نماینده مردم تهران در مجلس: مجلس هنگام رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی این موضوع را بررسی می کند که وی چقدر به انجام برنامه ­های هفتم توسعه در حوزه مسکن اهتمام دارد و مجلس به عنوان نمایندگان مردم خواستار تکمیل پروژه نهضت ملی مسکن است.

مجلس دوازدهم به عنوان نمایندگان مردم خواستار تکمیل پروژه نهضت ملی مسکن در دولت چهاردهم هستند

نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به عنوان پروژه­ای در راستای افزایش عرضه مسکن در کشور مورد توجه قرار گرفت. در این طرح، بیش از چهار میلیون نفر ثبت نام کرده­اند و به دو و نیم میلیون نفر زمین اعطا شده است. دولت در قالب این طرح تعهداتی در قبال مردم به عهده گرفته است. به زعم کارشناسان، دولت چهاردهم باید به این تعهدات عمل کند. به نحوی که اعتماد عمومی به کلیت دولت به عنوان یک شخصیت حقوقی خدشه­دار نشود.

در دولت سیزدهم اقدامات اساسی در حوزه مسکن صورت گرفت. این موضوع در سطح عالی­ترین مقام اجرایی کشور یعنی شخص رئیس­جمهور در حال پیگیری بود. مسئله مسکن تا حدی برای رئیس جمهور شهید اهمیت داشت که در صدر اولویت­هایش قرار داشت و جزو شعارهای انتخاباتی­اش بود.

بر اساس قانون اساسی کشور، دولت­ها موظفند زمینه را برای دسترسی عموم مردم به مسکن مناسب فراهم کنند. بنابراین، دولت چهاردهم نیز بر اساس قانون باید ترتیبی بدهد که عرضه مسکن در کشور افزایش یابد و کاهش اجاره بها و قیمت مسکن را شاهد باشیم.

سیدمرتضی محمودی، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیسدر مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که مسکن از جمله مهم­ترین مسائل فعلی کشور است در گفت و گو با خبرنگار قدس تصریح کرد: مسکن همواره جزو مهم­ترین موضوعات پیش روی تمامی دولت­ها بوده است. مسئولان از رئیس جمهور گرفته تا وزیر راه و شهرسازی و دیگر رده­های حاکمیتی با این موضوع درگیر هستند.

وی ادامه داد: نیاز است موضوع مسکن در صدر اولویت­های دولت بعدی باشد و برای حل و فصل مشکلات این حوزه چاره­اندیشی­های اساسی صورت بگیرد. دولت چهاردهم باید تمام توانش را به کار بگیرد تا بتواند مشکل مسکن را حل کند و نیاز افراد را به این موضوع اساسی برطرف کند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت باید تا جایی تلاش­هایش را در حوزه مسکن ادامه دهد که به ایده­آل­هایی که در اسناد بالادستی نظام و به ویژه برنامه هفتم توسعه مشخص شده است، برسیم. در برنامه هفتم توسعه، بندهای مهمی در زمینه مسکن گنجانده شد. برنامه خوبی برای پنج ساله پیش رو در حوزه مسکن پیش­بینی شده است که دولت باید به اجرای آن­ها بپردازد.

محمودی گفت: نگاه باید این باشد که دولت چهاردهم به ادامه مسیری که دولت سیزدهم در حوزه نهضت ملی مسکن در پیش گرفته بود، مبادرت کند. دولت آقای پزشکیان باید تکمیل روند ساخت مسکن ملی را در دستور کار داشته باشد و از این طریق به سمت حل و فصل مشکلات در این حوزه گام بردارد.

وی ادامه داد: دولت چهاردهم باید به سمت رفع موانع در حوزه نهضت ملی مسکن گام بردارد. به ویژه در ارتباط با اعطای تسهیلات ساخت مسکن یک سری نواقص داشتیم که باید برطرف شود. یکی از مهم­ترین چالش­های حوزه مسکن طی سه سال گذشته، مسئله عدم همکاری بانک­ها برای ارائه تسهیلات بود. به ویژه شاهد بودیم که بانک­های خصوصی کمترین همکاری را داشتند و به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل نکردند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از زمینه­هایی که آقای پزشکیان می­تواند به عنوان عملکرد موفق خودش در دولت پیش رو ارائه دهد، همین حوزه مسکن است. عملکرد مثبت دولت چهاردهم در این زمینه می­تواند بسیار حائز اهمیت باشد و به حل و فصل مشکلات مردم در ارتباط با مسکن منجر شود.

محمودی گفت: در دولت سیزدهم شاهد تلاش­های مجاهدانه و عجیب شهید رئیسی و کابینه­اش در حوزه مسکن بودیم. میزان تملک اراضی برای استفاده از آن­ها در زمینه ساخت و ساز مسکونی قابل توجه بود. واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت نیز از دیگر موارد مهم بود. توسعه­ای که در شهرهای جدید اتفاق افتاد، همگی از اقدامات مثبتی بود که دولت شهید رئیسی در حوزه مسکن انجام داد. کارهای بزرگی در حال ا نجام بود و هست.  

وی ادامه داد: اکثریت نمایندگان مجلس دوازدهم خواستار ادامه سیاست شهید رئیسی در حوزه مسکن و تکمیل پروژه نهضت ملی مسکن هستند. مقام معظم رهبری نیز بر لزوم ادامه روندهای صحیحی که در دولت سیزدهم آغاز شد، تأکید کردند. شهید رئیسی از هیچ تلاشی برای حل و فصل مشکلات کشور در حوزه اقتصاد و بخش مسکن فروگذار نکرد. اما بر اثر برخی سیاست­گذاری­های نادرست که از قبل انجام شده بود، برخی مشکلات را در دوره سه ساله دولت سیزدهم شاهد بودیم.

عضو مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در مجلس هنگام دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آقای پزشکیان برای وزارت راه و شهرسازی این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد که وی چقدر به انجام برنامه­های هفتم توسعه در حوزه مسکن و تکمیل پروژه نهضت ملی مسکن اهتمام دارد و مجلس دوازدهم به عنوان نمایندگان مردم قطعا خواستار تکمیل پروژه نهضت ملی مسکن در دولت چهاردهم هستند و وزیر راه و شهرسازی بعدی باید برای تداوم ساخت مسکن و تکمیل نهضت ملی مسکن برنامه عملیاتی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.