خانم علم‌الهدی در گفتگوی اخیر خود با شبکه «آر تی» به مسائل متعددی، از جمله تلاش کشورهای غربی برای تخریب وجهه کشورمان و ناامید کردن نسل جوان پرداخت.

علم‌الهدی: یکی از بزرگترین موفقیت‌های شهید رئیسی ایجاد همدلی بود

شامگاه پنجشنبه، خبرگزاری روسی «آر تی» مصاحبه اختصاصی این خبرگزاری با «جمیله علم الهدی»، همسر شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی را منتشر کرد.

خانم علم‌الهدی در گفتگو با این شبکه روسی به مسائل متعددی، از جمله تلاش کشورهای غربی برای تخریب وجهه کشورمان و ناامید کردن نسل جوان پرداخته است.

وی در ابتدای مصاحبه خود، به مسئله میراث شهید آیت الله رئیسی پرداخت و گفت:« به باور من، جایگاه تازه ایران در منطقه و جهان یکی از یادگارهای آیت‌الله رئیسی است. رابطه خوب ایشان با ساختارهای مختلف قدرت در ایران، به پیشینه فرهنگی ما بازمی‌گردد. وی در این زمینه بسیار موفق بود، اما یکی از بزرگترین موفقیت‌های شهید رئیسی، ایجاد همدلی و همدردی بود. بسیاری فکر می‌کردند که همه سیاستمدارها فقط به دنبال منفعت‌های خود هستند، اما شهید رئیسی در بسیاری از مواقع، خلاف مصلحت خودش عمل کرد و این همدردی شکل گرفته، در حضور گسترده مقامات خارجی و شهروندان ایرانی در مراسم تشییع وی، به وضوح به نمایش گذاشته شد.»

خانم علم‌الهدی، در ادامه مصاحبه خود به روابط شهید رئیسی با کشورهای خارجی پرداخت و گفت:« از لحاظ ماهیت و تاریخی، یکی از مهم‌ترین و موثرترین رخدادها، زمانی است که حس همدردی و سیاست با یکدیگر ادغام می‌شوند، رویکرد شهید رئیسی، ادغام سیاست و همدلی بود. به‌عنوان مثال، هنگامی که درباره منابع ملی صحبت می‌کرد، همه، حتی مقامات خارجی، اظهارات وی را متوجه می‌شدند و او توانست در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اعتماد کشورهای منطقه را جلب کند.»

همسر شهید رئیسی در بخش دیگری از مصاحبه خود، به مسئله جنگ غزه پرداخت و گفت:« تحمل جنگ غزه، بسیار دردناک است و گروهی خلافکار اقداماتی را انجام داده‌اند که هزینه مقابله با خود را بسیار سنگین کرده‌اند، وگرنه در سراسر دنیا، افراد بسیاری با زنان و کودکان غزه همدردی می‌کنند.»

وی افزود:« مسئله تغییرات اقلیمی، در جریان‌های سیاسی فراموش شده است و ما باید با برگزاری نشست‌های مختلف پیرامون این موضوع، مسئله تغییرات اقلیمی که برای کودکان بسیار خطرناک است را برجسته‌تر کنیم.»

همسر شهید رئیسی همچنین گفت:«تاکنون سمت رسمی سیاسی نداشتم و هیچ علاقه‌ای به داشتن آن ندارم. این تفاوت من با شهید رئیسی بود، من هیچ علاقه‌ای به مسائل سیاسی ندارم. البته، حوزه سیاست به شنیده شدن بهتر صدای من کمک کرده است، اما همچنان، شغل قبلی خود را ادامه خواهم داد.»

وی همچنین به دیدگاه‌های کشورهای غربی و رویکرد خصمانه آنها علیه ایران پرداخت و گفت:« برخی از کشورهای غربی به‌دنبال ناامید کردن و بی‌اعتماد کردن جوانان ایرانی از طریق رسانه‌های خود هستند. آنها (کشورهای غربی) با نشر اخباری که عمدتا مصرف داخلی دارد، می‌خواهند به جوانان ما القا کنند که ما به‌دنبال بدبخت کردن آنها هستیم. مقابله ایران با تفکرات امپراتوری‌طلبی نیز در این مسئله نقش داشته است. آنها با حمله به زنان ما، مقابله با زنان ما و تقویت برخی باورهای غلط پیرامون نادیده گرفته شدن نقش زنان، حس بی‌اعتمادی در بین جوانان را تقویت کرده‌اند.»

خانم علم‌الهدی همچنین به مسئله تصویر ایران در رسانه‌های خارجی پرداخت و گفت:« رسانه‌های خارجی فعال در ایران، در به نمایش گذاشتن تصویر واقعی ایران بسیار موفق عمل کرده‌اند. بعنوان مثال، سیاست‌های رسانه‌ای آر تی، با سیاست‌های کلان کشورم و صداقت در نشر اخبار، تطابق دارد. رسانه‌های غربی، تصویر بسیار ترسناک و توسعه نیافته‌ای از ایران ایجاد کرده‌اند. آنها همه اقدامات ما را بد برداشت کرده و به نمایش گذاشته‌اند.»

آمریکایی‌ها به‌دنبال تحمیل قوانین خود بر دیگران هستند

وی در ادامه، به مسئله مقاومت با ساختار غربی پرداخت و گفت:« شما به هر کشوری که سفر کنید، حتی در داخل خود آمریکا مقابله با تفکرات و ساختار غربی را خواهید دید. همیشه یک دوگانگی خواهید دید. در همه فرهنگ‌ها، تقابل دربرابر استعمار وجود داشته و دارد، اما در کشور ما، این تقابل بسیار برجسته‌تر و قوی‌تر از دیگر کشورها است. آمریکایی‌ها همیشه به‌دنبال ایجاد و تحمیل قوانین خود بر دیگران هستند و هرکسی که با این قوانین مخالفت کند را اذیت می‌کنند.

خانم علم‌الهدی در بخشی از گفتگوی خود با شبکه آرتی، به کتاب «هنر زنانه زیستن» خود نیز اشاره کرد و گفت:«همانطور که می‌دانید، براساس رسومات و فرهنگ‌های قدیمی، خانم‌ها باید در خانه بمانند و آقایان کار کنند، چنین فرهنگی در کشورهای بسیاری، از جمله ایران وجود دارد، بسیاری از خانم‌ها این تفکر را می‌پذیرند و در خانه می‌مانند. مسئله اصلی، داشتن چنین تفکری نیست، بلکه، بحران اساسی این شیوه فکری، هدر رفتن زندگی و پتانسیل زنان است و بسیاری از زنان، عمر خود را با داشتن چنین تفکری تلف می‌کنند. کتاب هنر زنانه زیستن، پیامی است به خانم‌ها، تا بدانند که می‌توانند کارهای بسیار بیشتری انجام دهند.»

شهید رئیسی در مقابله با تحریم‌ها موفق بود

همسر شهید آیت‌الله رئیسی همچنین به مسئله تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه ایران و نحوه برخورد شهید رئیسی با این مسئله پرداخت و گفت:« یکی از موفقیت‌های شهید رئیسی، در برخورد وی با تحریم‌ها بود. وی با اتخاذ رویکردی چندجانبه و داشتن تفکرات چندجانبه‌گرایی توانست مسئله تحریم‌ها را حل کند. تحریم‌ها از داشتن هرگونه روابط تجاری بین کشورهای منطقه و ایران، جلوگیری می‌کرد. شهید رئیسی همچنین با ایجاد همدلی توانست با تحریم‌ها مقابله کند. در روزهای اول همه‌گیری کووید ۱۹، شهید رئیسی یک ساعت با رئیس‌جمهور چین صحبت و وی را راضی به ارسال واکسن کرد. همین مسئله با رئیس‌جمهور روسیه نیز تکرار شد. شهید رئیسی همچنین توانست با ایجاد روابط بین ایران و کشورهای همسایه، با مسئله تحریم‌ها مقابله کند.»

وی در آخر گفت:« بسیاری از رسانه‌ها مطالب مغرضانه منتشر می‌کنند و مدعی عدم نزدیکی مردم و دولت شهید رئیسی می‌شوند. اما یکی از موارد نقض کننده این ادعا، حضور گسترده مردم در مراسم تشییع شهید رئیسی بود. مردم با حضور خود در مراسم تشییع وی، علاقه خود به ایشان را نشان دادند. شهید رئیسی روی حل مسئله بحران آب، پافشاری می‌کرد. ما با افغانستان مشکلات بسیاری داشتیم. اما وی برای حل بحران آب استان‌های شرقی ایران، شهید رئیسی در مذاکرات خطرناک بسیاری حضور یافت. حتی تیم امنیتی وی، مخالف حضور ایشان در چنین مذاکراتی بودند.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.