معاون پژوهشی پیشین مرکز تحقیقات ایدز ایران به قدس آنلاین می گوید: میانگین سن مبتلایان به اچ آی وی در ایران ۴۲ سال است که معمولا بین ۵ تا ۸ سال پیش از تشخیص بیماری، به آن مبتلا شده اند.

وجود ۴۶ هزار مبتلا به اچ آی وی در کشور/ باور غلط مردم درباره راه های انتقال اچ آی وی
وجود ۴۶ هزار مبتلا به ایدز در کشور/ باور غلط مردم درباره راه های انتقال اچ آی وی
سید احمد علینقی؛معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران

دکتر سید احمد علینقی می افزاید: در واقع بیشترین افراد مبتلا به اچ آی وی بین ۲۵ تا ۳۹ ساله هستند. وی با اشاره به آمار مبتلایان به اچ آی وی در ایران تصریح می کند: سه نوع آمار در این باره وجود دارد:

آمار تخمینی؛ که بر اساس حدس و گمان حدود ۴۶هزار نفر در ایران مبتلا به اچ آی وی هستند. آمار تجمیعی؛ که مربوط به جمع مبتلایان از سال ۱۳۶۰ تاکنون، تعداد مبتلایان ۴۸هزار نفر در کشور است و آمار ثبت شده؛ که در حال حاضر طبق این آمار، حدود ۲۴هزار نفر مبتلا به اچ آی وی در کشور وجود دارد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ایدز ایران اذعان می کند: طبق آمار از ۴۶ هزار بیمار تا ۲۴هزار نفر فاصله زیادی وجود دارد. این فاصله نشان می دهد تنها حدود ۵۲ درصد مواردی را که تخمین می زنیم توانسته ایم شناسایی کنیم و در واقع این مسئله تبدیل به معضل در کشور شده است.

علینقی می افزاید: به نظر می رسد درباره شناسایی افراد مبتلا به اچ آی وی به خوبی هدفگذاری نکرده ایم به این معنا که باید در صورت گرفتن تست از افراد، آن ها را شناسایی کرده و با آموزش هایی درباره تست اچ آی وی و مشاوره های قبل و پس از آن و راه های انتقال، جامعه را آماده کنیم و به تدریج تست های اچ آی وی را به سمت خودآزمایی ببریم.

معاون پژوهشی پیشین مرکز تحقیقات ایدز ایران ادامه می دهد: در کشورهای پیشرفته به دلیل آگاهی نسبت به این بیماری، افراد به داروخانه مراجعه و کیت خودآزمایی تهیه می کنند. البته پاسخ تست چه مثبت و چه منفی باشد، اقداماتی می طلبد که باید پیش از انجام تست و پس از آن از طریق مشاوره آموزش داده شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به این که در ایران هنوز شرایط برای تست خودآزمایی فراهم نشده است می گوید: عموم جامعه ما آموزش کافی ندیده اند و ممکن است نتوانند تست را تفسیر کنند. ضمن آنکه تست باید همراه با مشاوره صورت گیرد بنابراین در حال حاضر امکان در اختیار گذاشتن تست برای داروخانه ها وجود ندارد.

آیا مراکز مشاوره، انجام تست و درمان رایگان اچ آی وی وجود دارد؟

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ایدز ایران می گوید: حدود ۱۵۰ مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در کشور وجود دارد که تمامی خدمات اعم از مشاوره قبل و بعد از تست و درمان اچ آی وی به صورت رایگان ارائه می شود.

راه های پیشگیری

معاون پژوهشی پیشین مرکز تحقیقات ایدز ایران توصیه می کند: رعایت قانون ABC می تواند در پیشگیری از بیماری بسیار مؤثر باشد. به عبارتی A یعنی افراد تا هنگام ازدواج رابطه جنسی را به تعویق بیندازند. B یعنی وفاداری پس از ازدواج داشته و از رفتار پرخطر بپرهیزند و C به این معناست که چنانچه افراد به هر دلیلی موفق به رعایت دو روش اولیه نشدند حتما رابطه محافظت شده داشته باشند.

درمان قطعی برای اچ آی وی وجود دارد؟

علینقی می گوید: درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما چنانچه بیمار به درمان پایبند باشد می تواند از عمر طبیعی برخوردار باشد.

واکسن اچ آی وی

وی می افزاید: در تمامی دنیا درباره تولید واکسن اچ آی وی تحقیقات و تلاش هایی صورت می گیرد اما هنوز واکسنی که کارآیی و اثرگذاری قطعی داشته باشند تولید نشده است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ایدز ایران تصریح می کند: در یک رابطه جنسی احتمال ابتلای زنان بیش از مردان است و به دلیل تغییر الگوی انتقال، هر ساله سهم زنان در انتقال اچ آی وی بیشتر از مردان می شود.

راه های انتقال بیماری اچ آی وی

 دکتر سید احمد علینقی درباره راه های انتقال بیماری اچ آی وی می گوید: در دهه هفتاد موج انتقال و شایع ترین روش انتقال از طریق اعتیاد تزریقی بود اما به تدریج الگوی انتقال تغییر کرد و در حال حاضر شایع ترین راه انتقال از طریق جنسی است که طبق آمارهای سالانه، حدود ۵۸درصد موارد انتقال را شامل می شود.

وی در ادامه به انتقال بیماری اچ آی وی از مادر به نوزاد اشاره می کند و می گوید: یکی دیگر از راه های انتقال از مادر به نوزاد است اما چنانچه مادری مبتلا به اچ آی وی بوده و درمان منظم اچ ای وی دریافت کند، احتمال انتقال بیماری از طریق مادر نزدیک به صفر می رسد.

باور غلط مردم درباره راه های انتقال اچ آی وی

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به ترس و باور غلط مردم نسبت به راه های انتقال ویروس اچ آی وی می گوید: استخر، دست دادن، رو بوسی کردن، استفاده از ظرف غذای مشترک، استفاده از سرویس بهداشتی عمومی و موارد این چنینی، هیچ یک موجب انتقال این بیماری نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.