مستند ضدصهیونیستی «اسرائیلیسیم» برای اولین بار توسط پلتفرم عماریار به زبان فارسی ترجمه و عرضه شده است.

پخش مستند ضدصهیونیستی «اسرائیلیسیم» از عماریار/ روایت جدیدی از تغییر نگاه یهودیان به اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین، مستند اسرائیلیسم Israelism نحوه آموزش و نمایش نزاع اسرائیل و فلسطین در مؤسسات یهودی آمریکا را زیر ذره‌بین برده است.

این مستند، انتقادی است به رفتار اسرائیل با فلسطینیان و آموزش‌هایی که در جامعه یهودی آمریکا ارائه می‌شود و شکاف نسلی بر سر هویت یهودی و دیدگاه‌های در حال تکامل جوانان آمریکایی درباره رژیم صهیونیستی را به تصویر کشیده است.

از این رو در این مستند، با روایت جدیدی روبه‌رو هستیم که با استقبال قابل توجه مخاطب آمریکایی همراه بوده اما مخاطب ایرانی کمتر آن را شنیده است.

پخش مستند ضدصهیونیستی «اسرائیلیسیم» از عماریار/ روایت جدیدی از تغییر نگاه یهودیان به اسرائیل

خلاصه مستند «اسرائیلیسم»

دو یهودی جوان آمریکایی ـ سیمون زیمرمن و ایتان ـ با این باور بزرگ شده‌اند که باید به هر قیمتی از دولت اسرائیل دفاع کنند. ایتان به ارتش اسرائیل می‌پیوندد. سیمون در میدان نبرد دیگر، یعنی دانشگاه‌های آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند. وقتی با چشمان خود شاهد بدرفتاری اسرائیل با مردم فلسطین می‌شوند، وحشت‌زده و دل‌شکسته می‌شوند.

آنها به جنبش یهودیان جوان آمریکایی می‌پیوندند که با نسل قدیمی بر سر محوریت اسرائیل در یهودیت آمریکایی مبارزه می‌کنند و خواستار آزادی برای مردم فلسطین هستند. داستان‌های آنها شکاف نسلی در جامعه یهودی آمریکا را آشکار می‌کند، زیرا یهودیان جوان بیشتری روایت‌هایی را که کنیسه‌ها و معلمان مدارس عبری در کودکی به آنها آموخته‌اند، زیر سؤال می‌برند.

پخش مستند ضدصهیونیستی «اسرائیلیسیم» از عماریار/ روایت جدیدی از تغییر نگاه یهودیان به اسرائیل

موضوع مستند «اسرائیلیسم»

ماجرای این مستند، درباره چندوچون آموزش‌های مراکز یهودی به جوانان و نوجوانان یهودی در آمریکا است، به‌طوری که خروجی این آموزش‌ها تربیت افرادی است که باور دارند «کسی یهودی واقعی است که طرفدار اسرائیل باشد». اما گاهی همه آنهایی که تحت این آموزش‌ها قرار می‌گیرند، به خروجی مورد نظر طراحان این مراکز آموزشی نمی‌رسند و با وجود اینکه این آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند، مخالف این باور هستند. حالا دو نفر از این جوانان، سوژه بررسی و روایت این مستند شده‌اند.

اسرائیلیسم که توسط دو فیلمساز یهودی تازه‌کار کارگردانی شده، داستانی مشابه شخصیت‌های اصلی فیلم دارند. این فیلم به شکلی منحصر به فرد بررسی می‌کند که چگونه نگرش یهودیان نسبت به اسرائیل (همراه با پیامدهای بزرگی برای منطقه و خود یهودیت) به طور چشمگیری در حال تغییر است.

پخش مستند ضدصهیونیستی «اسرائیلیسیم» از عماریار/ روایت جدیدی از تغییر نگاه یهودیان به اسرائیل

سازندگان  مستند  «اسرائیلیسم»

ارین اکسلمن؛ کارگردان و تهیه کننده

ارین یک فیلمساز یهودی است که در سامرویل ماساچوست مستقر است. «اسرائیلیسم» اولین تجربه کارگردانی اوست. ارین و سام آیلرتسن، شرکت تولید فیلم غیرانتفاعی «تیکون اولام» را تأسیس کرده‌اند که بر مستندسازی تمرکز دارد. علاوه‌بر اسرائیلیسم، اکسلمن در حال حاضر مشغول تهیه مستند بلند آینده «نسل توافق سبز جدید» است.

سام آیلرتسن؛ کارگردان و مدیر فیلمبرداری

سام قبل از اسرائیلیسم که اولین تجربه کارگردانی اوست، یک دهه به‌عنوان فیلمبردار و تدوینگر در پروژه‌های داستانی و مستند کار کرده است. او همچنین در حال کارگردانی مستند آینده «نسل توافق سبز جدید» است که جنبش اقلیمی جوانان را دنبال می‌کند.

دنیل جی. چالفن؛ تهیه کننده

دنیل برنده جایزه «پیبادی» و «دوپونت» و نامزد چندین جایزه «امی» است. او تهیه‌کننده فیلم و تلویزیون و یکی از بنیانگذاران شرکت «نیکد اج فیلمز» است. 

نادیا صاح؛ تهیه کننده

نادیا یک متخصص رسانه، تهیه‌کننده و فعال فلسطینی-آمریکایی است، با دهه‌ها تجربه در رسانه‌های سرگرمی و آموزشی و حضور در پروژه‌های تحسین‌شده فلسطینی از جمله «مو» در نتفلیکس، فیلم نامزد اسکار «عمر»، مستند نامزد اسکار «5 دوربین شکسته»، «خواهران سرعت»، «آمریکا» و «میرال». او همچنین به‌عنوان معاون مدیر مؤسسه درک خاورمیانه (IMEU) خدمت کرده است. اخیرا، نادیا پروژه48 را برای افزایش آگاهی درباره روز نکبت فلسطین در ایالات متحده راه‌اندازی کرده است.

برایان ای. کیتس؛ تهیه‌کننده اجرایی و سرپرست تدوین

برایان برنده دو جایزه «امی» است که روی سریال‌های «خانم میزل شگفت‌انگیز» آمازون و «توطئه علیه آمریکا» HBO کار کرده است. او در سه سال گذشته در پروژه اسرائیلیسم مشارکت داشته و هم بر روند تدوین و هم بر فرآیند توزیع نظارت می‌کند. برایان با همسرش در نیویورک زندگی می‌کند.

پخش مستند ضدصهیونیستی «اسرائیلیسیم» از عماریار/ روایت جدیدی از تغییر نگاه یهودیان به اسرائیل

شخصیت‌های اصلی مستند «اسرائیلیسم»

مستند حول دو شخصیت به نام‌های «سیمون زیمرمن» و «ایتان» پیش می‌رود. این دو نفر، از جوانانی هستند که تحت آموزش‌های مراکز یهودی بوده و تجربه‌هایی هم از سر گذرانده‌اند. ولی برخی از همین تجربه‌ها، آنها را به مسیر مخالفت با آموزش‌های رایج یهودیت آمریکایی کشانده و اینک ما روایت آنها را خواهیم دید.

این فیلم شامل دیدگاه‌های افرادی دیگری نیز هست مانند جکی، یک معلم یهودی که می‌گوید «یهودیت همان اسرائیل است و اسرائیل همان یهودیت» یا رئیس سابق اتحادیه ضد افترا، آبه فاکسمن که ادعا می‌کند صداهایی مانند سیمون و ایتان نماینده اقلیت کوچکی هستند. همچنین متفکرانی مانند پیتر بینارت، جرمی بن-عمی، نورا عریقات، کورنل وست و نوآم چامسکی نیز نظرات خود را ارائه می‌دهند.

مدت زمان و سال ساخت

این مستند در سال 2023 ساخته شده است. زمان آن، یک ساعت و 24 دقیقه است اما با جذابیت‌های تصویری و روایی که درون خود دارد، برای بیننده به هیچ وجه خسته‌کننده نیست.

این مستند، در بیت لحم کرانه باختری، نوار غزه، برخی دانشگاه‌های آمریکا از جمله «برکلی» فیلمبرداری شده است

با توجه به محتوای مستند و موضوعاتی که در آن طرح می‌شود، مناسب رده‌های سنی بالاتر از 13 سال است. 

این مستند در جشنواره های بین المللی مختلفی از جمله جشنواره بین المللی فیلم آریزونا در سال 2023، جشنواره بین المللی فیلم تالگراس 2023 و جشنواره فیلم یهودی سانفرانسیسکو 2023 برنده بهترین جایزه فیلم مستند شده است.

مستند «اسرائیلیسم» برای اولین بار توسط سکوی عماریار در ایران به زبان فارسی ترجمه و عرضه شده است. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت Ammaryar.ir یا کلیک روی اینجا به تماشای نسخه باکیفیت اسرائیلیسم بنشینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.