۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 1003851

نه به تک سرنشینی با طرح بنزین به نفر

فرشاد جامع کارشناس انرژی

بنزین به نفر موجب کنترل قاچاق در کنار توزیع عادلانه یارانه بنزین بین مردم و همچنین حل معضل ناترازی بنزین خواهد شد و مصرف بهینه بنزین را دارای صرفه اقتصادی خواهد کرد.

دولت چهاردهم با چالش های مهمی در رابطه با مصرف بنزین از جمله نرخ بالای مصرف، قاچاق سوخت و تخصیص ناکارآمد یارانه ها مواجه است. سیستم فعلی که سهمیه بنزین را به خودروها اختصاص می دهد تا افراد، منجر به مصرف بیش از حد و ناکارآمدی گسترده شده است. راه حل پیشنهادی برای این مسائل انتقال به سیستم بنزین به ازای هر نفر است که در آن هر فرد سهمیه ثابتی از بنزین یارانه ای دریافت می کند. هدف این رویکرد ایجاد تعادل در مصرف بنزین، حذف قاچاق سوخت و تنظیم موثر صادرات بنزین است.

روش موجود در اعطای سهمیه بنزین به خودروها همراه با قیمت های سرکوب شده بنزین، مصرف بالای بنزین در ایران را در پی داشته است. بنزین ارزان قیمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی و تک سرنشین را تشویق می کند و ازدحام ترافیک و آلودگی را تشدید می کند. همچنین سرکوب قیمتی بنزین، فقدان انگیزه برای صرفه جویی در مصرف سوخت را به همراه داشته است. همچنین سرکوب قیمتی موجب قاچاق سوخت و حتی توزیع ناعادلانه یارانه بنزین نیز شده است که در نهایت به نفع اقشار ثروتمند جامعه شده است.

از همین رو باید شیوه توزیع یارانه بنزین اصلاح گردد و به پیشنهاد رئیس دولت چهاردهم، مسئله مربوط به بنزین به نفر اصلی‌ترین راهکار موجود برای تفکیک پرمصرف‌های بنزینی و افراد با خودروهای تک سرنشین از بقیه جامعه که مصرف بهینه بنزین دارند؛ خواهد بود. مدل بنزین به ازای هر نفر، تخصیص یارانه بنزین را مستقیماً به افراد به جای وسایل نقلیه پیشنهاد می کند. هر فرد یک سهمیه ثابت بنزین یارانه ای برای نیازهای ضروری و بهینه خود دریافت می کند. هر مصرفی فراتر از این سهمیه مستلزم خرید بنزین به قیمت بازار از مردمی است که سهمیه بنزین خود را مصرف نکردند و هدف این سیستم تضمین توزیع عادلانه یارانه ها، تشویق استفاده بهینه از بنزین و کاهش مصرف کلی بنزین و حل ناترازی بنزین است.

مدل بنزین به ازای هر نفر مشوق استفاده از بنزین به شکل کارآمد است. افراد با مصرف بالا باید بنزین اضافی را با قیمت های بازار خریداری کنند و آنها را تشویق به استفاده عاقلانه از سهمیه اختصاص داده شده خود کنند. این سیستم از رفتارهای بیهوده مانند استفاده از خودروی تک سرنشین برای سفرهای کوتاه ممانعت می‌کند و استفاده از خودرو، حمل‌ونقل عمومی و سایر روش‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت را ترویج می‌کند. همچنین صنعت حمل و نقل نیز مبتنی بر پیمایش، سوخت جایگزین بنزین یعنی CNG به شکل سهمیه‌ای دریافت خواهند کرد و هیچ بار قیمتی اضافه‌ای به خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل افزوده نخواهد شد.

در این میان بنزین به نفر موجب کنترل قاچاق در کنار توزیع عادلانه یارانه بنزین بین مردم و همچنین حل معضل ناترازی بنزین خواهد شد و مصرف بهینه بنزین را دارای صرفه اقتصادی خواهد کرد. با توجه به تاکید دولت چهاردهم بر وضع بسیار بد ناترازی و واردات بنزین و لزوم ارائه راهکار عادلانه جهت حل معضل ناترازی بنزین، بهترین مسیر اصلاح الگوی مصرف بنزین و همچنین حل معضل واردات بنزین، بنزین به نفر در کنار اعطای سهمیه CNG به خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل است تا شاهد کاهش شدید قاچاق و مصرف غیربهینه بنزین به دلیل اصلاح شیوه توزیع یارانه سوخت باشیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.