سرپرست اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخت و زیان‌آور بودن خبرنگاری را موضوعی کاملاً مشخص و مبرهن می‌داند.

سخت و زیان‌آور بودن خبرنگاری کاملاً مشخص و مبرهن است

ایمان شمسایی به قدس می‌گوید: جدا از بحث استرس‌زا بودن خبرنگاری که معمولاً ریشه در سرعت و دقت در تولید و انتقال خبر و گزارش دارد، مخاطره‌آمیز بودن این حرفه هم دلیلی مهم برای سخت و زیان‌آور بودن شغل خبرنگاری است.

وی اضافه می‌کند: ما در همین جنگ غزه دیدیم تعدادی از خبرنگاران در راستای اطلاع‌رسانی، جانشان را از دست  دادند، البته آمار دقیقی در این زمینه نداریم اما به جز نیروهای نظامی، هیچ صنفی را سراغ  نداریم که به اندازه روزنامه‌نگاران یا خبرنگاران جانشان را از دست داده باشند. 

وی با اشاره به اینکه بعضی اوقات انتشار یک خبر یا گزارش از سوی خبرنگار، منافع شخص یا گروهی را به خطر می‌اندازد، می‌افزاید: در نتیجه چه بسا خود خبرنگار از سوی آن شخص یا گروه مورد تهدید قرار گیرد و جان و مالش به خطر بیفتد. این درحالی است که خبرنگار هیچ محافظ و بادیگاردی ندارد و مثل برخی از مدیران و مسئولان با خودروهای ضدگلوله هم تردد نمی‌کند. به همن دلیل نه تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورهای دنیا این حرفه سخت و زیان‌آور شناخته شده است.

شمسایی سپس به موضوع اجرا نشدن مناسب قانون سخت و زیان‌آور بودن حرفه خبرنگاری در برخی از استان‌ها ازجمله خراسان رضوی اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اساس بند ۳ ماده ۱۱ آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور، شغل خبرنگاری جزو مشاغل سخت است و خبرنگاران مشمول این قانون هستند و باید زودتر از موعد بازنشسته شوند که شاهد انجام این مهم هستیم. به عنوان یک مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توانم ادعای عدم اجرای مناسب این قانون از سوی وزارت کار و سازمان‌های بیمه‌گر را تأیید کنم، چون به جز مورد اخیر از خراسان رضوی، از ابتدای سال گذشته تاکنون هیچ مورد یا گزارشی در این زمینه به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی  نداشته‌ایم که حاکی از اجرا نشدن این قانون از سوی بیمه‌ها و یا وزارت کار باشد. البته این موضوع به معنای آن نیست که اصلاً چنین اتفاقی نمی‌افتد. شاید موردی اتفاق بیفتد و دوستان بدون اینکه مشکل را گزارش کنند آن را بین خودشان حل و فصل می‌کنند. به هرحال درست اجرا نشدن این قانون از سوی یک شعبه و یا یک استان به معنی اجرا نشدن آن در کل کشور نیست.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.