دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دست بخش عمده ای از دلالان و بازار سیاه را از این بازار قطع کرد.

آزادسازی‌ نرخ بلیت هواپیما دست بازار سیاه را قطع کرد / ۱۱۳ فروند هواپیما زمین‌گیر هستند

مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری که امروز برگزار شد، در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: قانون برنامه پنجم توسعه ماده ۱۶۱ تکلیفی را برای دولت ایجاد کرده که نرخ بلیت هواپیما آزاد شود.در سال ۱۳۹۴ آزادسازی نرخ بلیت به تصویب رسید و قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شد.

وی افزود: با آزادسازی نرخ بلیط هواپیما سال ۹۴ معادل ۱۷ میلیون مسافر جابجا شد که تا سال ۱۳۹۷ تعداد جابه جایی ها به ۲۴ میلیون مسافر رسید. این اقدام نشان داد آزادسازی چه تاثیری در جابجایی‌ها و نرخ بلیت دارد و جابه جایی ها تا ۲۰ درصد رشد داشت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: سال ۱۳۹۷ به بعد به دلیل نوسانات ارزی و دستوری شدن قیمت‌ها جابجایی مسافران کاهشی شد و در حال حاضر میزان جابجایی  مسافران ۱۸ میلیون نفر است که در واقع این آثار اعمال نرخ دستوری است.

به گفته وی، تقاضا موجود در بازار برای پروازهای داخلی در حال حاضر ۳۶ میلیون مسافر است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تعداد زیادی هواپیما به دلیل اعمال نرخ دستوری زمین گیر هستند، گفت: ۱۱۳ فروند هواپیما زمین گیر هستند که اگر به شرکت‌های هواپیمایی نقدینگی اضافه شود این تعداد وارد چرخه پرواز می‌شوند و امکان افزایش جابجایی مسافران را فراهم می‌کنند. ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز است که این تعداد وارد شبکه شوند. اگر نرخ دستوری اعمال نمی شد تعداد این ۱۱۳ فروند کمتر بود و نیازی به ۵۰۰ میلیون دلار هم نبود.

سامانی در ادامه افزود: به دلیل تاکید دولت به قیمت دستوری، شرکت های هواپیمایی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که دیوان نیز با رای صادره ستاد تنظیم بازار از دخالت در نرخ گذاری منع کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.