در راستای همکاری مشترک و به منظور استفاده بهینه از پتانسیل‌ها، امکانات و ظرفیت‌های متقابل دانشگاه صنعتی همدان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دو مجموعه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی همدان و اداره  کار

به گزارش قدس آنلاین، رئیس دانشگاه صنعتی همدان در این جلسه با تاکید بر اهمیت اشتغال دانش آموختگان اظهار کرد: بر اساس سیاست کلان کشور، وزارت علوم مسئله اشتغال دانش آموختگان را در راس برنامه‌های خود قرار داد و به تبع آن همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتی همدان این مهم را در دستور کار خود قرار داده‌اند. 

دکتر امیر مومنی با اشاره به اینکه اشتغال، رونق تولید و ایجاد رفاه اجتماعی در راستای تکالیف دانشگاه‌ها است، تاکید کرد: دانشگاه‌ها برای تربیت نخبگان کارآفرین دارای رسالت اجتماعی هستند و هدف ما این است که با کمک دستگاه‌های استانی و ملی از جمله اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه صنعتی همدان را به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل کنیم.

وی ضمن اشاره به اهمیت ارتباط بین دانشگاه و صنایع در امر اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: در سال‌های اخیر تفاهم‌نامه‌های متعددی با واحدهای صنعتی منعقد شده است که یکی از بندهای مهم و ثابت در این تفاهم‌نامه‌ها موضوع کارآموزی، کارورزی و کاربینی دانشجویان و دانش آموختگان بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان افزود: در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت دو هدف مهم را دنبال می‌کنیم که شامل ایجاد بستر مناسب برای آموزش مهارت‌های فنی مرتبط با رشته تخصصی به دانشجویان و کمک به اشتغال دانش آموختگان در واحدهای صنعتی و دیگر مشاغل مرتبط با رشته تخصصی آن‌ها است. 

*هدایت دانشگاه صنعتی همدان به سمت دانشگاه کارآفرین

مومنی ادامه داد: تلاش کرده‌ایم فعالیت دانشجویان در زمینه‌های کارورزی، کارآفرینی و کاربینی به کمک صنایع، فعال و غنی شود و امیدواریم با تلاش در مسیر اشتغال نخبگانی، دانشگاه صنعتی همدان را به سمت تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین هدایت کنیم. 

رئیس دانشگاه صنعتی همدان اضافه کرد: در این راستا مرکز هدایت شغلی در دانشگاه صنعتی همدان راه‌اندازی شده که با استقبال دانشجویان و صاحبان صنایع مواجه شده است. 

مومنی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های نسل سه و چهار دانشگاه‌های کارآفرین و جامعه محور هستند، یادآور شد: دانشگاه صنعتی همدان متولی آموزش تخصصی و پرورش فارغ‌التحصیلان توانمند در رشته‌های فنی و مهندسی جهت رشد و توسعه جامعه است و در این زمینه تکالیف خود را پذیرفته و به نحو احسن اجرا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه درصدد تنظیم طرح جامع کارآفرینی هستیم، تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم به عنوان یک راهکار، فرهنگ خلاقیت و نوآوری را در دانشگاه صنعتی همدان ارتقا دهیم و در این مسیر مرکز رشد دانشگاه را راه‌اندازی کردیم و خرسندیم که اکنون تیم‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان متعددی در این مرکز فعال هستند. 

مومنی با تاکید بر ارتباط دوسویه بین دانشگاه صنعتی همدان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: این دانشگاه به سبب داشتن هیات علمی فرهیخته و جوان دارای ظرفیت علمی بالا در حوزه‌های فنی مهندسی آمادگی دارد در صورت نیاز اداره تعاون در حوزه‌های آموزش، پژوهش و توانمندسازی مدیران و کارشناسان و یا اعضای تعاونی‌ها و مجموعه‌های ذیل آن خدمات ارائه دهد. 

رئیس دانشگاه صنعتی همدان ادامه داد: از طرف دیگر، دانشگاه نیاز دارد تا از ظرفیت‌های اداره تعاون برای هدایت شغلی دانشجویان، اشتغال دانش آموختگان، آموزش مهارت‌های فنی و تخصصی و آموزش قوانین کار بهره‌مند شود.

* دانشگاه‌های همدان آمایش سنجی و احصاء نیازهای صنعت را انجام دهند 

در ادامه مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: با کمک دانشگاه‌های استان آمایش سنجی و احصاء نیازهای واقعی صنعت و بازار استان انجام و آموزش جمعیت فعال استان منطبق بر نیازهای صنعت تدوین شود. 

یوسف شعبانی اظهار کرد: نگاه واقع گرایانه، علمی و دانش محور برای حل مشکلات لازم است و بدون آن موانع موجود در کسب و کار رفع نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان بالغ بر ۵۸۰ هزار جمعیت فعال و متقاضی شغل دارد، گفت: فرصت‌ها و قابلیت‌های موجود در بازار کار استان، پاسخگوی تقاضاهای موجود در بازار است. 

شعبانی ادامه داد: مشکل همدان ایجاد شغل نیست بلکه در توزیع آن مشکل وجود دارد و در این زمینه با ناترازی در فرصت‌های شغلی مواجه هستیم و کارفرمایان گله دارند که به اندازه کافی کارگر نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.