جنگ همه جانبه رژیم صهیونیستی علیه ایران با ترور اسماعیل هنیه ابعاد پیچیده‌ای به خود گرفته و در این میان، نحوه مواجهه مقامات کشورمان با این واقعه و پاسخ مقتضی به این رژیم موضوع مهمی است که بیشتر تحلیلگران به تحلیل و پیش‌بینی آن می‌پردازند.

پایگاه‌های رژیم‌صهیونیستی در تیررس جنگ نسل‌پنجمی

قدس آنلاین: این واقعه بر تحولات منطقه‌ای نیز اثرگذار بود و این روزها شاهد صف‌آرایی جدیدی در منطقه هستیم. اما محکومیت این اقدام تروریستی و محفوظ بودن حق ایران برای پاسخ به نقض حاکمیت کشور، نباید موجب دستپاچگی در نحوه پاسخ و بروز اجماع بین‌المللی علیه ایران شود. در همین راستا، بسیاری ازصاحبنظران بر روش‌های ترکیبی تأکید دارند و آغاز روند پیگیری حقوقی پاسخ کشورمان به اسرائیل نیز بیانگر صبر و درنظر گرفتن بازه زمانی کوتاه مدت و بلندمدت برای چگونگی واکنش به این ترور است.
در همین زمینه، فرشید باقریان تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت وگو با قدس بیان کرد: اتفاقی که در تهران افتاد توسط یک کارگروه صورت گرفت و صرفاً اقدام یک دولت یا گروه و شخص نبوده است. درواقع، رژیم اشغالگر توانایی انجام چنین اقدامی را به تنهایی ندارد و دیگران به آن کمک کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد سرویس‌های اطلاعاتی متفاوتی پشت پرده ماجرا باشند و به همین دلیل گزارشی که ایران در این باره ارائه خواهد داد، هرگز به صورت عمومی منتشر نخواهد شد و گزارشی کاملاً اطلاعاتی است. درنتیجه، طرح نقشه یا ماهیت ترور و سوء قصد به هنیه در زمان نزدیک و در سطح عام افشا نخواهد شد که همین ممکن است یکسری تئوری توطئه علیه ایران رقم بزند. رژیم صهیونیستی ابتدا به لبنان حمله کرد و چند ساعت پس از آن جبهه‌ای چندین برابر بزرگ‌تر علیه ایران گشود. این موضوع نشان می‌دهد قدرت‌های دیگری به دنبال نابودی اسرائیل هستند و تلاش می‌کنند رژیم صهیونیستی در دام بیفتد. رژیم اشغالگر از زمان سوء قصد به هنیه در تله افتاده است.
باقریان افزود: مورد دیگر اینکه، اسرائیل تنها زبان زور را می‌فهمد و زبان دیگری را متوجه نیست و آمریکا هم گرچه پیشنهاد صلح می‌دهد، اما باوجود آن، نتانیاهو در کنگره مورد تشویق قرار می‌گیرد. تمامی این‌ها بیانگر این است که در نهادهای بالادستی حاکمیت آمریکا شکاف عمیقی بر سر اسرائیل و آتش‌بس غزه وجود دارد. معتقدم قدرت‌هایی به صورت خواسته یا ناخواسته درصددند رژیم صهیونیستی را پای مذاکره بکشانند تا توافق آتش‌بس صورت بگیرد؛ زیرا اسرائیل شانس چندانی برای پیروزی ندارد. ترور هنیه به عنوان یک شخصیت سیاسی و نخست‌وزیر رسمی غزه که میهمان ایران بوده موجب عصبانیت کشورمان شده است. مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب در توییترایشان، اسرائیل یک گروه تروریستی است و به‌نظرم برخورد ما با اسرائیل به مثابه یک گروه تروریستی خواهد بود. بنابراین زمان و نحوه پاسخ ایران نامشخص و بدون
 اطلاع دهی است. چگونگی و ماهیت پاسخ ایران و زمان و دوام آن بسته به نوع حمله و سوء قصدی است که در ایران انجام شد. این اقدام تروریستی، از یک طرف سوء قصد علیه هنیه و از سوی دیگر تجاوز به خاک ایران است.

امکان مذاکره و بهبود روابط نیست
وی ادامه داد: ایران ابتدا مسیر حقوقی را درپیش می‌گیرد و اصل ۵۱ منشور مبنی بر دفاع مشروع را از طریق سازمان ملل پیگیری می‌کند. گرچه باتوجه به اینکه اسرائیل تابع هیچ‌گونه قوانین بین‌الملل نیست، دعوی به نتیجه‌ای نخواهد رسید، اما کشورمان این روال را طی می‌کند و تا آن موقع حمله‌ای نخواهد داشت. اما نکته دیگر اینکه، قرار نیست ایران موضوع قدیمی و نخ نما همچون حمله موشکی را درنظر داشته باشد و این بار از جنگ نسل‌پنجم استفاده می‌کند. در همین راستا، تمام پایگاه‌های نظامی و نیز منافع اسرائیلی‌ها از جمله تجار، افسران عالی‌رتبه و دانشمندان آن در اقصی نقاط جهان در تیررس ایران خواهد بود. کشورمان این موضوع را در طول زمان پیگیری می‌کند. ایران اکنون رسماً در کنار مقاومت قرار گرفته است. اگر تاکنون اظهارات و حمایت‌های آشکاری درباره مقاومت نداشت، اما اکنون خود را محدود نمی‌داند.
باقریان معتقد است: درباره تأثیر و تبعات این وقایع بر مسائل ایران از جمله مذاکره با آمریکا باید گفت هرگز برجام در دستور کار نخواهد بود، زیرا ما با برجام تعارض ذاتی داریم. در حال حاضر ناوها و بمب‌افکن‌های آمریکا به منطقه اعزام شده‌اند و رسماً در حال تهدید ایران هستند، در چنین شرایطی امکان مذاکره و بهبود روابط نیست. حتی درخصوص پاسخ به ترور ممکن است در صحن علنی شورای امنیت علیه ایران اقامه دعوا شود. بنابراین انتظار مذاکره را نمی‌توان داشت. اما درباره سیاست‌های منطقه‌ای، به نظرم در مراسم تشییع شهید هنیه تمامی مواضع ایران درباره مقاومت تبیین شد. ایران با مقاومت در کنار هم قرار گرفتند و تا پیروزی نهایی جریان مقاومت پیش خواهند رفت. پس از این، مسئله پنهانی میان ایران و مقاومت وجود ندارد. کشورمان به دلیل اینکه هنیه در ایران به شهادت رسیده، خود را نسبت به گذشته متعهدتر می‌داند. بنابراین تمامی برنامه‌ها و اقدامات با موضع صریح‌تری انجام می‌شود و ایران و گروه‌های فلسطینی و دیگر جریان‌های مقاومت کنار هم هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.