نماینده سابق مجلس به بیان توضیحاتی درباره تاثیر حمایت از تولیدات باراولی شرکت های دانش بنیان در دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز پرداخت.

رشد اقتصادی و تحقق رشد بهره‌وری صنعت نفت و گاز با استفاده از تولیدات بار اول دانش‌بنیان‌ها

مشارکت شرکت های دانش بنیان در بخش نفت و گاز به توسعه اقتصادی چشمگیر و رشد پایدار منجر شده است. این بخش به محرک اقتصادی کشور تبدیل شده است و بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در پیشبرد رشد دارند. حرکت به سمت استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، این بخش را قادر ساخته است تا بر نوآوری و فناوری تمرکز کند و به رتبه اول رشد بهره‌وری دست یابد.

در سال‌های اخیر، شرکت‌های دانش‌بنیان نقشی حیاتی در رشد و توسعه این بخش ایفا کرده‌اند و سهم آن‌ها در تقویت نوآوری و فناوری در این صنعت مؤثر بوده است. در سال ۱۴۰۲ اتفاقات مهمی در صنعت نفت و گاز کشور رخ داد که از آن جمله می توان به افزایش تولید روزانه نفت خام به بیش از ۳.۵ میلیون بشکه در روز اشاره کرد و ایران را در جایگاه سوم تولیدکنندگان اوپک قرار داد و با تکیه بر بومی‌سازی تجهیزات و فناوری به کمک بیش از ۶۷۶ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید بار اول تجهیزات و فرآیندهای گلوگاهی صنعت نفت و گاز، مسیر تحقق رشد بهره‌وری در تولید و همچنین دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز و تبدیل شدن به موتور محرکه رشد اقتصادی کشور را فراهم کرد.

علی اصغرعنابستانی نماینده سابق مجلس در گفت وگو با خبرنگار قدس درباره تاثیر حمایت از تولیدات باراولی شرکت های دانش بنیان در دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز گفت: بیش از یک دهه است که کشور ما با تحریم های کشورهای غربی مواجه شده است و صنعت  نفت و گاز بر اثر این تحریم ها آسیب دیده است. به نحوی که برای واردات تجهیزات راهبردی مورد نیاز این صنعت به مشکل برخورد کرده ایم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از راهکارهای رهایی از اثرات سو این تحریم ها این بوده که به سمت دانش بنیان ها برویم تا اقدام به ساخت تجهیزات مورد نیاز این صناعت بکنند. به همین دلیل هم قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب و با فراهم آوردن زیر ساخت های لازم مقرر شد تا از تولیدات بار اولی این شرکت ها برای استفاده در صنعت نفت و گاز حمایت شود.

عنابستانی با بیان اینکه تولید این تجهیزات در حوزه نفت و گاز تواند منجر به دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز شود ادامه داد: این تولیدات بار اولی شرکت ها دانش بنیان می تواند به سایر کشورها هم صادر شود، وقتی که عملکرد خوبی از خود نشان دهند. علاوه بر این با توجه به بازاری که در کشورهای همسایه ما که عمدتا نفت خیز هم هستند وجود دارد، می توان اقدام به صادرات این تولیدات بار اولی کشور تا ارزآوری بالایی هم برای کشور داشته باشد.

این نماینده سابق مجلس افزود: با وجود اینکه یک کشور نفت خیز هستیم در طول چندین سال گذشته و از زمان ملی شدن صنعت نفت در دانش نفتی رشد خوبی نکرده ایم. ولی در صنایع استخراج و فرآوری صنعت نفت رشد نکرده بودیم ولی در سال های اخیر بخشی از عقب ماندگی دانش نفت را جبران کرده ایم و گزارش های خوبی به  ما رسیده و تکمیل زنجیره ارزش را در پی داشته است.

این عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: ما به عنوان یک کشور نفت خیز و در حوزه اکتشاف استخراج و فرآوری و وابستگی زیادی به خارج داشته ایم و به همین دلیل داشتن ذخایر فراوان از توانمندی استفاده مناسب از این ذخایر محروم بوده ایم ولی توجه به دانش های بومی و به روز کردن این دانش ها توسط دانشمندان جوان خودمان این ضعف ها را در تمام عرصه ها می توانیم برطرف کنیم.

وی افزود: استفاده از این تولیدات دانش بنیانی در تمام عرصه های صنعت نفت و گاز مثل استخراج، انتقال و فرآوری محصولات نفتی رخ داده است. تولیدات باراولی شرکت های دانش بنیان به سمت تکمیل زنجیره ارزش نفت پیش رفته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.