عضو انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: از آنجائیکه قرار است بر اساس برنامه توسعه ۸ درصد جهش تولید را محقق کنیم. باید حوزه مسکن و رونق دادن به آن نیز در دستور کار باشد. به دولت آقای پزشکیان پیشنهاد می‌کنم که در حوزه مسکن فعال باشد.

برای تحقق رشد ۸ درصدی تولید در برنامه توسعه باید رونق دادن به حوزه مسکن در دستور کار باشد

مسکن به یکی از موضوعات مهم و اساسی امروز اقتصاد کشور تبدیل شده است.به نحوی که تمامی نامزدهای ریاست جمهوری در مورد این موضوع برنامه‌هایشان را مطرح کردند.آقای پزشکیان رئیس جمهور منتخب نیز درباره حل و فصل این موضوع حین مناظره‌ها قول مساعد داد.

حالا باید منتظر شویم و ببینیم که وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی تا چه اندازه به موضوع مسکن و توسعه مساحت مسکونی کشور متعهد است.افکار عمومی و رسانه‌ها توقع دارند مجلس در بررسی رأی اعتماد وزیر پیشنهادی دولت این موضوع را مدنظر داشته باشد.

در واقع باید کسی به عنوان مسئول حوزه مسکن روی کار بیاید که حل و فصل این مسئله را جزو وظایف خودش بداند و نسبت به این موضوع تعهد داشته باشد.

به زعم بسیاری از کارشناسان، حل و فصل مشکل مسکن می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت بسیاری از طرح‌های کلان کشور باشد.آنان معتقدند در صورتی که دسترسی عموم مردم به مسکن مناسب تسهیل نشود، نمی‌توانیم به موفقیت طرح جوانی جمعیت امید داشته باشیم.از نظر این افراد، حل و فصل مشکل مسکن پیش‌نیازی برای بسیاری از طرح‌های ملی است.

دولت سیزدهم موضوع مسکن را با جدیت در دستور کار داشت.به نحوی که تکمیل پروژه‌های مسکن مهر صورت گرفت و پروژه نهضت ملی مسکن نیز شروع شد.در این طرح، حدود ۴ میلیون خانوار ثبت نام کرده‌اند و به دو نیم میلیون خانواده زمین عرضه شده است.

در ادامه نظرات ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در خصوص ادامه طرح نهضت ملی مسکن و انجام تعهدات دولت سیزدهم در مقابل مردم توسط دولت چهاردهم می‌آید.

زنگنه با اشاره به این موضوع که آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور آینده کشور از متن مجلس بیرون آمده و به مصوبات صورت گرفته در زمینه مسکن واقف است، تصریح کرد: آقای پزشکیان سال‌ها در تصویب قوانین در مجلس، نوشتن برنامه بودجه‌های سنواتی و قوانین برنامه توسعه دخیل بوده‌ است.این امر کمک خواهد کرد که وی خودش را مقید به انجام برنامه هفتم توسعه بداند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان بارها خودش را در تبلیغات انتخاباتی‌اش به اسناد بالادستی نظام متعهد دانسته‌ است.این شواهد ما را به این موضوع امیدوار می‌کند که در دولت چهاردهم به تعهدات دولت در زمینه مسکن عمل شود.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در خصوص لزوم عمل به تعهدات دولت سیزدهم در زمینه نهضت ملی مسکن در قبال مردم خاطرنشان کرد: واقعیت این است که تعهدات دولت‌ها به اشخاص وابسته نیست.یک سری تعهدات بر اساس مقرره‌هایی به مردم داده شده است و ارتباطی به روی کار بودن این دولت و دولت آینده ندارد.این تعهدات باید اجرایی شود و به اعتماد عمومی خدشه‌ای وارد نشود.

زنگنه گفت: به طور مثال، تعهداتی که آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور کشور در دولت چهاردهم ایجاد خواهد کرد، تعهدات حاکمیت اقتصادی کشور است و باید در دولت بعدی نیز مورد احترام باشد.به همین منوال، تعهدات دولت سیزدهم در قبال مردم در چارچوب نهضت ملی مسکن باید عملیاتی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی روسای جمهور احساس می‌کنند می‌توانند از انجام تعهدات دولت قبلی طفره بروند.در حالی که این اقدام به اعتماد عمومی به نهاد دولت ضربه می‌زند و عواقب خوبی به لحاظ سیاسی برای کشور ندارد.باید این موضوع را بپذیریم که مردم دولت جمهوری اسلامی را می‌شناسند و تفاوتی نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور است.آنان توقع دارند دولت به عنوان یک کلیت حقوقی به تعهداتش عمل کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مردم به نظام، دولت و مسئولان اعتماد دارند و خوب است طوری عمل کنیم که به این اعتماد عمومی لطمه‌ای وارد نشود.مردم باید مطمئن باشند که دولت به تعهداتش عمل می‌کند، صرف نظر از این که چه کسی رئیس جمهور است.

زنگنه گفت: توجه داشته باشیم که حوزه مسکن حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ صنعت رشته را به دنبال خودش می‌کشد.از آنجائیکه قرار است بر اساس برنامه توسعه ۸ درصد جهش تولید را محقق کنیم، باید حوزه مسکن و رونق دادن به آن نیز در دستور کار باشد.به عنوان یک مشاور امین به دولت آقای پزشکیان پیشنهاد می‌کنم که در حوزه مسکن فعال باشد و از رکود این حوزه جلوگیری کند.

وی ادامه داد: انتظار این نیست که دولت خودش مبادرت به ساخت و ساز کند.دولت باید به عنوان یک تسهیل-کننده شرایط عمل کند و بستر مناسبی برای ساخت مسکن در کشور به وجود بیاورد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: گسترش مساحت مسکونی کشور و توسعه افقی شهرها نیز می‌تواند مقرره خوبی باشد.این امر باید در دولت چهاردهم در دستور کار باشد و در شهرهایی که به لحاظ امکانات و پتانسیل شرایطش وجود دارد به این کار اقدام کنیم.

زنگنه در پایان تأکید کرد: به طور کلی، کسی که به عنوان وزیر راه و شهرسازی و مسئول بخش مسکن در دولت چهاردهم روی کار می‌آید، باید اهتمام جدی به ساخت مسکن ملی و پیشبرد قوانین برنامه هفتم توسعه در حوزه مسکن داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.