در حال حاضر هفت پروژه مهم راه در بخش راه و شهرسازی استان زنجان در حال انجام است که در بین آن‌ها پروژه زنجان به دندی بعد از ۱۵ سال هنوز پیشرفت فیزیکی آن در حد ۳۵درصد می باشد.

محور زنجان- دندی در پیچ و خم اعتبارات / پیشرفت ۳۵درصدی پروژه بعد از ۱۵ سال
برخی از جاده‌های استان زنجان به دلیل شرایطی همچون معادن، مقاصد گردشگری، حیات وحش و جاذبه‌های طبیعی همواره جزو پرترددترین‌ جاده‌ها محسوب می‌شوند، جاده دندی به زنجان و برعکس نیز از جمله‌ آن‌هاست که به دلیل وجود معادنی همچون سرب و روی و فراوری آن‌ها و مسیر دسترسی به تخت سلیمان تردد بالایی از کامیون‌ها، کشنده‌ها، تریلرها، خودروهای سبک و سنگین در این محور انجام می‌شود.
در حدود یک دهه است که تعریض محور دندی به زنجان در دست اقدام است اما انگار تخصیص اعتبار این پروژه‌ همانند بسیاری از پروژه‌های نیمه‌کاره استان زنجان روند قطره‌چکانی و لاک‌پشتی دارد که سبب شده پس از سال‌ها این پروژه تنها ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد. 
عرض کم جاده در کنار پر پیچ و خم بودن آن و تردد بالا سبب شده آمار تصادفات در این محور بالاتر برود و سالانه عده‌ای از هموطنان را به کام مرگ بکشاند.

توقف به دلیل کمبود اعتبار 
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه قطعه چهار پروژه زنجان به دندی به طول حدود ۱۷ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است، اظهار می‌کند: مسیر ارتباطی زنجان – دندی – تخت سلیمان جاده‌ای کوهستانی بوده که به دلیل عرض کم از جمله جاده‌های حادثه‌خیز استان به شمار می‌رود و از طرفی تردد کامیون‌ها نیز در این جاده به نسبت دیگر جاده‌ها بیشتر است.
سیداحمد خلیلی با اشاره به اینکه با ساخت این طرح مسیر تردد استان زنجان با بخش جنوبی استان آذربایجان غربی از ۵/۲ساعت به ۵/۱ساعت کاهش خواهد یافت، می‌افزاید: این محور ذیل طرح بهسازی راه اصلی زنجان- تکاب و زنجان- بیجار با طول ۱۲۸ کیلومتر در محدوده استان زنجان بوده که ۳۰کیلومتر آن در سال‌های گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
وی ادامه می‌دهد: از مهم‌ترین ضرورت‌های اجرای این طرح افزایش ایمنی محور برای استفاده مسافران و رانندگان وسایط نقلیه سنگین، همچنین ایجاد و بهسازی راه ارتباطی استان زنجان با استان آذربایجان غربی و راه ارتباطی مرکز استان با شهرستان‎های دندی و ماهنشان و راه ارتباطی روستاهای تابعه با مرکز شهرستان‌ دندی، افزایش ایمنی و کاهش سوانح جاده‌ای و افزایش ظرفیت ترانزیت مصالح معدنی است.
خلیلی تصریح می‌کند: هم اکنون قطعه سه به طول ۲۷ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد در دست اجرا بوده و قطعه چهار به طول حدود ۱۷ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است.

راه‌های زنجان نیاز به ارتقا دارند 
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز با بیان اینکه این پروژه جزو پروژه‌های تفویضی نیست و مستقیم توسط شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشور پیگیری می‌شود، اظهار کرد: محور مذکور ذیل طرح بهسازی راه اصلی زنجان- تکاب و زنجان- بیجار با طول ۱۲۸ کیلومتر در محدوده استان زنجان بوده که ۳۰ کیلومتر از آن در سال‌های گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. 
جعفر قزوینیان با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های استان زنجان نیاز به ارتقا به راه اصلی و بزرگراهی دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸۵ کیلومتر آن پیمان‌سپاری شده و در دست اجراست.
قزوینیان با بیان اینکه در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام راهسازی استان و برای رفاه و امنیت بیشتر در تردد مردم اداره کل راه و شهرسازی استان مدیریت و تدابیر لازم را دارد، بیان کرد: راه یکی از مؤلفه‌های مهم و اصلی توسعه هر کشوری است و وجود راه برای هر منطقه یک سرمایه بسیار ارزشمند به شمار می‌رود.

بی‌اعتنایی وزیر راه به پروژه 
نماینده مردم ایجرود و ماهنشان در مجلس دوازدهم با بیان اینکه پروژه بهسازی و ساخت محور زنجان – دندی پس از ۱۵ سال هنوز تکمیل نشده است با تأکید بر ضرورت تکمیل این پروژه، اظهار کرد: این پروژه با پیشرفت حدود ۴۵درصدی نیمه‌کاره رها شده و متولی آن نیز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است. 
سیدجمال موسوی تصریح کرد: متأسفانه ما در این مسیر شاهد بروز حوادث ترافیکی بسیاری هستیم و تعداد زیادی از همشهریانمان جان خود را در آن از دست دادند اما هنوز اقدامی از سوی وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای ایمن‌سازی این جاده انجام نشده است.
وی یادآور شد: با وجود اینکه بنده در صحن مجلس تذکری در این باره به وزیر راه و شهرسازی دادم، همچنین نشستی با معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و معاون پارلمانی وزیر راه و شهرسازی داشتیم اما تاکنون هیچ گونه اقدامی در راستای تحرک‌بخشی به این پروژه یا تغییر پیمانکار آن انجام نشده است. 
موسوی تأکید کرد: این پروژه در حالی نیمه‌تمام باقی مانده است که شهید رئیسی در سفر به استان زنجان ۳۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده بود که اگر به صورت ۱۰۰درصد تخصیص یابد قطعاً به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.