البته که رژیم صهیونیستی هیچ ابایی ندارد از اینکه مثل کودک‌کشی و نسل کشی در «خبرنگارکشی» هم ، عنوان‌دار جهانی باشد. جامعه جهانی و سازمان ملل اما باید بابت کشتار بی سابقه و هدفمند خبرنگاران در غزه، کَکشان بگزد و کلاهِ آبرو و حیثیتشان را بگذارند بالاتر!

خبرنگارکُشی برای سانسور نسل‌کُشی

البته که رژیم صهیونیستی هیچ ابایی ندارد از اینکه مثل کودک‌کشی و نسل کشی در «خبرنگارکشی» هم ، عنوان‌دار جهانی باشد. جامعه جهانی، آنهایی که هر ساله آمار خبرنگاران کشته شده در حوادث مختلف جهان را بالا و پایین می‌کنند، سازمان ملل و کسانی که ادعاهای حقوق بشریشان گوش جهان را کَر کرده  اما باید بابت کشتار بی سابقه و هدفمند خبرنگاران در غزه، کَکشان بگزد و کلاهِ آبرو و حیثیتشان را بگذارند بالاتر!

جنگ دوم جهانی

«کلر هالینگورث»، خبرنگار نیمه‌وقت « دیلی تلگراف» احتمالاً خوش شانس‌ترین خبرنگار جهان است. این خوش شانسی دو دلیل دارد. دلیلش اولش اینکه سال 1939 وقتی برای بازدید از مرز لهستان و آلمان رفته بود، متوجه هجوم اولین دسته از تانک های آلمانی به سمت لهستان شد. بنابراین خبری که آن روز مخابره کرد، بعدها مهم‌ترین خبر قرن بیستم نام گرفت چون اولین خبرنگاری بود که خبر آغاز جنگ دوم جهانی را مخابره کرده بود. خوش شانسی دیگر خبرنگار انگلیسی این است که با وجود خبرنگاری همزمان با جنگ جهانی، حضور در الجزایر، ویتنام و ... 105 سال عمر می‌کند و سال 1395 از دنیا می رود. البته این‌جوری حساب کنید تقریباً همه خبرنگاران همدوره با «هالینگورث» خبرنگاران خوش شانسی هستند چون در جنگ ها و درگیری های آن زمان گویا هنوز خبرنگارکشی چندان باب نیست! مثلاً  در جنگ جهانی دوم با آن همه گستردگی و کشتارهایی که سبب شد بیش از 80 میلیون کشته روی دست مردم و سیاستمداران جهان بماند، 19خبرنگار کشته شدند. البته در بحث مقایسه آمار و ارقام تلفات، جدای از بحث خوش‌اقبالی و بداقبالی یک مسئله دیگرهم هست. حرفه خبرنگاری، حرفه کم‌دردسری نیست و خبرنگار جنگ بودن هم که به معنی رفتن در دل خطر است. ساده‌تر اینکه تا همین چند سال پیش رسم بود خبرنگاران برای ارسال اخبار داغ و دست اول ، سراغ جنگ، کشتار و درگیری های مختلف گوشه و کنار جهان بروند. در این مأموریت ها همه تمهیدات لازم را هم آماده و رعایت می کردند. نظامیان و سیاستمداران صهیونیست اما کاری کرده اند که چند سالی است، انگار جنگ و کشتار سراغ خبرنگاران می آید و در انتخاب قربانی از میان آنها به خوش‌شانسی و بد شانسی و یا داشتن و نداشتن جلیقه و کلاهخود مخصوص خبرنگاری، کلمه PRESS و ... کاری ندارد!

خبرنگارکشی3.jpg

ویتنام، افغانستان، عراق

 از اینکه نخستین خبرنگار کشته شده در جنگ چه کسی بود؟ هر کدام از جنگ هایی که در طول تاریخ شکل گرفته اند، به طور دقیق چند خبرنگار را به کشتن داده اند و ... اطلاعات و ارقام دقیقی در دست نیست. هرچه هم هست مربوط به حداقل 30 سال اخیر است. اصلاً تا چند سال پیش و پیشقدم شدن اسرائیلی ها در خبرنگارکشی هدفمند، آمار و ارقام تلفات خبرنگاران در جنگ چندان بالا نبود. این حوادث جنگی ، ترکش ها و گلوله های سرگردان و ... بودند که گاه و بیگاه خبرنگار بی باکی را که در صحنه های درگیری حاضر شده بود به خاک و خون می کشیدند. برای همین شما ممکن است با جست و جو در اینترنت هیچ آماری مثلاً از خبرنگاران کشته شده در جنگ جهانی اول را پیدا نکنید. در جنگ دوم جهانی هم که بالاتر گفتیم چیزی حدود19 خبرنگار کشته شده اند یا آمار و ارقام فقط همین رقم را نشان می دهد. در جنگ آمریکا و ویتنامی ها با آن همه سروصدا و بی رحمی هایی که نظامیان آمریکایی به خرج دادند و کشتند و کشته دادند، فقط 6خبرنگار کشته شدند. جنگ هایی که آمریکا در عراق به راه انداخت بیشترین قربانی را از خبرنگاران گرفت. گزارش ها نشان می دهد در این ماجرا 32 خبرنگار کشته شده اند. رخدادهای بهار عربی 10 خبرنگار را به کشتن داد ، در تمام دوران جنگ در افغانستان 23 خبرنگار کشته شدند، جنگ های داخلی سوریه هم 21 قربانی از خبرنگاران گرفت و ناآرامی ها در چچن هم 12 خبرنگار را کشت.

هشتاد و چند سال اخیر

حالا به ارقام و آمار مختصری از این چند سال اخیر و رسم خبرنگارکُشی صهیونیست ها نگاه کنید.  دو سال پیش و پس از اینکه اسرائیلی ها توی روز روشن « شیرین ابوعاقله» را هدف گلوله مستقیم قرار دادند روزنامه «لوموند» در گزارشی مفصل نوشت: «بر اساس آمار گزارشگران بدون مرز، ۳۵ روزنامه‌نگار از سال ۲۰۰۰ تاکنون در حین انجام کار خود در سرزمین‌های اشغالی کشته شدند... اویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل  مدعی شده که:  ما ده‌ها مورد از شبه‌نظامیان حماس را دیده‌ایم که در لباس امدادگران یا روزنامه‌نگاران ظاهر شده‌اند. یک خبرنگار در حال نزدیک شدن به مرز و استفاده از پهپاد مورد توجه قرار گرفته است و در این گونه موارد، ما ریسک نمی کنیم...»!

آخرین آمار رسمی از خبرنگاران کشته شده توسط اسرائیلی ها در غزه اواخر تیرماه امسال ، عدد162 را نشان می دهد. برای درک عمق جنایت و فاجعه خبرنگارکشی صهیونیستها کافی است  تعداد خبرنگاران کشته شده در ارقام و آماری را که بالاتر گفتیم و حداقل مربوط درگیری های و جنگ های 84 سال اخیر است با هم جمع بزنید. جنگ دوم جهانی 19 خبرنگار، جنگ های عراق 32 ... مجموع این اعداد به 162 که تعداد خبرنگار شهید شده در غزه است نمی رسد! 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.