نائب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با قدس: امروز ۲۱ مردادماه، کانون عالی کارگران بازنشسته در جلسه‌ای با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص نحوه اجرای متناسب‌سازی و تعیین تکلیف ۳ میلیون تومان واریزی مذاکره خواهد کرد.

امروز درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تصمیم‌گیری می‌شود / ۳ میلیون تومان علی‌الحساب بود یا کمک معیشتی؟!

در حالی که پنج ماه از ابتدای سال می‌گذرد، هنوز قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا نشده و باعث نگرانی بازنشستگان شده است. معیشت مستمری‌بگیران در خطر جدی قرار دارد و مسئولان هم با امروز و فردا کردن و عدم پاسخگویی شفاف، متناسب‌سازی حقوق را تعیین تکلیف نمی‌کنند.

در روز ۱۴ تیرماه، رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت اعلام کرد با تصویب آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان توسط هیئت دولت، مبلغ ۳ میلیون تومان همراه با مستمری تیرماه به حساب بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتمایی واریز شد. طولی نکشید که امید بازنشستگان ناامید شد سرپرست رییس جمهور اعلام کرد اول مردادماه ۳ میلیون واریزی به‌عنوان کمک معیشتی برای سه‌ماه ابتدایی سال بوده است!

تاکنون هم خبر جدیدی در خصوص متناسب‌سازی حقوق اعلام نشده است و حقوق مردادماه هم بدون افزایش به حساب بازنشستگان و مستمری‎بگیران واریز شد.

در همین راستا نائب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار تحریریه جوان قدس، بدهی دولت به سازمان را منبع تامین متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دانست، بیان کرد: مستحضر هستید که در برنامه هفتم توسعه، متناسب‌سازی با اما و اگر به مجلس وارد شد؛ دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان جهت رد دیون و پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی برای اجرای متناسب‌سازی بازنشستگان در نظر گرفته بود که با اهتمام ویژه نمایندگان مجلس، این رقم در بودجه امسال به ۱۷۰ همت افزایش پیدا کرد.

نصرالله دریابیگی با اشاره به اینکه متناسب‌سازی قانونی است که باید طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرا شود، عنوان کرد: پس از کشمکش‌های فراوان، قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس تصویب و با تایید شورای نگهبان، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد. وزارت کار هم دستور اجرای متناسب‌سازی را به سازمان تامین اجتماعی صادر کرد.

متناسب‌سازی حقوق امروز تعیین تکلیف می‌شود

دریابیگی در خصوص تعیین تکلیف اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام کرد: امروز ۲۱ مردادماه، اعضای هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته جلسه‌ای با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص نحوه اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق برگزار خواهد کرد. امیدواریم در جهت اجرای منویات قانونی، تحقق عدالت اجتماعی و پاسخ به انتظارات جامعه بازنشستگی کشور، قدم‌های شایسته‌ای برداشته شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل‌بگیر هستند، توضیح داد: گرچه سیاست و رویکرد سازمان تامین اجتماعی، بیمه‌پردازی ملاک است ولی نمی‌توان بازنشستگان را از یاد برد. باید عدالت و تقسیم عادلانه ثروت را در جهت رفع مشکلات معیشتی که به خاطر سیاست‌های غلط اقتصادی در سفره و زندگی مردم، علی‌الخصوص بازنشستگان و طبقات ضعیف ایجاد شده در نظر گرفت.

حداقل‌بگیران هم از متناسب‌سازی برخوردار خواهند شد

او در رابطه با ارسال لایحه اصلاح حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به مجلس در روز گذشته اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه اجرای متناسب‌سازی حقوق برای بازنشستگان حداقل‌بگیر در نظر گرفته نشده بود؛ اما باید به این نکته توجه داشت که در بحث متناسب‌سازی، باید ضریب حقوق دریافتی در روز بازنشستگی را با حقوق امروز در سال ۱۴۰۳ مقایسه کرد. اما امید داریم آنچه دولت برای حداقل‌بگیران به مجلس ارسال کرده است، تصویب شده و حداقل‌بگیران هم از قانون متناسب‌سازی برخوردار شوند.

دریابیگی ضمن اشاره به سه‌جانبه‌گرایی به عنوان یک اصل مهم ادامه داد: دولت باید توجه ویژه‌ای نسبت به بحث سه‌جانبه‌گرایی داشته باشد و با مطرح کردن موضوع متناسب‌سازی حقوق حداقل‌بگیران با هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی، کانون عالی بازنشستگان و تشکلات بازنشستگی می‌توانست نتیجه مطلوب‌تری بگیرد.

متناسب‌سازی یا کمک معیشتی؟!

نائب رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته در رابطه با واریز رقم ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان تصریح کرد: در ایام انتخابات این مبلغ  برای همه مستمری‌بگیران و حتی حداقل‌بگیران واریز شد که در ابتدا اعلام کردند به‌عنوان علی‌الحساب متناسب‌سازی برای ۳ ماه است؛ اما وقتی از ماه چهارم پرداخت نشد، گفتند این رقم برای کمک معیشت به بازنشستگان پرداخت شده است. در نهایت ما هم متوجه نیت سازمان تامین اجتماعی نشدیم و نمی‌دانیم کدام حرف درست است؛ اما در جلسه امروز در این باره مذاکره خواهیم کرد.

افسانه پدرامی‌فر _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمشید ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    0 0
    ممنون خانم پدرانی فر .خبرنگار جوان قدس