یک کارشناس انرژی: تحکیم روابط گازی ایران با روسیه و ترکمنستان و تبدیل شدن به مسیر اول ترانزیت گاز این کشورها به مشریان جدید خود در منطقه غرب و جنوب آسیا، نشان دهنده یک دستاورد مهم در تلاش های ایران برای تثبیت خود به عنوان یک مرکز ترانزیت گاز در منطقه

مسیر تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت گازی در منطقه و تاثیر آن بر اقتصاد ایران

زهرا فلاحی کارشناس انرژی در رابطه با تقویت جایگاه گازی ایران در منطقه به خبرنگار قدس گفت: دولت سیزدهم در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی گام های مهمی در تقویت روابط گازی ایران با همسایگان خود برداشته است که آخرین دستاورد آن تقویت روابط گازی با روسیه است. این پیشرفت موقعیت ایران را به عنوان یک قطب استراتژیک ترانزیت گاز تثبیت کرده و راه را برای یکپارچگی و همکاری منطقه‌ای عمیق‌تر در بخش انرژی هموار کرده است.

وی در رابطه با مزایای ایران به عنوان قطب ترانزیت گاز در منطقه اشاره کرد: یکی از مزیت های کلیدی ایران زیرساخت گازی گسترده آن است، از جمله شبکه خط لوله ای که بیش از 4000 کیلومتر در سراسر کشور امتداد دارد. این شبکه گسترده ایران را به عنوان یک نقطه ترانزیت ایده آل برای انتقال گاز بین همسایگان خود قرار می دهد. علاوه بر این، دسترسی ایران به منابع گازی متنوع، پتانسیل این کشور را برای خدمت به عنوان یک هاب گازی منطقه ای افزایش می دهد. اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم نیز تاکید راهبردی بر توسعه قابلیت‌های ترانزیت گاز ایران و گسترش روابط گازی خود با کشورهای همسایه داشته است به نحوی که در این زمینه این رویکرد در تکمیل اخیر دو قرارداد مهم سوآپ گاز - یکی با روسیه برای انتقال گاز روسیه به پاکستان و هند و دیگری با ترکمنستان برای ترانزیت گاز این کشور به عراق، آشکار شده است.

این کارشناس انرژی با اشاره به توافقنامه مبادله گاز ایران و روسیه در سال جاری افزود: توافق مبادله گاز ایران و روسیه نشان دهنده یک دستاورد برجسته در تلاش های دولت سیزدهم و وزارت نفت اوجی جهت تقویت دیپلماسی گاز ایران است. بر اساس این توافق، روسیه بخشی از گاز خود را از طریق خاک ایران به پاکستان و هند منتقل خواهد کرد. این توافق نه تنها نقش ایران را به عنوان یک هاب استراتژیک ترانزیت گاز تقویت می کند، بلکه راه های جدیدی را برای همکاری اقتصادی و یکپارچگی منطقه ای باز می کند. تقویت روابط گازی ایران و روسیه پیامدهای ژئوپلیتیکی قابل توجهی دارد. این امر نفوذ و قدرت چانه زنی ایران را در چشم انداز انرژی منطقه ای افزایش می دهد و به کشور این امکان را می دهد تا از موقعیت استراتژیک و زیرساخت های خود برای کسب منافع اقتصادی بیشتر استفاده کند. علاوه بر این، این توسعه با هدف گسترده‌تر ایران برای تثبیت خود به‌عنوان قطب اصلی انتقال گاز در خاورمیانه، همسو است، نقشی که می‌تواند درآمد ارزی قابل‌توجهی ایجاد کند و هزینه‌های انتقال گاز را برای بازیگران منطقه کاهش دهد.

فلاحی در ادامه با اشاره به خنثی سازی تحریم ها از طریق دیپلماسی گازی فعال ایران در سال‌های آتی اظهار کرد: نکته مهم این است که این دیپلماسی متمرکز بر گاز به عنوان ابزاری برای خنثی کردن تأثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران نیز عمل می کند. ایران با قرار گرفتن خود به عنوان یک هاب ترانزیت گاز ضروری است، بدون در نظر گرفتن تحریم ها، می تواند به تجارت انرژی با همسایگان خود ادامه دهد. این رویکرد به طور موثر اثرات نامطلوب محدودیت های اقتصادی را کاهش می دهد و تاب آوری اقتصادی ایران را تقویت می کند.تلاش های ایران زمینه را برای ظهور کشورمان به عنوان یک قطب گازی برجسته در منطقه فراهم کرده است. تکمیل قراردادهای سوآپ گاز با روسیه و ترکمنستان نشان دهنده گام های مهمی در این راستا است. علاوه بر این، برنامه‌های دولت برای اتصال مستقیم و غیرمستقیم زیرساخت‌های خط لوله گاز ایران به هند، یک نیروگاه صنعتی بزرگ آسیایی، نقش استراتژیک ایران را در چشم‌انداز گاز منطقه‌ای تقویت می‌کند.

وی در پایان گفت: تحکیم روابط گازی ایران با روسیه و ترکمنستان و تبدیل شدن به مسیر اول ترانزیت گاز این کشورها به مشریان جدید خود در منطقه غرب و جنوب آسیا، نشان دهنده یک دستاورد مهم در تلاش های ایران برای تثبیت خود به عنوان یک مرکز ترانزیت گاز در منطقه است. این توسعه نه تنها جایگاه اقتصادی و ژئوپلیتیکی ایران را افزایش می‌دهد، بلکه به عنوان ابزاری برای کاهش تأثیر تحریم‌ها و تقویت یکپارچگی عمیق‌تر منطقه‌ای عمل می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.