۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 1002667

طبق پژوهشی جدید انگلی که در خاک گربه وجود دارد، درمانی احتمالی برای اختلالات عصبی خواهد بود.

درمان آلزایمر و پارکینسون با انگل گربه

محققان از انگل مهندسی شده «توکسو پلاسما گوندی» (Toxoplasma gondii) که به طور معمول در مدفوع گربه یافت می شود، برای انتقال پروتئین ها به مغز موش استفاده کردند. پیش از این، خدمات درمانی عصبی به دلیل چالش های گذر داروهای هدفمند از سد خونی مغزی و انتقال به مکان مورد نظر داخل عصب ها، محدود بود.

اما کارشناسان معتقدند توکسوپلاسما گوندی را می توان در وضعیت خواب به یک سوم جمعیت جهان منتقل و آن را تکامل داد تا از سیستم گوارش به مغز حرکت کند و در آنجا پروتئین های خود را به عصب ها ترشح کند.

انگل مذکور تکامل یافته تا از سد خونی مغزی و پلاسنتا عبور کند. البته این انگل ریسکی برای زنان باردار به شمار می آید زیرا باعث سقط جنین می شود . به همین دلیل به مادران توصیه می شود از نزدیک شدن به خاک گربه دوری کنند.

بیشتر بیماری های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و سندروم رت به شیوه ای با پروتئین هایی با عملکرد غیر متعادل سروکار دارند. اما محققان در بررسی منبع این مشکل با چالش روبرو شده اند.

پتانسیل استفاده از انگل های مغزی مهندسی شده برای انتقال درمان از سد خونی مغزی یک روش نوین و دستاوردی جهانی به حساب می آید، هرچند سال ها طول می کشد تا به واقع تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.