حجتالاسلام احمدرضا اعلایی؛ کارشناس حوزه کودک و نوجوان در مراسم افتتاحیه اولین اردوی توانمندسازی مربیان مهدکودکهای بسیج که امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، طی سخنانی در نقد رویکرد فعلی مدارس کشور اظهار کرد: هماکنون دانشآموزان در مدارس نمیتوانند بدون اجازه و سلیقه معلم، مدیر و وزیر آموزش و پرورش فکر کرده و عمل کنند، باید نمره خوب بگیرند و هنگامی که از یک دانشآموز میپرسیم به چه رشتهای میخواهی بروی، میگوید نمیدانم! اکنون همه میخواهند به رشته تجربی بروند.
وی افزود: آموزش و پرورش به دنبال این است، دانشآموزانی به شکل تولید در کارخانه تربیت کند و برایش فقط نمره و مدرک مهم است در حالی که نیاز دانشآموز، سلامت روان و جامعه برایش مهم نیست فقط وضعیت خودش مهم است که بگوید فلان کار را انجام دادم.
این کارشناس حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: تحصیلات آدمهای برتر همیشه داشتن مدرک تحصیلی بالا نیست.
اعلایی با اشاره به اینکه برای تربیت انسانی که دغدغه جامعه را داشته باشد نه مهاجرت و رفتن به دانشگاه سایر کشورها، نقش معلم بسیار مهم است، مطرح کرد: محمد بهمن بیگی معلمی که اولین مدرسه عشایری را ساخت، شاگردی داشت که به ضعیف بودن درس معروف بود و آنقدر در مدرسه تحقیر شده بود که دیگر در کلاس درس حرف نمیزد، این دانشآموز تعریف میکند و میگوید، یک روز معلم جدیدی برایمان آمد و از من سوال پرسید که نتوانستم جواب بدهم، آخر کلاس من را صدا کرد، یک شعر به من داد و گفت آن را حفظ کنم. فردا وقتی به کلاس درس آمدم، معلم از من خواست تا شعر را بخوانم، پس از آن تشویقم کرد، این نخستین بار بود که در مدرسه تشویق میشدم.
وی ادامه داد: این شاگرد در آینده دکتر ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران شد.
این کارشناس حوزه کودک و نوجوان با برشمردن ویژگیهای معلم انقلابی گفت: معلم انقلابی دلسوز است و سقف نگاهش، حرف دیگران و تشویق آن ها نیست، نگاه بلندی دارد و ایثارگر است.
اعلایی با اشاره به اینکه تمام کودکان و نوجوانان تمایل دارند تا ابرقدرت باشند به همین دلیل پسران دائم با هم دعوا میکنند و اتفاقا این نشان میدهد که کودک و نوجوان سالم است، در مدارس باید گوش شنوا و چشم بینای خوبی داشته باشیم و محیط را فعال کنیم تا دانشآموز خود را رشد دهد.
وی افزود: معلم انقلابی به هویت جمعی توجه دارد، هم اکنون مدل مدارس ما به شدت فردگرا است و فرد فقط به دنبال پیشرفت خود و نخبگی است اما نخبه یعنی رهبر بودن، اثرگذار و خیرخواه بودن؛ در مدارس این تعریف از نخبگی وجود ندارد.
این کارشناس حوزه کودک و نوجوان متذکر شد: فرد نخبه کسی است که دلش برای مردم و جامعهاش بسوزد. دکتر ملک حسینی در کودکی مادرش را به دلیل بیماری کبد از دست داد و با این درد بزرگ شد و بعدها پدر پیوند کبد ایران شد و به مردم کشورش خدمت کرد.
در ادامه این مراسم سید حسام نوربخش مدیرعامل مؤسسه طلوع نسل نور سازمان بسیج، گفت: خیلی شنیدیم که میگویند مسیر ۷۰ ساله زندگی را ۷ سال اول زندگی تعیین میکند اما با وجود این حقایق که با آن آشنا هستیم و بهرغم ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، چرا در سالهای اخیر، توجه شایسته و بایسته به حوزه کودک و خانواده نشده است.
وی با اشاره به دو دلیل عدم توجه شایسته به حوزه کودک و خانواده، افزود: اولین دلیل این است که مسأله کودک را به درستی با اقتضائات تغییر نسلی نتوانستیم درک کنیم؛ پس مسأله ممکن است درست شناسایی نشده باشد.
مدیرعامل مؤسسه طلوع نسل نور سازمان بسیج ادامه داد: ممکن است مسأله را شناخته باشیم اما تمایل داشتیم با راه حل سنتی و ابزاری چون مدرسهزدگی در حوزه کودک و نوجوان کار کنیم.
نوربخش اضافه کرد: اگر قرار است تحولی شکل بگیرد، این تحول اتفاق نمی افتد مگر یکنگاه از پایین به بالا و ظرفیت جهادی و انقلابی صورت گیرد. در این راستا نهادی که در این مسیر پیشگام بوده، بسیج است.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در نظام رسمی قدم برداریم موفقیت حاصل نمیشود البته ورود به برخی از نظام رسمی مثل مجوزها، جزو اقتضائات است، گفت: در مؤسسه طلوع نور، رویکرد تحولی را در نظر گرفتیم و شناخت مربیان تحولگرا و جهادی را در پیش گرفتیم.
مدیرعامل مؤسسه طلوع نسل نور سازمان بسیج با بیان اینکه ۲۷۰۹ مهدکودک در سراسر کشور داریم، اضافه کرد: در ۴ حوزه توانمندسازی مدیران، مربیان، والدگری و توانمندسازی خانواده و محتوا در این اردو برنامه داریم و در حوزه محتوا کتاب جدیدی در دست تألیف است که برای مهر جلد اول کتاب آماده میشود.
نظر شما