۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 1002259

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تالاب های کشور در چند دهه آینده با خطرخشک شدگی مواجه خواهد شد اما باید سعی کنیم که عواقب احتمالی آن را بررسی وبه حداقل کاهش دهیم.

خشک شدگی در کمین تالاب‌های کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، مجتبی ذوالجودی در ششمین دوره آموزشی مدیران کل ستادی و استانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در جهان و کشور شاهد ثبت دماهایی در فصول مختلف بودیم که بی‌سابقه بوده است و این نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های دانشمندان اقلیم شناس می تواند حقیقت داشته باشد.

وی بیان کرد: ما در حال تجربه شرایط اقلیمی خاصی هستیم و بارش و دما و گرد وغبار، وضعیت متفاوتی را رقم خواهد زد.

در ایران شاهد ثبت دماهایی بودیم که بی‌سابقه بوده است

ذوالجودی با اشاره به اینکه باید سازگاری خردمندانه ای را به صورت روشمند پیش بگیریم، افزود: مجله نیچر در مطالعه‌ای پیش‌بینی کرده که در سواحل شمالی ایران تا پایان قرن ۲۱حدود ۸ تا ۱۱ متر کاهش تراز را شاهد خواهیم بود وبررسی تصاویر ماهواره ای و آمار موجود در سه دهه اخیر، حدود یک و نیم متر کاهش را نشان می دهد و این می تواند آغاز وضعیتی باشد که پیش بینی شده است.

تبخیر بالای حوضه دریای خزر

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: از هم اکنون باید برای نسل های آینده برنامه‌ریزی کرد و در این زمینه سه سناریو در سطح جهانی تبخیر بالایی را در حوضه دریای خزر نشان می‌دهد و عقب نشینی سواحل در کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

ذوالجودی ادامه داد: کنوانسیون تهران و پروتکل‌های مربوط به آن را باید به صورت جدی دنبال کنیم و در سالجاری نیز جلسه وزاری این کنوانسیون در تهران برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: پایش جامع خلیج فارس و دریای عمان با کمک مراکز پژوهشی در حال انجام است و این کار باید در قالب شبکه بندی منطقی توسعه یابد.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه پهنه‌بندی از بندر لنگه تا پارسه نیز در حال انجام است، گفت: بررسی فراوانی و برآورد جمعیت حیات‌وحش نیز در زیستگاه های آبی کشور انجام شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.