤلیت وزارت را قبول کند و بعد از نداشتن تعارض منافع و اعتقاد به برقراری عدالت، بایستی فردی شجاع با قدرت مدیریتی بالا و درک مناسب از مشارکت و استفاده از خرد جمعی داشته باشد.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.