رئیس اداره اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت، از افزایش مراجعات به اورژانس بیمارستان‌ها به علت گرمازدگی خبر داد.

گرمازدگی می‌تواند منجر به کما و حتی مرگ شود / آمادگی نیروهای بیمارستانی برای درمان گرمازده ها

کمال بصیری، با بیان اینکه تمامی نیروهای پیش بیمارستانی و بیمارستانی آمادگی کامل برای درمان افراد گرمازده دارند، گفت: همه نیروها آموزش‌های لازم را دیده‌اند و هشدارهای لازم صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه افراد دارای بیماری دیابت، فشارخون، اعصاب و روان، خانم‌های باردار و کودکان نباید در معرض مستقیم اشعه فرابنفش قرار بگیرند، افزود: در زمان‌هایی که موج گرما ایجاد می‌شود افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا عمل جراحی قرنیه چشم انجام دادند، نباید در معرض مستقیم نور آفتاب باشند.

بصیری ادامه داد: علاوه بر دما، میزان رطوبت و گردش هوا در محیط هم مؤثر است ولی به طور کلی دمای بیش از ۴۰ درجه می‌تواند خطرناک باشد و افرادی که به دلیل مصرف دارو ممکن است در برابر تشنگی دیرتر پاسخ دهند، باید مراقب باشند.

این متخصص طب اورژانس در خصوص مصرف غذاهای پرچرب و مصرف مایعات بسیار شیرین هشدار داد و گفت: استفاده از رژیم غذایی خاص توصیه نمی‌شود و در بازه ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ از بیرون رفتن خودداری شود.

بصیری با اشاره به علائم گرمازدگی نظیر ضعف، بی حالی و احساس گرما، افزود: در موارد بسیار شدید گرمازدگی می‌تواند منجر به کما رفتن و حتی مرگ شود و بی حالی شدید و تشنج و کاهش سطح هوشیاری از علایمی است که فرد باید به بیمارستان منتقل شود.

وی ادامه داد: افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند نباید در صحنه بدن آن ها را سرد کرد و اقداماتی مثل پاشیدن آب و باد زدن فرد و بیرون آوردن لباس، توصیه نمی‌شود زیرا سبب ایجاد لرز شده و علایم را تشدید می‌کند.

بصیری با اشاره به اینکه گرمازدگی به نوع اقلیم هم بستگی دارد، گفت: در برخی استان‌های سردسیر دمای کمتر از ۴۰ درجه می‌تواند موجب گرمازدگی شود و در همه اقلیم‌ها در زمانی که موج گرما ایجاد می‌شود، افراد مستعد می‌توانند در معرض بیماری باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.