یکی از دلایل تمایل نداشتن معلمان برای تصحیح اوراق امتحانات نهایی، علاوه بر رقم بسیار ناچیز حق الزحمه، پرداخت دیرهنگام آن است .

بی رغبتی معلمان برای تصحیح اوراق امتحانات نهایی/ ۵ هزار تومان برای تصحیح هر برگه

یک کارشناس آموزشی و دبیر ریاضی با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: از دو سال پیش تصحیح امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی انجام می شود که اتفاق خوبی است چراکه برگه ها اسکن می شود و اسم و آدرسی از دانش آموز وجود ندارد و حتی معلوم نیست برگه ها مربوط به کدام استان یا شهرستان است بلکه بر اساس بارکد برگه ها شناسایی می شود.

برگه های امتحانات نهایی چندین مرحله تصحیح می شود

نسرین محمدباقری می افزاید: برگه ها توسط دو معلم در دو مرحله، بدون اطلاع از اینکه بار چندم تصحیح است، تصحیح می شود و چنانچه اختلافی بین دو تصحیح وجود داشته باشد برگه برای بار سوم توسط معلم دیگری تصحیح می شود و در پایان اگر دانش آموز اعتراض خود را ثبت کند برای بار چهارم نیز تصحیح خواهد شد.

باقری درباره بی رغبتی معلمان برای تصحیح اوراق امتحان نهایی اذعان می کند: امسال تمام وقت تابستان برخی معلمان را تصحیح برگه های امتحانی گرفت چرا که از خرداد به مرور برگه ها اسکن شده و روی سایت قرار گرفت و عده ای از معلمان مجبور به تصحیح اوراق شدند.

وی اذعان می کند: بسیاری از همکاران ما تمایلی به تصحیح اوراق ندارند و از آن استقبال نمی کنند چراکه انگیزه کافی برای این کار وجود ندارد. 

حق الزحمه تصحیح اوراق امتحانی چه زمانی پرداخت می شود؟

این کارشناس آموزشی درباره بی انگیزگی معلمان برای تصحیح اوراق امتحانات نهایی می گوید: یکی از دلایل تمایل نداشتن معلمان برای تصحیح اوراق امتحانات نهایی، علاوه بر رقم بسیار ناچیز حق الزحمه، پرداخت دیرهنگام آن است که در واقع سال بعد، در آخرین هفته اردیبهشت یعنی یک هفته مانده به امتحانات نهایی حق الزحمه پرداخت می شود که ارزشی برای معلم ندارد.

باقری می افزاید: در هر اداره ای اضافه کار هر کارمند در پایان همان ماه پرداخت می شود اما در آموزش و پرورش حق الزحمه تصحیح اوراق امتحانی یک سال بعد پرداخت می شود، آن هم با مبلغ بسیار ناچیز.

حق الزحمه تصحیح هر برگ امتحانی چقدر است؟

وی ادامه می دهد: تا سال گذشته بابت تصحیح هر برگ ۴ هزار تومان پرداخت می شد. البته حق الزحمه هر درس با درس دیگر یکسان است، مثلا برای درس ریاضی در بهترین حالت می توان ۱۵ برگه را در یک ساعت تصحیح کرد، اگر امسال برای هر برگه ۵ هزار تومان حق الزحمه بدهند، یک ساعت ۷۵هزار تومان می شود در حالی که یک دبیر ریاضی اگر کلاس خصوصی تدریس کند به طور متوسط ساعتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت می کند. به همین دلیل دبیران علوم پایه رغبتی برای تصحیح برگه امتحان ندارند.

این دبیر ریاضی می گوید: مشکل دیگر این است که آموزش و پرورش تعداد اوراق پاسخنامه را در نظر نگرفته و برای هر درس رقم یکسانی را در نظر می گیرد. در واقع برخی امتحانات ساده تر است و تنها یک صفحه پاسخنامه دارد و کمتر زمان می برد در حالی که برخی دروس ۵ تا ۶ صفحه پاسخنامه دارد و معلم باید زمان بیشتری برای تصحیح اوراق صرف کند.

اجبار معلمان برای تصحیح اوراق امتحانی

باقری ادامه می دهد: موضوع دیگری که سبب نارضایتی معلمان شد تهدیدهایی بود که از سوی ادارات مناطق نسبت به معلمان برای اجبار کردن در تصحیح اوراق صورت گرفت. تهدیدهایی از قبیل اینکه مدرسه ات را عوض می کنیم یا ابلاغت با مشکل مواجه می شود. این رفتارها برای معلمی که سال ها عمرش را برای آموزش فرزندان این مرز و بوم گذاشته بسیار ناخوشایند است.

این کارشناس آموزشی بیان می کند: هرچند الکترونیکی شدن تصحیح اوراق اتفاق خوبی بود اما یکی دیگر از نارضایتی ها، پرداخت هزینه اینترنت توسط خود معلمان است. در واقع همان رقم ناچیزی هم که برای تصحیح اوراق پرداخت می شود باید صرف هزینه اینترنت شود. بنابراین با در نظر گرفتن وقت و هزینه اینترنت، تصحیح اوراق به هیچ عنوان صرفه اقتصادی برای معلم ندارد.

باقری پیشنهاد می کند: آموزش و پرورش می تواند با در نظر گرفتن مشوق های ارزشمند، انگیزه معلمان را برای تصحیح اوراق بیشتر کند و از طرفی به معلمانی که تصحیح اوراق را به عهده می گیرند اینترنت رایگان اختصاص دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نداشتن انگیزه کاری، بی دقتی در تصحیح اوراق را افزایش می دهد؛ می گوید: معلمان با تمام مشکلات کاری و معیشتی جزو با وجدان ترین قشر جامعه هستند بنابراین بعید می دانم نداشتن انگیزه تأثیری در تصحیح اوراق گذشته باشد. هر معلم، دانش آموز را به عنوان فرزند خود می بیند و  تلاش می کند وظیفه اش را به نحو احسن انجام می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.