پس از پخش قسمت سوم «غربت»، این سریال به دلیل نداشتن مجوز انتشار از سوی ساترا و توهین به عرب زبانها با حکم دادستانی توقیف شد.

تهیه کننده «غربت» در گفت‌وگو با قدس: آماده اعمال اصلاحات ساترا هستیم

به گزارش قدس آنلاین، ماجرا از این قرار بود که علی صالحی دادستان با اعلام خبر توقف پخش سریال نمایش خانگی «غربت» گفته بود که این سریال مجوز ساترا را ندارد و پخش آن موجب ناراحتی و گلایه هم‌وطنان عرب‌زبان ما شده است.

براساس آنچه فارس اعلام کرده است؛ این سریال به دلیل تصویرسازی نامناسب از زندگی حاشیه‌نشینان در مناطق عرب‌نشین موجب اعتراضاتی شده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس سیدمحسن موسوی‌زاده، نیز در توئیتی نوشته بود:«اقدام نابخردانه سریال نمایش خانگی غربت در «توهین به قومیت شریف عرب» را به صورت جدی پیگیری کردم. رئیس ساترا در پاسخ اعلام کرد؛ این سریال فاقد مجوز است و باید از شبکه خانگی حذف شود»

صادق یاری، تهیه کننده سریال «غربت» درباره دستور دادستانی مبنی بر توقیف این سریال به خبرنگار ما گفت: من هنوز دستور دادستانی را ندیده ام و شاید به مجموعه نماوا ابلاغ شده باشد.

او درباره بیانیه ساترا درباره عدم صدور مجوز انتشار برای پخش این سریال توضیح داد: ما از مجموعه ساترا پیگیری کردیم و قرار به همکاری بوده است. بنظرم موضوع آنقدر بغرنج نبوده که کار به توقیف سریال بکشد و فضا اینقدر علیه سریال متشنج شود.

یاری تاکید کرد: اگر اصلاحاتی وجود دارد، سکوی نماوا و گروه سازنده سریال آماده هستند که در راستای اعمال آن اصلاحات، هر گونه همکاری را با ساترا داشته باشند و اصلاحات را انجام خواهیم تا اگر مشکلی وجود دارد برطرف شود.

* مخاطبان کجای این دعوا هستند؟!

پس حواشی به وجود آمده، امیر پورکیان، کارگردان سریال «غربت» در قالب یک ویدئو توضیح داد:«هموطنان شریف عرب، هیچ کسی حق ندارد هیچ کجا توهینی به شما عزیزان بکند. من فرزند خوزستان و متولد اهواز، همشهری شما که تمام دوران کودکی‌اش در کوچه پس‌کوچه‌های این شهر مقدس طی شد، به شما تعهد اخلاق می‌دهم نه‌تنها هیچ توهینی به قوم نجیب و اصیل شما نشده بلکه عده‌ای می‌خواستند با فریبکاری و سوء‌استفاده، برادری ما را آسیب بزنند که به حمد خداوند سبحان نتوانستند وحدت را که رسول خدا پایگذاری نمود، برهم بزنند»

او ضمن عذرخواهی از هموطنان خوزستانی‌ گفت: «بنده هیچگونه نیت و قصدی برای توهین نداشته و ندارم، مسئولیت کارم را می‌پذیرم و از مردم شریف و غیور عرب عذرخواهم.»

با وجود اعلام روابط عمومی ساترا مبنی بر اینکه سریال غربت، مجوز انتشار ندارد و این اقدام (انتشار بدون مجوز) باعث طرح شکایت ساترا در مراجع قضایی شده است اما عضو شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) با ابراز امیدواری نسبت به رفع توقیف سریال غربت پس از اعمال اصلاحات به ایرنا گفته بود: طبق اعلام دادستانی تهران این سریال - چهارم شهریور - توقیف شده است و در نهایت رفع توقیف آن به تصمیم مشترک ساترا و دادستانی بستگی دارد.

به گفته مهران ده نمکی؛ در سریال غربت شاهد استعمال شدید مواد مخدر برخلاف آیین‌نامه‌های محتوایی ساترا بودیم و اگر در قسمت‌های بعدی اصلاحات ساترا اعمال نمی‌شد، شاهد صحنه هایی بودیم که قطعاً باعث اعتراضات گسترده تر اقشار مختلف جامعه می‌شد.

او ابراز امیدواری کرده که این سریال با اعمال اصلاحات شورای صدور مجوز ساترا در هفته‌های آینده از توقیف خارج شود.

«غربت» دومین تجربه توقیف سازندگان آن بعد از سریال «ممنوعه» است. پیش از این سریال مشترک امیر پورکیان و صادق یاری که یکی از سریال های پرحاشیه نمایش خانگی بود و بعد از پخش چند قسمت اولیه با با حواشی زیادی روبرو شد، دو ماه در توقیف به سر برد و پس از اعمال اصلاحات، منتشر شد.

مسئله اینجاست که مناسبات و توافقات میان ساترا و مدیران شبکه های نمایش خانگی باید پیش از انتشار یک مجموعه و حتی در زمان تبلیغات آن انجام شود نه پس از انتشار چند قسمت از یک سریال!

مشترکان شبکه نمایش خانگی که برای تماشای ادامه یک سریال، هزینه اشتراک خریداری می کنند با توقیف طولانی مدت آن، مجبور به خرید تمدید اشتراک خواهند شد. ادامه رویه انتشار بدون مجوز آثار و پس از آن صدور بیانیه های اعتراضی ساترا، شاید منفعت رسانه ای برای سازندگان یک اثر داشته باشد اما منجر به ضرر مادی مشترکان پلتفرم ها و بی اعتمادی مخاطبان می شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.