برنامه «کوی محبت» یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های معارفی رسانه ملی با ۱۵سال قدمت است. تاکنون ۱۳فصل این برنامه با تغییرات موضوعی روی آنتن شبکه۲ تلویزیون رفته و مورد استقبال بینندگان و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) قرار گرفته است.

مجری برنامه «کوی محبت»: دم‌زدن از سیدالشهدا(ع) سعادت است

در اربعین امسال و در اتفاقی کاملاً متفاوت مهدی اعرابی، مجری این برنامه در اماکن مهم تاریخی عراق که در سیر حرکتی شیعه نقش مهمی داشته‌اند، میزبان حجت‌الاسلام طباخیان است که درباره نقش شخصیت‌ها و اهمیت اماکن به بیان سخنانی می‌پردازد؛ همچنین تصاویر نابی از آن اماکن برای نخستین بار در قاب سیما از طریق شبکه۲ سیما تقدیم بینندگان می‌شود.
در این برنامه فرزاد جمشیدی میزبان کارشناسان مختلف مذهبی از جمله حجت‌الاسلام طباخیان، شیخ اسماعیل رمضانی و میرهاشم حسینی است که درباره معارف حسینی به بیان سخنانی می‌پردازند.
محسن آزادی نیز در کوی محبت به دنبال سوژه‌های مختلف از جنس محور مقاومت و پایداری و موضوع مهم امروز جهان اسلام، غزه است و علاوه بر تولیدات مختلف در باکس پیش از خبر ۲۰:۳۰ به طور زنده با مخاطبان گفت‌وگو می‌کند.
در طول روز و به تناوب با طراحی‌های انجام شده تولیدات مختلف تیم اعزامی شبکه۲ به عراق روانه‌ آنتن می‌شود و با نزدیک شدن به اربعین حسینی رنگ و بوی اربعین فضای آنتن شبکه را بیشتر پر خواهد کرد.
همچنین مداحی پیرغلامان اهل بیت(ع) و حضور میهمانان و سوژه‌های مختلف جذاب از جمله خانواده‌ها و میهمانان خارجی از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه‌هاست.
این برنامه تولید گروه معارف شبکه۲ سیما به تهیه‌کنندگی علی رضا کاردان امین و کارگردانی محمدحسام مدنی بوده و از پنجشنبه  ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ به مدت ۱۰روز در بسته‌ها و ساعات مختلف روانه آنتن شبکه۲ شده است.

«کوی محبت»؛ متمرکز بر کتاب‌های مذهبی
مهدی اعرابی، مجری برنامه «کوی محبت» با اشاره به اینکه کوی محبت یکی از برنامه‌های مناسبتی و قدیمی تلویزیون است، گفت: از اربعین سال گذشته تا امروز سعادت داشتم همراه حاج‌آقا فرزاد جمشیدی، نماینده‌ بینندگان شبکه۲ در مسیر عاشقی باشم و قدم بردارم. در فصل جدید تصمیم بر کتاب‌محور شدن محتوا به جای مناسبت‌محور بودن شد یعنی از محرم امسال سلسله مباحث برنامه بر مبنای کتاب‌های مختلف پیش رفت و البته میهمانان هم از میان نویسندگان انتخاب و دعوت شدند.
اعرابی درباره محوریت این برنامه عنوان کرد: کوی محبت از ابتدا سعی در انتقال احساس و تبیین معارف اهل بیت(ع) داشته، عزیزان ما در گذشته زحمات زیادی برای این برنامه کشیدند و معمولاً در هر مناسبت در حرم‌های اهل بیت(ع) (به اقتضای مناسبت) به صورت زنده برنامه را تقدیم مخاطبان می‌کردند. اما از سال گذشته به ویژه پس از ایام صفر تصمیم مدیران محترم شبکه و تیم سردبیری، محتوایی، تهیه و تولید برنامه بر این شد که بیشتر توجه روی محتوا و معارف قرار گیرد و سعی در تعمیق و هدف‌گذاری مباحث شد، البته با انتقال برنامه به استودیو و استفاده از ابزارهای حرفه‌ای استودیویی سعی در تقویت هویت بصری برنامه هم شد. به این ترتیب قاب‌ها مرتب‌تر شد و نور، صدا و شرایط پیرامونی در اختیار کارگردان تلویزیونی برنامه قرار گرفت.

حضور پیرغلامان، وجه تمایز کوی محبت 
او درباره وجه تمایز کوی محبت با دیگر برنامه‌های تلویزیونی مناسبتی گفت: در این برنامه سعی در غور عمیق‌تر در اقیانوس معارف اهل بیت(ع) است و تلاش شده بیش از مناسک به معارف پرداخته شود. وجه تمایز دیگری که دوست دارم به آن بپردازم دعوت از پیرغلامان و ذاکران قدیمی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که شاید تا به حال این عزیزان کمتر در معرض دید و توجه بودند اما نفس و دم گرمشان و همچنین تجربه‌ها و خاطرات ارزشمندشان از سنت‌های قدیمی مجالس اهل بیت(ع) برای ما و مخاطبان برنامه بسیار ارزشمند و جذاب بود.
اعرابی تعامل و اعتماد میان تیم سردبیری، محتوایی و مجری کوی محبت را در اوج می‌داند و می‌گوید: عزیزان پس از تبیین اصل و چارچوب محتوایی برنامه، دست من را برای نوشتن و چیدمان پلاتوها و مدیریت مباحث باز می‌گذارند.
مجری برنامه کوی محبت در پاسخ به میزان اهمیت انتخاب مجری در برنامه‌های معارفی گفت: اساساً انتخاب در همه امور مقوله‌ مهم و سختی است. به نظر من مجری برنامه نقش مهاجم نوک یک تیم فوتبال را دارد که اگر در وهله‌ نخست درست انتخاب نشده باشد و در وهله دوم در کارش دقت، وسواس، تلاش و مجاهدت نداشته باشد، زحمت همه‌ تیم، کادر فنی، باشگاه و هواداران را هدر می‌دهد.
او ادامه داد: کار وقتی سخت‌تر و دقیق‌تر می‌شود که این انتخاب برای اجرای یک برنامه تلویزیونی معارفی باشد و ارتباط مستقیم با اعتقادات دینی و مذهبی مخاطبان داشته باشد. بنابراین اجرای برنامه معارفی کاری بسیار دقیق، عمیق، حساس، ظریف و مهم بوده که شایسته است مدیران، برنامه‌سازان و همکاران هنرمند من به این موضوعات توجه داشته باشند و الحق که معمولاً همین طور است.

مسئولیت سنگین اجرا در ایام اربعین
مهدی اعرابی با اشاره به شیرینی اجرا در جوار بارگاه اباعبدالله(ع) بیان کرد: اگر یک دلیل برای علاقه به اجرا داشته باشم، همین توفیقات فراوانی است که نصیب انسان می‌کند؛ اجرا در حرم‌ها و اماکن مذهبی یکی از آن‌هاست. 
اجرا در جوار حرم سیدالشهدا(ع) آن هم در ایام اربعین که میلیون‌ها نفر دلداده‌ دورمانده بیننده برنامه‌ هستند، کیف و لذت سرشار و صد البته مسئولیت به مراتب سنگین‌تری دارد چون باید ضمن انتقال کامل احساسات و حال و هوا تبیین معارف و اهداف قیام حسینی را به درستی انجام دهیم.
این مجری با ذکر اینکه سفر اربعین برای همه مردم سفر خاص و پر از چالشی است، درباره چالش‌های اجرای برنامه ایام اربعین عنوان کرد: گرما، ازدحام، مسافت‌های طولانی، پیاده‌روی، حساسیت‌های مختلف فصلی و تنفسی، استراحت ناکافی و... را در نظر بگیرید، به این موارد مسئولیت اجرا، به موقع رسیدن به استودیو و نرسیدن میهمان، قطع برق و ارتباط و... را هم اضافه کنید. تمام این موارد، چالش‌های ما در زمان اجراست. هزاران البته که همین‌ها اجرای ایام اربعین را شیرین و جذاب می‌کند، چون هدف و مقصود مقدسی دارد.
مهدی اعرابی در پایان درباره احساس قلبی خود به امام حسین(ع) گفت: اینکه همچون منی از سیدالشهدا(ع) دم می‌زند و برایشان نفس می‌زند از نیک‌بختی من است. برای این سعادت هر نفس از خدا و اهل بیت(ع) ممنونم. دست و پای پدر و مادرم را می‌بوسم که نتیجه‌ لقمه‌ پاک و دامن طاهر و دعایشان بوده و این رزق، روزی من شده است. در آخر هم مثل همیشه، باافتخار، سینه‌ سپر و گردن افراشته عرض می‌کنم که؛
نوکری شغل شریفی‌ است به شرط آنکه / فقط ارباب حسین بن علی باشد و بس.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.