۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 1001752

فارغ‌التحصیل دکتری روان‌شناسی بالینی از دانشگاه علم و فرهنگ و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، موفق به کشف یافته‌های مهمی در رابطه با پیش‌بینی افکار و رفتار خودکشی شد.

مصرف کانابیس خطر خودکشی را سه برابر می‌کند

این پژوهش در قالب رساله دکتری بیژن پیرنیا و با راهنمایی علی سلیمانی، علی فرهودیان و علی رضا ظهیرالدین انجام شده و نتایج آن در مجله معتبر Psychiatry Research به چاپ رسیده است.

این مطالعه پنج ساله نشان می‌دهد: افراد با الگوی خاص ترشح هورمون کرتیزول در صبح و یک ریتم مسطح در طول روز که مصرف سنگین کانابیس دارند، بیش از سه برابر بیشتر در معرض خطر خودکشی قرار دارند. این یافته‌ها بر اهمیت بررسی الگوی ترشح کرتیزول به عنوان عاملی مهم در پیشگیری از خودکشی تأکید دارد.

یافته‌های این پژوهش می‌تواند نقش مهمی در هدایت تلاش‌های پیشگیرانه و درمانی داشته باشد. پیش از این نیز، سه مقاله دیگر از این رساله در مجلات معتبر به چاپ رسیده و به عنوان مقاله برتر در شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد معرفی شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگ، این نتایج می‌تواند به پژوهشگران و متخصصان در درک بهتر ارتباط بین هورمون‌ها، مصرف مواد مخدر و رفتارهای خودکشی کمک کند و راهکارهای بهتری برای پیشگیری ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.