«مهلا» برنامه‌ای به میزبانی محمدحسین پویانفر، مداح کشور و با حضور چهره‌هایی در حوزه‌های مذهبی، هنری، ورزشی و اجتماعی ‏است که در هر قسمت، گفت‌وگوهایی شنیدنی و متناسب با حال و هوای این ایام، شخصیت امام حسین(ع) و عشق ارادتشان به ایشان را رقم می زند.

گفت‌وگو با تهیه‌کننده فصل پنجم برنامه «مهلا» / سعی کردیم «برای همه بودن حسین(ع)» را به تصویر بکشیم

به گزارش قدس آنلاین، «مهلا» که در چهار فصل گذشته با استقبال خوبی از سوی مخاطبان خود روبه‌رو شد، پخش فصل پنجم خود را از ۱۷ تیر ماه از طریق پلتفرم روبیکا آغاز کرده است. پنجمین فصل از برنامه مهلا با حضور میهمانانی همچون محمد معتمدی، استاد غلام رضا سازگار، دکتر محمود انوشه، حجت‌الاسلام شهاب مرادی، سجاد نوروزی، محمد فصولی، یوسفعلی میرشکاک، حاج ولی‌الله کلامی، امین فرغی و... روانه پلتفرم روبیکا شده است. 
به سراغ محمدرضا ماندگاران، تهیه‌کننده فصل پنجم برنامه مهلا رفتیم تا جزئیات بیشتر فصل جدید را از ایشان جویا شویم.

عشق به امام حسین(ع)
محمدرضا ماندگاران با بیان اینکه مهلا برنامه‌ای با محور محبت اباعبدالله(ع) است، گفت: در واقع می‌توان گفت این محبت گاهی در احساسات فردی، گاهی در خلق اثر هنری و گاهی در لباس خدمت به آستان مقدس سیدالشهدا(ع) ظهور و بروز پیدا می‌کند. در حقیقت تنها محور برنامه مهلا عشق است، عشق به حضرت اباعبدالله(ع). 
او در خصوص وجه تمایز فصل پنجم این برنامه نسبت به فصل‌های گذشته و معیار انتخاب میهمانان، بیان کرد: طبعاً آنچه وجه تمایز یک برنامه‌ در فصول مختلف است؛ رویکرد و تا حدی در جزئیات است. مهلا مثل هر برنامه‌ چندفصلی، شکل کلی خود را حفظ کرده اما در انتخاب میهمانان و زاویه نگاه در طراحی پرسش‌ها و موضوعات گفت‌وگو، رویکرد خلاقانه‌تر داشته و به ابعاد ناگفته و یا کمتر شنیده شده در این حوزه پرداخته است.
معیار انتخاب میهمانان، پرداختن به شخصیت افرادی است که هنر و تفکر خود را در مسیر امام حسین(ع) بنا کرده‌اند؛ چهره‌هایی که در پیوندی محکم و شورانگیز با ساحت مقدس امام حسین(ع) قرار دارند.

گفت‌وگو با تهیه‌کننده فصل پنجم برنامه «مهلا»/سعی کردیم «برای همه بودن حسین(ع)» را  به تصویر بکشیم
محمدرضا ماندگاران


حفظ یک رویکرد خلاقانه 
ماندگاران مهم‌ترین چالش خود در فصل پنجم مهلا را انتخاب زاویه دید در طراحی پرسش‌ها و موضوعات گفت‌وگو و انتخاب میهمانان عنوان کرد و افزود: در واقع حفظ یک رویکرد خلاقانه در مواجهه با مخاطبی که چند فصل با این برنامه همراه بوده، چالش اصلی و تعیین‌کننده‌ مهلا بود. برای رسیدن به این هدف اتاق فکر برنامه، جلسات متعدد و مفیدی داشت و تیم محتوایی برنامه کمک شایانی در تولید فصل پنجم کردند.
وی تأکید کرد: گفت‌وگو حول محور اهل بیت(ع) به خصوص حضرت سیدالشهدا(ع)، بر خلاف آنچه ممکن است به نظر برسد، ساده نیست. این موضوع آنچنان ظرایفی دارد که به راحتی غفلت از یک بعد آن، منتج به جفایی در حق این مبحث مهم و عمیق می‌شود. طبعاً نمی‌توان از حضرت اباعبدالله ‌الحسین(ع) صحبت کرد اما احساسات و دریافت‌های معنوی و شخصی را نادیده گرفت. گفت‌وگو با لحاظ این امر، کار دشواری در رسانه است و اگر کوچک‌ترین غفلتی صورت بگیرد، نقض غرض است.
وی در خصوص استقبال مردم از فصول ساخته شده، اظهار کرد: در این مورد بهترین پاسخ، توجه در تعداد فصول این برنامه آن هم به صورت پی‌درپی است. وقتی برنامه‌ای از اقبال مخاطب بهره‌مند می‌شود، به فصل بعدی فکر می‌شود. در این زمینه فکر می‌کنم استقبال و توجه مخاطبان به برنامه مهلا مثال‌زدنی باشد.

آشنایی پویانفر با زبان نسل جدید
تهیه‌کننده برنامه «رو به راه» در خصوص ویژگی‌های محمدحسین پویانفر و چرایی انتخاب او به عنوان مجری بیان کرد: بالاتر از اجرا، ایشان میزبان این برنامه است. ایشان علاوه بر اینکه از لحاظ شخصی، ارتباط معنوی زیبایی با ساحت نورانی اباعبدالله(ع) دارد کاملاً با زبان جوان امروز نیز آشناست. یکی از دلایل موفقیت آقای پویانفر در همین فهم روشن از نیازهای جوانان امروز است که با هر ظاهری دل در گرو اهل بیت(ع) دارند. او که از کودکی در فضا و اتمسفر مسجد و هیئت رشد کرده، از ظرایف بحث درباره نهضت عاشورا و جلوه‌های نورانی سیدالشهدا(ع) آگاه است. این مسئله در روش هیئت‌داری ایشان و نوع تعامل با نوجوانان و جوانان هم نقش دارد. به طوری که می‌بینیم ایشان چقدر در جذب این قشر و حتی کودکان به محافل حسینی موفق بوده است. علاوه بر همه این‌ها، هوش، آرامش و سعه صدر او در کار از دیگر دلایل موفقیت وی برای میزبانی از میهمانان مهلا در این فصل‌ها بوده است. تجربه موفقی که ثمره‌اش را در مهلا مشاهده می‌کنید.

به نوکری برای امام حسین(ع) افتخار می‌کنم
تهیه‌کننده برنامه مهلا در پاسخ به این پرسش که به نظر شما جامعه ما به کدام یک از خصلت‌های امام حسین(ع) بیشتر نیاز دارد، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم نه تنها جامعه ما، بلکه همه‌ بشریت به جزء‌جزء خصلت‌های عظیم و والای حضرت اباعبدالله‌ الحسین(ع) محتاج هستند. مقام عبودیت، مقام توحید، مقام رضا و سایر خصائل ایشان، آرمان والای همه انسان‌ها بوده و هست. اما اینکه چقدر می‌توانیم به این خصایص نزدیک شویم؛ پرسشی است که هر یک از ما باید از خودمان بپرسیم. ضمن اینکه افتخار به خدمت در این آستان، حقیقتی بدیهی در وجود ماست. آرمانی است که حتی پیش از تولد در وجود ما شکل گرفته است. در واقع بخشی از هویت ما را شکل داده است. افتخار نوکری اباعبدالله(ع) نه تنها هویت و شرافت می‌بخشد، بلکه امیدبخش است. نجات‌دهنده است، اصلاً زندگی‌بخش است. 

در انتقال مفاهیم مذهبی به جوانان باید مراقب باشیم
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما در ساخت یک برنامه به خصوص برنامه مذهبی چه بایدها و نبایدهایی باید رعایت شود تا مخاطب به سمت آن کشیده شود، گفت: هر رسانه‌ای طرفداران و مخاطبان خود را دارد. 
تفاوت برنامه‌سازی در پلتفرم و رسانه ملی تفاوت در مخاطب است و این موضوع در طراحی و ارائه برنامه، تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند. برنامه‌های مذهبی هم مثل سایر برنامه‌ها ناگزیر هستند راه خود را در دنیای نوین ارتباطات پیدا کنند. پیدا کردن بهترین روش برای برقراری ارتباط با مخاطبی که در معرض رسانه‌های مختلف و اطلاعات فراوان است، چالش امروزی همه‌ برنامه‌سازان متفکر است. این امر در مورد برنامه‌هایی با موضوعات معارفی حساسیت بیشتری نیز دارد؛ چرا که در برنامه‌سازی در حوزه معارف و اهل‌بیت(ع)، محتوا بر فرم رجحان معناداری دارد یعنی نمی‌توان مثل بسیاری از برنامه‌ها برای رقابت و جذب مخاطب، رویکردهای خاصی داشت اما از سوی دیگر یک برنامه‌ساز در حوزه معارف باید قادر باشد محتوای برنامه را در چنان بسته‌بندی خوشایندی به مخاطب خود به خصوص مخاطب جوان ارائه دهد که او را همراه کرده تا به محتوای برنامه توجه کند. بدیهی است این مسیر پرچالش و دشوار اما ناگزیری است.

گفت‌وگو با تهیه‌کننده فصل پنجم برنامه «مهلا»/سعی کردیم «برای همه بودن حسین(ع)» را  به تصویر بکشیم



انتقال فرهنگ عاشورا؛ وظیفه همه آحاد جامعه
این تهیه‌کننده در خصوص چگونگی انتقال فرهنگ عاشورا از طریق برنامه‌های تلویزیونی عنوان کرد: برنامه‌سازی یکی از هزاران ابزاری است که می‌توانند سربازان میدان نبرد روایت‌ها در جهان امروز باشند. 
انتقال فرهنگ عاشورا به مخاطب جوان و نسل بعد وظیفه و مأموریت همه آحاد جامعه است اما طبعاً نسبت این وظیفه برای رسانه‌ها بسیار بیشتر است. قطعاً برنامه‌سازی در این راستا، نقش مؤثر و انکارناپذیری در انتقال فرهنگ عاشورا داشته و خواهد داشت.
به نظر من یکی از راه‌های تحقق معنویت و آموزه‌های عاشورایی، الگوسازی از این آموزه‌های عاشورایی آن هم در ادبیات و جهان فکری نوجوان و جوان امروز در مرتبه خاص و همه آحاد جامعه در نگاه عام‌تر است. یعنی باید این مفاهیم را به زبان مخاطب امروز و با تأویل دادن آن در موضوعات مختلف زندگی امروزی، به او منتقل کرد.
ماندگاران شعار «حب ‌الحسین ‌یجمعنا» را نخ تسبیح مهلای پنج‌ساله عنوان کرد و گفت: بیشتر انسان‌ها فارغ از دین، گویش و رنگ پوست به امام حسین(ع) و غربت ایشان تعلق خاطر دارند. مظهر این اجماع را می‌توان در گردهمایی بزرگ اربعین دید. در راهپیمایی بزرگ اربعین می‌بینیم که ایشان مختص شیعه نیست، حتی مختص مسلمانان هم نیست. حضرت اباعبدالله(ع) برای همه است و ما در مهلا سعی داشتیم «برای همه بودن حسین(ع)» را به تصویر بکشیم.
ماندگاران لحظه به لحظه تولید مهلا را خاطرات فراموش نشدنی و ناب برای خود و تیم سازنده می‌داند اما خاص‌ترین این خاطرات را متعلق به قسمتی می‌داند که اصلاً قرار نبود ساخته شود و حالا محبوب‌ترین قسمت شده است. 
او توضیح داد: جمعی از بچه‌های سندرم داون که از طریق هیئت ریحانه‌ النبی(س) به عتبات اعزام شده بودند، برای دیدار با محمدحسین پویانفر به پشت صحنه برنامه آمدند و اصلاً قرار نبود قسمتی با حضور آن‌ها ساخته شود اما نتیجه این دیدار تبدیل شد به قسمتی ناخواسته که اتفاقاً قسمتی شد که برای خودم خیلی دلنشین و دوست‌داشتنی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.