عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه فردی باید در جایگاه وزیر بهداشت قرار گیرد که سهامدار بخش خصوصی نباشد و عدالت در سلامت را مدنظر قرار دهد.

وزیر بهداشت دولت چهاردهم نباید سهامدار بخش خصوصی باشد

سید جلیل میرمحمدی میبدی در مورد شاخصه ها و ویژگی های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم، گفت: انتظار داریم رئیس جمهور منتخب وزیری را انتخاب کند تا مواردی که بارها در کمیسیون بهداشت، صحن و مناظرات مطرح کرد را عملیاتی کند.

وی اجرای سند چشم انداز ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب را در حوزه سلامت از جمله مواردی دانست که باید در دستور کار وزیر بهداشت قرار گیرد و افزود: اجرای جدی و واقعی نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان یکی از بهترین، موثرترین، کم هزینه ترین و عملیاتی ترین برنامه می تواند بخش زیادی از چالش های حوزه سلامت را کاهش دهد و همچنین به ارتقای خدمات بیمه به گونه ای که مردم بتوانند از مزایای قانون بهره مند شوند و دولت وظیفه خود را به درستی انجام دهد هم باید توجه شود.

میرمحمدی با بیان اینکه فردی باید در جایگاه وزیر بهداشت قرار گیرد که تعارض منافع نداشته باشد، افزود: وزیر بهداشت باید متعهد، باتجربه و خستگی ناپذیر و به صورت کامل و جامع در خدمت مردم باشد، عدالت در سلامت را مدنظر قرار دهد و سهامدار بخش خصوصی نباشد همچنین تامین به موقع و مکفی ارز برای تامین مواد اولیه و موثره دارو، شیرخشک و تجهیزات مصرفی پزشکی را در دستور کار قرار دهد.

وی با یادآوری اینکه در برنامه هفتم توسعه موارد متعددی در حوزه سلامت وجود دارد، ادامه داد: باید به این موارد بهای جدی داده شود و رئیس جمهور منتخب باید همانطوری که در مناظرات بر اجرای برنامه تاکید داشت شخصی را به عنوان وزیر بهداشت معرفی کند که معتقد به برنامه باشد و اجرای قوانین و احکام حوزه سلامت را در دستور کار قرار دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با یادآوری اینکه وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید تجربه و دانش کافی را در حوزه سلامت داشته و در وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی دارای مسئولیت باشد، گفت:  این فرد باید راه حل ها و راهکارهایی که منجر به رفع این چالش ها، معضلات و مشکلات شود را اتخاذ و برای رفع نابرابری ها و ناعدالت های موجود در حوزه سلامت چاره اندیشی کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس، از عدم بروزرسانی سیستم شبکه بهداشتی انتقاد کرد و افزود: ساختارهای شبکه باید بروزرسانی و کمبود نیروی انسانی رفع شود؛ تعداد قابل توجهی از نیروهای شاغل در سیستم شبکه بهداشت و درمان بازنشسته شده اند اما به تامین نیروی جایگزین توجهی نشده بنابراین دولت باید این مهم را مدنظر قرار دهد.

وی ارتقای آموزش را از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: نقاط قوت و ضعف موضوع ادغام مجموعه های آموزش و خدمات بهداشتی و درمانی باید مدنظر قرار گیرد و نقاط ضعف برطرف شود و وزیر بهداشت باید به این مبانی اعتقاد داشته و صاحب تجربه باشد.

میرمحمدی بر ضرورت تقویت شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت تاکید کرد و ادامه داد: باید به شرکت‌های دانش بنیانی که در حوزه تجهیزات پزشکی، دارو و علوم پایه فعال هستند توجه ویژه شود و همچنین وزیر بهداشت باید به استفاده از توانمندی و تخصص جوانان دانشمند ما در حوزه تحقیق و پژوهش ها بها دهد و طرح های تحقیقاتی بر اساس مشکلات و مسائل حوزه سلامت تدوین شود و مورد حمایت مالی قرار گیرد؛ دانشگاه ها هم باید به این سمت و سو سوق یابند که تالیف‌ها و کارها و تحقیقات پژوهشی بر اساس نیازهای کشور باشد و به گونه ای نباشند که مشکلی از مشکلات کشور را جبران نکند.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.