با اینکه در بین دموکرات ها مخالفان زیادی هستند نسبت به کاندیداتوری بایدن در انتخابات ولی فعلا در بین افراد شاخص دموکرات کسی نمی تواند جایگزین او در رقابت ها باشد

دعوای دموکرات ها گُر می‌گیرد؟ / تأکید بایدن بر ماندن در انتخابات به رغم فشارها و مخالفت‌ها

این روزها کناره‌گیری یا ماندن جو بایدن 81 ساله در کورس رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به معمایی بزرگ تبدیل شده است. در حالی که به واسطه گاف و سوتی های عجیب، درخواست استعفای وی حتی به اندرونی کاخ سفید و حزب دموکرات هم کشیده شده و افرادی مانند نانسی پلوسی رئیس‌ پیشین مجلس نمایندگان، چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنا و حتی باراک اوباما از تمایل خود برای کنار رفتن پیرمرد ساکن کاخ سفید سخن گفته اند، اما سیاست مدار کهنه کار آمریکایی روز گذشته با صدور بیانیه ای همچنان بر ماندن در ماراتن انتخابات با هدف حذف ترامپ تاکید کرد.

جو در شرایطی که به علت گرفتاری به ویروس کرونا در قرنطینه به سر می برد پیام داد هفته آینده دوباره و پرقدرت به کارزار انتخاباتی خود بازخواهد گشت. پیرترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا با هشدار درباره خطر بازگشت ترامپ به قدرت در بیانیه کتبی نوشت: «وضعیت حساسیت زیادی دارد و انتخاب ما روشن است. ما در کنار یکدیگر پیروز خواهیم شد.»

دعوای دموکرات ها گُر می گیرد؟ / تاکید بایدن بر ماندن در انتخابات به رغم فشارها و مخالفت ها

دعوای پیرمردها برای حضور در کاخ سفید

اعلام حضور دوباره بایدن در گود رقابت های انتخاباتی به رغم مخالفت ای گسترده چیزی نیست که مذاق بسیاری خوشایند باشد و لذا به اعتقاد برخی تحلیلگران می تواند به اختلافات درونی در امریکا و بویژه بی نظمی و رویایی رویی سیاسی در درون حزب دموکرات دامن بزند.

مرتضی مکی کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با قدس اما درباره تحلیل تحولات سیاسی در ایالات متحده معتقد است که هر یک از دو نامزد جمهوری خواه و دموکرات این دوره از رقابت های ریاست جمهوری آمریکا دارای نقاط ضعف و قوتی هستند. وی گفت: هرچند که شخص دونالد ترامپ جمهوری خواه در نظر سنجی ها از جوبایدن جلوتر است است هر دو طرف سعی دارند با بهره گیری از نقاط ضعف یکدیگر برای پیروزی در انتخابات حد اکثر استفاده را بکنند. مسئله جنگ اوکراین و کمک به ادامه جنگ یا اتمام آن، جنگ غزه و فروش و اهدای تسلیحات به رژیم صهیونیستی، تنش های چین-تایوان در منطقه آسیا پاسیفیک و موضوع خروج ایالات متحده آمریکا از ناتو نیز یکی از چالش برانگیز ترین محاسبات جامعه سیاسی آمریکایی در انتخابات امسال می باشد.

مکی تصریح کرد: مهم ترین نقطه ضعف جوبایدن کهولت سن او می باشد. بایدن به عنوان پیرترین رئیس جمهور و نامزد انتخابات ایالات متحده برای بار دوم در کورس رقابت ها شرکت می کند. او از اوایل دهه 1970 میلادی فعالیت های سیاسی خود را شروع کرد که به مدت بیش از 36 سال سناتوری را در کارنامه خودش دارد. هشت سال نیز معاون رئیس جمهور باراک اوباما بوده است. همچنین توانسته چهره های منتقد را متحد خودش کند.

بایدن همچنان گزینه نخست دموکرات ها است

تحلیلگر مسائل آمریکا افزود: با اینکه در بین دموکرات ها مخالفان زیادی هستند نسبت به کاندیداتوری بایدن در انتخابات ولی فعلا در بین افراد شاخص دموکرات کسی نمی تواند جایگزین او در رقابت ها باشد؛ چرا که برخلاف انتقادات و اعتراضات زیادی که علیه او است، بایدن همچنان محبوبیت بالایی دارد و طرفدارانش بسیار زیاد هستند. ناگفته نماند که در محافل سیاسی حزب دموکرات همچنان بر این نکته تاکید می شود که جوبایدن با داشتن حواس پرتی و عدم شرایط نامناسب مشابه انتخابات 2020 نمی تواند در مقابل ترامپ پیروز شود؛ حتی تعدادی از رهبران فعلی و موثر دموکرات ها معتقدند که بایدن با کناره گیری خودش می تواند درصد ضریب پیروزی حزب دموکرات را بالاتر ببرد. اما آن طرف دونالد ترامپ جمهوری خواه، دیگر نامزد انتخابات این دوره ریاست جمهوری آمریکا نیز با داشتن 78 سال سن به عنوان یکی از پیرترین نامزد های ریاست جمهوری این کشور می باشد. ترامپ به دلیل داشتن پرونده های فساد سیاسی ، اقتصادی و همچنین فساد اخلاقی (جنسی) همچون رقیب خودش وضعیت متزلزلی را دارد. ولی در قیاس با شخص بایدن از آرای بیشتری برخوردار است. چرا که توانایی تکلم و پرخاشگری او می تواند رای بیشتری را برایش جلب کند. هرچند که مولفه های اثر گذار دیگر نیز همچون سابقه اجرایی مناسب برای پیروزی در انتخابات موثر می باشد.

مکی در انتها تصریح کرد: آن چیزی که نتایجه اصلی انتخابات را مشخص می کند صندوق رای و آرای کالج الکترال می باشد. هرچند فرآیند های حزبی قبل انتخابات نیز موثر می باشد اما نه تماما که بتواند پیروز قطعی را از پیش مشخص کند. به زعم خیلی از تحلیلگران بین الملل سال 2024 را ، سال سرنوشت ساز برای تمامی مناطق و قطب های سیاسی جهان دانست. چرا که تا حدی وضعیت اردوگاه های سیاسی-نظامی غربی همچون ناتو و اتحادیه اروپا مشخص خواهد شد و امکان جایگزینی پیمان هایی همچون بریکس در خلاء نبود آن بسیار محتمل می باشد.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.