وزارت انرژی ایالات متحده قصد دارد، «فرانتیر» سریع‌ترین ابررایانه جهان را با ابرکامپیوتر پیشرفته‌تری که ۵ برابر قدرتمندتر است جایگزین کند.

سریع‌ترین ابررایانه جهان با ماشینی ۵ برابر قدرتمندتر جایگزین می‌شود

به گزارش قدس آنلاین،  به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) هدف خود را حفظ برتری آمریکا در محاسبات با عملکرد بالا قرار داده است.  از این رو اوایل این ماه، آژانس درخواستی برای پیشنهاد (RFP) ابرکامپیوتر پیشرفته‌ای به نام «دیسکاوری» (Discovery) صادر کرد که جایگزین «فرانتیر» (Frontier)، سریع‌ترین ابررایانه کنونی در جهان می‌شود.

«فرانتیر» که در آزمایشگاه ملی  (ORNL)  اوک ریج در تنسی ایالات متحده  قرار دارد، در ماه می‌امسال برای پنجمین بار متوالی در لیست ۵۰۰ ابررایانه برتر و سریع جهان (Top۵۰۰) قرار گرفت.

قهرمان فعلی جهان با پردازنده‌های «ای ام دی اپیک» (AMD Epyc) بر روی معماری «اچ پی‌ای کرای‌ای ایکس» (HPE Cray EX) ساخته شده است و تقریباً ۸.۷ میلیون هسته ترکیبی  پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی دارد. علاوه بر این، دارای امتیاز بنچمارک لینپک با عملکرد بالا ۱.۲۰۶ اگزافلاپس است.  

در حالی که  وزارت انرژی آمریکا هدف عملکرد دقیقی را برای «دیسکاور» مشخص نکرده است، انتظار می‌رود که سه تا پنج برابر توان محاسباتی بیشتری نسبت به «فرانتیر» ارائه دهد که به طور بالقوه عملکرد آن را فراتر از ۸.۵ اگزافلاپس خواهد برد.

مت سیگر، مدیر پروژه آزمایشگاه ملی برای ابر رایانه «دیسکاور» در بیانیه‌ای گفت: «این پروژه هیجان‌انگیز است، زیرا ما با فناوری‌هایی که از مرزهای ممکن جلو می‌روند، چیزی می‌سازیم که توانمندتر از «فرانتیر» باشد.

ابر رایانه دیسکاوری تحقیقات علمی را در زمینه‌های مختلف متحول خواهد کرد و با ارتقای قدرت محاسباتی خود، پیشرفت‌هایی در پیش بینی تغییرات آب و هوا، کشف دارو، فیزیک انرژی بالا و راه حل‌های انرژی سبز ایجاد خواهد کرد.

جورجیا توراسی، مدیر آزمایشگاه علوم محاسباتی و محاسباتی  آزمایشگاه ملی  در مورد ظرفیت دیسکاوری صحبت کرد و گفت که چگونه جامعه علمی می‌تواند موقعیت‌های دنیای واقعی را در سطوح جدیدی از جزئیات مدل‌سازی کند. او گفت: این به ما کمک می‌کند تا مشکلات چالش برانگیزی را که نمی‌توانیم به راحتی با آزمایش، مشاهده یا تئوری کشف کنیم، مطالعه کنیم.

فراتر از کاربردهای علمی سنتی، این ابررایانه به گونه‌ای طراحی شده است که در وظایف هوش مصنوعی پیشرفته و یادگیری ماشین برتری داشته باشد و مرزهای ممکن را در زمینه‌هایی مانند علم مواد و طراحی محصولات صنعتی جابجا کند.  

علاوه بر این، دیسکاوری نقش مهمی در ابتکار زیرساخت تحقیقات یکپارچه وزارت انرژی آمریکا  ایفا خواهد کرد. هدف این برنامه ترکیب ابزارهای مختلف تحقیقاتی و امکانات علمی است.

وزارت انرژی آمریکا  تا ۳۰ آگوست ۲۰۲۴ زمان اختصاص داده است تا فروشندگان علاقه‌مند پیشنهادات خود را برای ساخت ابر رایانه دیسکاوری ارسال کنند. تاریخ تحویل هدف به مرکز محاسباتی رهبری اوک ریج (OLCF) برای سال ۲۰۲۷ یا اوایل سال ۲۰۲۸ تعیین شده است.

برخلاف پیشنهادهای قبلی، وزارت انرژی آمریکا هدفی برای افزایش سرعت بیش از فرانتیر مشخص نکرده است. در عوض، این بخش طیف وسیعی از اهداف را برای سیستم نسل بعدی مشخص کرده است. اینها شامل بهبود بهره وری انرژی و مدل سازی و شبیه سازی تمام سیستم، علاوه بر هوش مصنوعی پیشرفته و قابلیت‌های یادگیری ماشینی است.

بهره وری انرژی یکی از اولویت‌های اصلی مرکز محاسباتی رهبری اوک ریج است که قدرت محاسباتی خود را ۵۰۰ برابر افزایش داده است در حالی که مصرف انرژی را تنها چهار برابر در دهه گذشته افزایش داده است. پس از عملیاتی شدن، انتظار می‌رود که دیسکاور برای محققان در سراسر جهان قابل دسترسی باشد، که می‌توانند برای محاسبه زمان برای مقابله با چالش‌های علمی رقابت کنند.

کرن سوسوت (Ceren Susut)، معاون مدیر علوم در برنامه تحقیقات محاسبات علمی پیشرفته وزارت انرژی آمریکا بر تأثیر چنین ابتکاراتی تأکید کرد. این اکتشافات به شکل‌گیری درک ما از جهان، ارتقای توانایی‌های ما برای پیش‌بینی‌پذیری سیستم زمین، تقویت رقابت اقتصادی ایالات متحده و کمک به آینده‌ای بهتر کمک می‌کند.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.