رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت‌:امسال فقط دانشجومعلمان سال آخر رشته آموزگاری (آموزش ابتدایی) می‌توانند برای تدریس به دانش‌آموزان به کلاس‌های درس بروند.

فقط دانشجومعلمان سال آخر آموزگار ابتدایی می توانند تدریس کنند

رجبعلی برزویی درباره کمبود معلم در وزارت آموزش و پرورش و اقدامات دانشگاه فرهنگیان برای کمک به این کسری به‌واسطه تدریس دانشجومعلمان اظهار کرد: همه ظرفیت این وزارتخانه براساس قانون باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان بگذرد، در این خصوص یک تبصره وجود دارد که اگر به هر دلیلی دانشگاه نتوانست این ظرفیت را تامین کند، از ماده ۲۸ (آزمون استخدامی) فراخوان داده شود و پذیرفته‌شدگان یک دوره یک‌ساله را در دانشگاه فرهنگیان آموزش دیده و سپس وارد آموزش و پرورش شوند.

وی افزود: پس از اجرای رتبه‌بندی با یک موج بازنشستگی معلمان مواجه شدیم که سال‌ها متوقف شده بود و در این میان وزارت آموزش و پرورش با کمبود معلمان مواجه شد و حجم جذب از طریق ماده ۲۸ بالا رفت.‌

رئیس دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: قانون برنامه هفتم پیشرفت مکلف کرده که هرسال باید ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ۲۵ درصد افزایش یابد، یعنی ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید به ۶۰ یا ۷۰ هزار نفر برسد. با توجه به اینکه کار تعلیم و تربیت و فعالیت وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند متوقف شود تا ما به ظرفیت مورد نظر برای تامین معلم برسیم بنابراین اکنون ماده ۲۸ برقرار است و هر وقت که این وزارتخانه پذیرفته‌شدگان را معرفی کند ما برای این افراد دوره می‌گذاریم و گاهی هم ممکن است که نیاز باشد همزمان با دوره در کلاس‌های درس تدریس هم داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همین مساله برای دانشجومعلمان هم وجود دارد، امسال با وزارت آموزش و پرورش توافق کردیم که فقط دانشجویان سال آخر رشته آموزگاری و در شهرهایی که به هیچ وجه نمی‌توان از بازنشستگی جلوگیری کرد، همزمان با تحصیل به کلاس‌های درس برای تدریس بروند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: البته تدریس دانشجومعلمان آموزگاری هم در همه استان‌ها نخواهد بود و فقط در استان‌هایی که کمبود معلم بالا باشد، انجام می‌شود. همچنین اینکه این موضوع برای دانشجومعلمان رشته دبیری نیست چراکه دانشجویان دبیری آسیب جدی در درس‌های کارورزی می‌بینند.

برزوئی درباره تعداد فارغ‌التحصیلان امسال دانشگاه فرهنگیان گفت: بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ورودی‌های چهار سال قبل یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از دانشجومعلمان فارغ‌التحصیل می‌شوند.

وی همچنین درباره پرداخت نشدن حق‌التدریس دانشجومعلمانی که سال گذشته در کلاس‌های درس حاضر شدند، نیز عنوان کرد: این افراد برای وزارت آموزش و پرورش کار کرده‌اند و باید حق‌الزحمه آن‌ها پرداخت شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.