تحولات منطقه

۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۰۰۴۲۰۰

تست mbti چیست؟

رپرتاژ آگهی

آزمون شخیصت MBTI که به آن آزمون شخصیت مایر-بریگز هم گفته می شود (Myers-Briggs Type Indicator) یک آزمون شخصیت شناسی است که در قالب پرسشنامه طراحی شده است و هدف آن نشان دادن ترجیحات فرد در فهم دنیا و نحوه ی تصمیم گیری او است.

تست mbti چیست؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

این آزمون توسط دو روانشناس به نام های مایرز و بریگز و بر اساس نظریات و پژوهش های روانکاو مشهور یعنی آقای کارل گوستاو یونگ ایجاد شد. تست شخصیت MBTI پرسشنامه ای برای خودشناسی بهتر افراد است که با بررسی 4 بعد از شخصیت افراد، 16 تیپ شخصیتی را در آنها شناسایی می کند. هر یک از این چهار بعد دارای دو شاخص هستند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.
 کاربرد های تست MBTI
در بخش اول دیدیم که تست MBTI چیست و در بخش های بعدی آن را بیشتر مورد تحلیل قرار خواهیم داد. اما ابتدا باید کاربرد های این آزمون را باهم بررسی کنیم. تست MBTI یکی از معتبرترین آزمون‌های مبحث شخصیت‌شناسی است و به شما کمک می‌کند تا دید دقیق‌تری نسبت به زوایای مختلف شخصیتی خود پیدا کنید. با انجام این آزمون متوجه خواهید شد که ترجیحات شما درباره موضوعات مختلف زندگی حرفه‌ای و شخصی چیست و با بررسی ۴ بُعد شخصیتی (برون‌گرایی/درونگرایی- حسی/شهودی بودن-احساسی/منطقی بودن-ناظر/قاضی بودن)، امکان این به وجود می‌آید که دریابید در کدام گروه از تیپ‌های شخصیتی ۱۶ گانه‌ای که حاصل ترکیب این ۴ بُعد هستند، قرار دارید. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، رعایت صداقت در انجام این تست روانشناسی است. لازم نیست گزینه‌ای را که فکر می‌کنید، بهتر است انتخاب کنید بلکه باید موردی را که درباره شما واقعیت دارد، انتخاب کنید.
چهار بعد شخصیتی آزمون شخصیت MBTI
درون‌گرا (I) – برون‌گرا (E): این بعد بر مبنای چگونگی برخورد و تعامل ما با دنیا و  اینکه انرژیمان را متوجه کجا می‌کنیم و از کجا انرژی می‌گیریم، تعریف شده است.
شمی (N) – حسی (S): اینکه اغلب به چه نوع اطلاعاتی توجه می‌کنیم و  چگونه آنها را به‌دست می‌آوریم، این بعد را مشخص می‌کند.
احساسی (F) – فکری (T): بر اینکه چگونه اطلاعات خود را پردازش می‌کنیم و چگونه تصمیم می‌گیریم، دلالت دارد.
ملاحظه کننده (P) – داوری کننده (J): اینکه ما ترجیح می‌دهیم در شرایط سازمان‌یافته و با ساختار فعالیت کنیم یا استقلال بیشتری داشته باشیم، تعیین کننده این بعد است.
ویژگی های هریک از چهار بعد شخصیتی
اشخاص برون گرا: این اشخاص معاشرتی ، بی‌پروا ، پویا ، سرزنده ، پر قدرت ، امیدوار ، علاقمند به فعالیت‌های مهیج و نیک بین به کامیابی خود و زندگی آتی ، ریز بین و در اجرا مصمم ، این اشخاص مشتاق تفحص و کندوکاو می‌باشند. برونگرا ها :
•     از دیگران انرژی میگیرند.
•     با صدای بلند فکر میکنند.
•     دوست دارند مرکز توجه باشند.
•     اطلاعات شخصی خود را به راحتی با دیگران در میان می گذارند.
•     اول عمل و بعد فکر می کنند.
•     بیشتر از گوش دادن، حرف می زنند.
•     مشتاقانه با دیگران ارتباط برقرار می کنند.
اشخاص درون گرا: اشخصی محتاط ، غیر وابسته ، منزوی ، کمرو ، تودار ، یکجور و میانه رو ، علاقمند به انزوا و خلوتی دارند. درونگراها:
•     از درون خود انرژی می گیرند.
•     موضوعات را در ذهن خود ارزیابی می کنند.
•     اطلاعات شخصی را به ندرت با دیگران در میان می گذارند.
•     بیشتر گوش می دهند و کمتر حرف می زنند.
•     اشتیاقشان را برای خود نگه می دارند.
•     دوست ندارند مرکز توجه باشند.
•     قبل از هر عملی فکر می کنند.
اشخاص حسی: اشخاصی که تمایل دارند با به کارگیری قوای مدرکه و حس بینایی و چشایی و شنیداری و لامسه به آن چیزی که در پیرامونشان سپری می‌شود . اشخاص حسی:
•     به هر آنچه که در اطرافشان وجود دارد، توجه می‌کنند و آن را به خوبی درک می‌کنند.
•     به آنچه که مطمئن و منسجم است، اعتماد می‌کنند.
•     تنها در صورت قابل اجرا بودن، از ایده‌های جدید استقبال می‌کنند.
•     واقع‌گرا هستند.
•     دوست دارند از مهارت‌های موجود استفاده کنند.
•     به زمان حاضر توجه دارند.
اشخاص شمی: ترجیح می‌دهند با دیدن “تصویر بزرگ از آنچه هست” و تمرکز بر پیوندها و ارتباطات موجود میان حقایق، اطلاعات را درک کنند. اشخاص شمی:
•      ترجیح می‌دهند با درک و دیدن امکانات جدید ( خلاقیت ) و روش‌های مختلف انجام کارها، اطلاعات را جمع‌آوری کنند.
•     دوستدار ایده‌های جدید(بدون توجه به قابل اجرا بودن یا نبودن) بوده و عاشق نوآوری و تخیل‌اند.
•     برای نوآوری و تخیل بهای فراوان قائل هستند.
•     دوست دارند مهارت‌های جدید را بیاموزند.
•     به اطلاعات دقیق توجه ندارند.
•     به آینده توجه دارند.
اشخاص فکری: اشخاصی که در انتخاب‌هایشان از عقل و منطق خود بهره می‌گیرند. اشخاص فکری:
•     سعی دارند از لحاظ فکری خود را از یک موقعیت جدا کرده و بی‌طرفانه و به شکل عینی آن را آزموده و علت و معلول را تجزیه و تحلیل کنند.
•     تحت تأثیر میل به موفقیت، انگیزه پیدا می‌کنند.
•     در تصمیم‌گیری، تحلیل‌های غیر شخصی دارند.
•     عیب و ایرادها را می‌بینند و انتقاد می‌کنند.
•     ممکن است بی‌ترحم، بی‌احساس و بی‌توجه به حساب آیند.
•     به حقیقت بیش از ادب بها می‌دهند.
•     احساسات را در گرو منطقی بودن می‌پذیرند.
اشخاص احساسی: به عواطف سایرین دقت دارد ، احتیاجات وشایستگی‌ها را می‌فهمد ، عواطف و هیجاناتش را بروز می‌دهد و براساس عواطف و احساسات خود عمل می‌نماید. اشخاص احساسی:
•     نیازها و ارزش‌ها را درک می‌کنند و احساساتشان را نشان می‌دهند.
•     تحت تأثیر میل به قدردانی شدن، انگیزه پیدا می‌کنند.
•     به‌طور طبیعی علاقه به راضی کردن دیگران دارند.
•     ممکن است بیش از اندازه احساسی و عاطفی ارزیابی شوند.
•     به ادب بیش از حقیقت بها می‌دهند.
•     برای هر احساسی ارزش قائل‌اند.
اشخاص داوری کننده: پیرو مقررات هستند و مطابق آن دستور کارهای خویش را تعیین می‌نمایند. اشخاص داوری کننده:
•     بر انجام کارها در سر وقت تعیین شده پافشاری می کنند.
•     اهدافی را در محل کار برای خود در نظر می‌گیرند تا به موقع به آنها برسند.
•     ترجیح آنها اول کار و بعد بازی است.
•     از اخلاق کاری بالایی برخوردارند.
•     ترجیح می‌دهند بدانند که چه می‌کنند.
اشخاص ملاحظه کننده: مقررات را خودشان مشخص می‌سازند و در اجرای امور از پیش برنامه ریزی نشده یا کارهایی که به شتاب و عکس العمل سریع احتیاج دارند ، کامیابند. اشخاص ملاحظه کننده:
•     ترجیح آنها اول لذت بعد کار است.
•     زمان را منبعی تمام نشدنی  می‌دانند.
•     خود را با موقعیت‌های جدید تطبیق می‌دهند.
•     به چگونگی انجام کار تأکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.