تیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در پی دستیابی به دستاوردی در سیاست خارجی است که دولت او را متمایز کند و نشانه‌های بسیار از ضعفی که دوران ریاست‌جمهوری او را خدشه‌دار کرد، جبران کند.

بایدن به دنبال یک دستاورد لحظه آخری / تحلیل بلومبرگ از سفر آتی نتانیاهو به واشنگتن

شبکه آمریکایی «بلومبرگ» اشاره می‌کند که اگر چه جو بایدن از رقابت سال ۲۰۲۴ برای رسیدن به کاخ سفید کنار رفته است، اما تیم او در تلاش است نشان دهد که بایدن همچنان در زمینه سیاست خارجی فعال است.

 ساعاتی پس از اینکه بایدن اعلام کرد به دنبال ریاست‌جمهوری دوم خود نخواهد بود، وزیر امور خارجه او، آنتونی بلینکن، نوشت که «رئیس‌جمهور، رهبری آمریکا را در سراسر جهان احیا کرده است» و افزود: «من مشتاقانه منتظر هستم تا بر اساس این سابقه با او در ماه‌های آینده کار کنم.» به گفته بلومبرگ، این نوشته، پیامی صریح به متحدان و دشمنان تلقی می‌شود که او قصد ندارد از تلاش‌های آمریکا برای میانجی‌گری در توافق صلح بین اسرائیل و حماس، فشار برای تخصیص تسلیحات و بودجه بیشتر در حمایت از اوکراین، و پاسخ به حمایت چین از روسیه دست بکشد.

 بلومبرگ می‌افزاید: بایدن همیشه بر این باور بوده است که سیاست خارجی یکی از نقاط قوت اوست، زیرا زمانی که او استدلال می‌کرد که باوجود ابهامات در مورد سن بالا و افول توانمندی‌اش، باید در رقابت باقی بماند، یکی از موضوعاتی که او با اطمینان بیشتر درباره آن صحبت می‌کرد، سیاست خارجی بود.

 این شبکه خبری آمریکایی، اولین آزمون میزان نفوذ بایدن را زمانی می‌داند که نخست‌وزیر رژیم اشغالگر، بنیامین نتانیاهو، در یک سفر از پیش برنامه‌ریزی شده، این هفته وارد واشنگتن شود؛ جایی که قرار است بایدن با نتانیاهو ملاقات کند و باتکیه‌بر نفوذ خود او را برای پایبندی به توافق آتش‌بس با حماس متقاعد کند و به جنگی که نوار غزه را ویران کرد، پایان دهد.

 اما به گفته بلومبرگ، روابط بین آن‌ها - به‌ویژه باتوجه‌به حمایت صریح نتانیاهو از ترامپ در طول سال‌های ریاست‌جمهوری او - دچار چالش است. مقامات آمریکا نگران این هستند که نتانیاهو در سخنرانی اواخر هفته در کنگره چه خواهد گفت و آیا بایدنِ ضعیف را هدف قرار می‌دهد یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.