نماینده لنگرود در مجلس گفت: مجلس دوازدهم به رفع فیلترینگ رای مثبت می‌ دهد، چراکه نمی‌شود هزینه اضافه به دوش خانوارهای ایرانی تلنبار کرد.

مجلس دوازدهم به‌رفع فیلترینگ رأی مثبت می‌دهد/ رانت ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای سوداگران فیلترشکن

به‌گزارش قدس آنلاین، یکی از رسانه‌ها با مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود و عضو میانه‌رو مجلس گفت‌وگویی انجام داده تا درباره چند و چون طرح رفع فیلترینگ و تلاش تندروها برای وتوی این طرح بحث و تبادل نظر کند. بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

باید دید پس از اعمال محدودیت‌ها، آیا مردم واتساپ‌ها، اینستاگرام‌ها و تلگرام‌های‌شان را قطع کرده‌اند؟ مهم‌تر از آن آیا مدیران ارشد و مسئولان کشور، از این اپ‌ها استفاده نمی‌کنند؟ در ایران موضوع قطعی وجود ندارد. اتفاقی که رخ داده آن است که بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت برای سوداگران فیلترشکن از جیب مردم فراهم شده است! چه کسی اجازه برداشت یک چنین رانتی را به سودجویان داده است؟ این پول به حساب چه افراد و جریاناتی می‌رود؟ اساسا مشخص نیست هدف فیلترینگ چیست؟ آیا هدف انسداد اپ‌های خارجی است؟ صرفه جویی است؟

ما نماینده مردم هستیم و باید از منافع مردم دفاع کنیم. نماینده‌ای طرح دو فوریتی برای رفع فیلترینگ ارائه کرده، طرح باید پیش برود و درباره آن بحث شود. اگر مطلوب بود، رای مثبت می‌گیرد و اگر برخلاف منافع کشور بود با رای منفی نمایندگان مواجه می‌شود. اساسا برای رشد اپلیکیشن‌های داخلی باید فضای رقابتی شکل بگیرد و هر کدام از اپ‌ها که بتوانند خدمات بهتری ارائه کنند، توجه بیشتری جلب می‌کنند. نمی‌شود که هزینه‌های اضافی و بیهوده بر دوش خانوارهای ایرانی تلنبار شود.

این طور نیست که طیف‌های تندرو بتوانند در تصمیمات مجلس اثر سوء بگذارند. طرح‌ها به هر حال مطرح می‌شود و نمایندگان مردم در خصوص آن بحث می‌کنند و رای می‌دهند. این تصور که برخی افراد و جریانات می‌توانند جلوی مطرح شدن طرح رفع فیلترینگ مانع‌تراشی کنند، ممکن نیست.

معتقدم این طرح از دستور کار خارج نمی‌شود و نمایندگان چاره‌ای جز تصویب طرح ندارند. چاره‌ای جز این نیست که بستر مناسب مجازی برای مردم فراهم شود. تجربه نشان داده است که هر زمان که مسئولان به مردم زور گفته‌اند و طرح‌های سلبی در دستور کار قرار گرفته، نتیجه مناسب شکل نگرفته است. روز و روزگاری در این کشور برخی تفکرات در برابر استفاده از ماهواره همین رویکردهای سلبی را داشتند. بگیر و ببند راه می‌انداختند و وارد خانه‌های مردم می‌شدند تا ببینند آیا شهروندان ایرانی ماهواره دارند یا نه؟! دیش‌های ماهواره و دستگاه‌های مردم را می‌شکستند وغیره اما نتیجه چه شد؟ قبل از ماهواره برخی درباره ویدیو هم همین بگیر و ببندها را راه انداخته بودند.

رشد فناوری به صورتی است که به زودی فیلترینگ هم امکان‌پذیر نخواهد بود و تکنولوژی‌های تازه مردم را از این فیلترشکن بی‌نیاز می‌کنند. امام(ره) معتقد بود میزان رای ملت است. ایشان در گفت‌وگوهایی که داشتند خطاب به مسئولان مجلس موسسان و شورای نگهبان اعلام می‌کردند، حتی اگر می‌دانستید اتخاد تصمیمی غلط است، اگر مردم خواهان انجام این تصمیم هستند، مسئولان حق دخل و تصرف در آن تصمیم خاص را ندارند. مسئولان جمهوری اسلامی با یک چنین رویکردی باید نسبت به مطالبات مردم تصمیم‌گیری کنند. در مورد رفع فیلترینگ هم معتقدم، اکثریت مجلس نهایتا به آن رای خواهد داد.

منبع: تجارت‌نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.