مدیر عامل بنیاد ملی گندم کاران گفت: از مجموع ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مطالبه گندم کاران در خرید تضمینی تاکنون تنها ۹۴/۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که همین رقم هم از ۲۵ روز پیش تاکنون ثابت مانده است.

هنوز حتی نیمی از مطالبات گندم کاران پرداخت نشده است

علیقلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن ابراز تاسف از روند پرداخت مطالبات کشاورزان افزود: از هفتم فروردین امسال که برداشت گندم شروع شده تاکنون مطالبات کشاورزان در استانهای سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان تقربیا تسویه شده اما در بسیاری استانها مطالبات هنوز پرداخت نشده و با توجه به اینکه همچنان در فصل برداشت هستیم، تکیلف آنهایی که در این روزها به دولت، گندم تحویل می دهند به هیچ وجه مشخص نیست.

وی با تاکید بر اینکه این رویه نامطلوب بر میزان تولید گندم و حجم محصول تحویلی به دولت تاثیر منفی دارد، ادامه داد: تعیین قیمت معقول، منصفانه و اقتصادی برای محصول، تامین به موقع نهاده و پرداخت به موقع مطالبات سه فاکتور بسیار مهم در میزان تولید و تحویل گندم به دولت است و بی شک حتی اگر خودکفا باشیم هم با خدشه دار شدن یکی از این فاکتورها خودکفایی، استمرار نخواهد داشت.

ایمانی افزود: قرار بود مطالبات گندم کاران از طریق اوراق قابل معامله در بازار سهام پرداخت شود اما تاکنون بانکها زیر بار نرفته اند و فقط بانک کشاورزی ۳۳ هزار میلیارد تومان اوراق خریده که آن هم معلوم نیست پولش را کی، چطور و به چه کسانی بدهند چرا که حجم مطالبات بسیار بالاست و تاکنون تنها ۴۰ و اندی درصد از آن پرداخت شده و از آن جایی که در  شرایط گذار از دولت سیزدهم به چهاردهم هستیم، رایزنی ها برای تسویه مطالبات کشاورزان بی نتیجه مانده است.

مدیر عامل بنیاد ملی گندم کاران  همچنین در خصوص مطالبات کلزاکاران گفت: نزدیک به سه ماه است بسیاری از کشاورزان حتی ریالی دریافت نکرده اند. البته در برخی استانها تا ۹۰ درصد مطالبات، پرداخت شده اما در استان گلستان که بیشترین تولید کلزا را داشته و حدود ۱۰۰ هزار تن محصول به دولت، تحویل داده اند فقط ۳۰ درصد مطالبات پرداخت شده است.

به گفته ایمانی مطالبات کلزاکارانی که تا ۳۱ اردیبهشت ماه محصولشان را تحویل داده اند، پرداخت شده اما کشاورزانی که بعد از این تاریخ که پیک برداشت کلزا هم بوده، محصول تحویل داده اند، حتی یک ریال دریافت نکرده اند.

    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.