یک کارشناس بازار خودرو گفت: قیمت‌گذاری دستوری و ادامه ضرر و زیان‌های ایران خودرو سبب شده که عملا این خودروساز برای تامین بخشی از نقدینگی خود، یک سال آینده را آینده فروشی غیرقطعی ‌کند.

آینده فروشی غیرقطعی در پیش فروش خودرو

به‌گزارش قدس آنلاین، ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش ایران خودرو چند روزی است که آغاز شده و تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این طرح ثبت درخواست کرده‌اند و باتوجه به‌اینکه روند ثبت نام تا انتهای هفته جاری ادامه دارد، این میزان قطعا به‌بیش از ۳ میلیون نفر خواهد رسید.

جالب است بدانید درصورتی که ۳ میلیون نفر در طرح پیش‌رو ثبت‌نام کنند، باتوجه به‌اینکه ایران خودرو در این طرح برای ۱۲۰ هزار نفر امکان دریافت خودرو فراهم کرده است؛ بنابراین برای هر خودرو حداقل ۲۵ نفر باهم در قرعه‌کشی رقابت خواهند کرد.

با یک حساب سرانگشتی درصورتی که شمار ثبت‌نام‌کنندگان از ۳ میلیون نفر تجاوز نکند، حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در حساب وکالتی خود به‌مدت ۱۵ روز بلوکه خواهند کرد و این یعنی یک بازی دوسر برد هم برای بانک‌ها و هم برای خودروساز که با کلی زیان‌انباشته دست به‌گریبان است.

کارشناسان بازار خودرو معتقدند باتوجه به‌اینکه قیمت خودروی درب کارخانه تا بازار آزاد حدود ۲۶ تا ۴۷ درصد اختلاف دارد، همین امر متقاضیان را وسوسه کرده تا پیه بلوکه شدن حداقل ۱۵ روزه ۲۳۰ میلیون تومان سرمایه‌شان را به‌تن بزنند و در این لاتاری شرکت و شانس خود را امتحان کنند هرچند که اکثر غریب به‌اتفاق این افراد می‌دانند که ایران خودرو نخواهد توانست به‌تعهدات خود درخصوص فروش محصول در موعد مقرر عمل کند، چراکه درحال حاضر این خودروساز دارای معوقات بسیار هم هست.

پیش‌فروش؛ راهی برای جذب نقدینگی

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار قدس، ضمن بیان اینکه ظرفیت اسمی که در این طرح اعلام شده ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو است، اظهار کرد: این تعداد در سه طرح مادران، خودروهای فرسوده و طرح عادی و آزاد(۲۵ تا ۳۰ هزار دستگاه) تقسیم می‌شود، بنابراین مشاهده می‌کنید که در مقابل ثبت نام جمع کثیری از مردم تنها یک‌سوم طرح به‌خریداران عادی و آزاد اختصاص دارد.

وی به‌معوقات این شرکت اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که در طرح پیش‌رو وجود دارد اینکه‌ تعهداتی که طرح جدید برای ایران خودرو ایجاد می‌کند عملا به‌معوقات شرکت می‌افزاید و جای سوال دارد که چه زمانی خودرو به‌دست مصرف کننده خواهد رسید؟

این کارشناس بازار خودرو درپاسخ به‌این پرسش که چرا ایران‌‎خودرو باوجود این میزان معوقات، دست به‌پیش‌فروش خودرو زده، ابراز کرد: درحال حاضر ضررو زیان ۳ خودروساز دولتی به‌بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این میزان به‌اضافه معوقات و دیون به‌بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ این اتفاق سبب شده خودروسازان مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شوند و در مسیر ورشکستگی قرار گیرند. خودروسازان زمستان سال ۱۴۰۱ درخواستی را به‌دولت دادند و اعلام کردند که نیازمند ۸۰ درصد افزایش قیمت هستند. این درخواست به‌اردیبهشت ۱۴۰۲ رسید و دولت موافقت نکرد و تاکنون هم قیمت جدیدی به‌صورت رسمی از طرف شورای رقابت اعلام نشده است و سیاست‌گذار هم مدام اقدام به‌فریز قیمت خودرو می‌کند؛ این شرایط سبب شد خودروسازان طی ۱۴ ماه گذشته با استفاده از حربه‌هایی چون استاندارد، افزایش ایمنی و غیره دست به‌افزایش قیمت اکثر محصولاتشان بزنند.

فرزانه تاکید کرد: بنابراین یکی از راه‌هایی که خودروساز یافته تا بتواند با استفاده از آن بخشی از نقدینگی که نیاز دارد را جمع کند؛ این نحوه فروش است که البته این کار را توجیح نمی‌کنم و طبیعتا آسیب‌زا می‌دانم، چراکه عملا خودروساز برای یک سال آینده، آینده فروشی غیرقطعی می‌کند.

وی به‌تبعات سوء و تورم‌زای این اقدام ایران‌خودرو اشاره و تصریح کرد: باتوجه به‌اینکه در کشور ما خودرو در دراز مدت کالایی سرمایه‌ای است و سودآوری خودروهایی که ایران‌خودرو در طرح پیش‌رو اختصاص داده بین حدود ۷۰ تا حدود ۱۵۰ میلیون تومان است، بنابراین تعداد کمی که بتوانند در این لاتاری برنده شوند، سود خوبی کسب خواهند کرد؛ اما این اتفاق برای بخش قابل توجهی از متقاضیان رخ نخواهد داد، چراکه در توان خودروساز نیست که در مدت کم این میزان خودرو را تحویل متقاضی بدهد.

به‌عقیده این کارشناس بازار خودرو وقتی در کشوری مدام از ارزش پول کاسته می‌شود و خرید خودرو با این شرایط، دارای حاشیه سود بالاست و ارزش پول را حفظ می‌کند، مردم چاره‌ای ندارند و سعی خواهند کرد که شانس خود را در چنین لاتاری‌هایی امتحان کنند.

فرزانه ضمن بیان اینکه مصرف کننده خودش را به‌اجبار درگیر این ماجرا می‌کند، به‌موضوع کوتاه آمدن ایران‌خودرو از یک سری شروطِ ضمنِ ثبت نام مانند نداشتن الزام گواهینامه برای حضور در قرعه‌کشی اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیاستی که دولت‌ها در ادوار گذشته در پیش گرفتند، سبب شده که مصرف‌کننده به‌سمت فضای نوسان‌گیری هدایت شود، البته چون طی دو سال گذشته سیاست‌گذار اقدام به‌فریز قیمتی کرد بخش قابل توجهی از مردم از بازار نوسان‌گیری خارج شدند؛ اما طرح پیش‌رو مجددا این افراد را وارد بازار کرده تا شانس‌شان را امتحان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.