مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس با حضور رئیس جمهوری فرانسه آغاز شد.

برگزاری افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک پاریس؛ کاروان فرزندان ایران رژه رفت

مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک پاریس با حضور امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه و پارسونز رییس کمیته ملی پارالمپیک به صورت رسمی از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه به وقت ایران آغاز شد.

بعد از گذشت حدود ۱۵ دقیقه جایگاه تماشاگران که در اطراف میدان کنکورد تعبیه شده بود، تقریبا پر شد.

مراسم افتتاحیه و رژه کاروان‌ها  در امتداد رود سن آغاز و با عبور از خیابان شانزلیزه به سمت میدان معروف کنکورد ادامه می یابد و در نهایت رژه در مقابل بنای تاریخی ابلیسک لوکسور نیز به پایان می‌رسد.

هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک، طی روزهای ۷ تا ۱۸ شهریور برگزار خواهد شد.

کاروان ورزشی کشورمان در این بازی‌ها با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی شامل تیراندازی با کمان، دوومیدانی، والیبال نشسته، وزنه‌برداری، تکواندو، تیراندازی، کانو، گلبال، شنا و جودو حضور خواهد یافت.

برگزاری افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک پاریس؛ کاروان فرزندان ایران رژه رفت

سیدمحمدرضا میرشفیعی جانباز جنگ تحمیلی و هاجر صفرزاده قهرمان نابینایان ایران در این دوره رسالت پرچمداری ایران را بر عهده دارند.

در کاوران ورزشی ایران زهرا رحیمی ملی پوش تیم پاراتکواندو با ۱۵ سال سن یکی از جوانترین ورزشکاران حاضر در فرانسه به شمار می ورد و محمدرضا میرشفیعی جانباز جنگ تحمیلی و پرچمدار ایران با ۵۱ سال مسن‌ترین ورزشکار کاروان فرزندان ایران است.

در این دوره از بازی ها ۴۴۰۰ ورزشکار از ۱۸۴ کشور جهان در ۲۲ رشته با هم به رقابت می پردازند.

بر این اساس، کاروان ورزش ایران با نام فرزندان ایران و شعار ایمان، ایثار و افتخار در این دوره بازی‌ها شرکت می کند.

در کاروان ورزش ایران مرتضی مهرزاد با ۲۴۶ سانتی متر، بلند قامت‌ترین ورزشکار پارالمپیکی جهان و حاضر در پارالمپیک پاریس است.

همچنین در این کاروان ساره جوانمردی ملقب به ملکه تپانچه جهان قرار دارد. یکی دیگر از ورزشکاران شناخته شده ایران حامد امیری یکی از مردان آهنین ایران است که پس از تصادف رانندگی ویلچر نشین شد. امیری در توکیو مدال طلای دوومیدانی را کسب کرد.
تیم والیبال نشسته ایران با کسب ۷ مدال طلا و ۲ نقره پارالمپیک یکی از پرافتخارترین تیم های ایران به شمار می رود. در این تیم هادی رضایی تئورسین والیبال نشسته جهان قرار دارد که در هر ۹ مدال والیبال نشسته نقش اصلی بازی کرده است.
زهرا نعمتی پرافتخارترین بانوی پارالمپیکی ایران نیز به فرانسه اعزام شده و قرار است در انتخابات کمیسیون ورزشکاران apc شرکت کند.

در شانزدهمین دوره این بازی‌ها که در شهر توکیو ژاپن برگزار شد، کاروان ایران با ۶۲ ورزشکار حضور پیدا کرد که در این دوره تعداد ورزشکاران به عدد  ۶۵ رسیده است. همچنین در توکیو و تعداد بانوان اعزامی ایران به سرزمین آفتاب ۹ نفر بود که در این دوره به ۱۲ نفر افزایش پیدا کرده است.

توماس باخ، رییس کمیته بین المللی المپیک(IOC) هم در مراسم افتتاحیه حضور دارد.

مراسم ورود کاروان کشورهای مختلف با ورود کاروان تیم افغانستان آغاز شد.

در ادامه مراسم افتتاحیه، افراد ویلچرنشین وارد صحنه شدند و همراه با هنرمندان موسیقی، حلقه هنر و شادی را در اطراف میدان کنکورد آغاز کردند و اینگونه جلوه ای از همراهی هنر و هنرمندان با ورزشکاران معلول به نمایش گذاشته شد.

این امکان فراهم شده تا علاقه‌مندانی که موفق به تهیه بلیط نشدند نیز در نزدیکی میدان کنکورد، محل برگزاری مراسم افتتاحیه، نظاره گر مراسم باشند.

در تاریخ این نخستین باری‌ است که مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک خارج از ورزشگاه و در قلب شهر میزبان برگزار می‌شود.

عبور هواپیماهای جنگنده فرانسوی با دودهایی به رنگ پرچم این کشور از نکات جالب مراسم بود.

کاروان ایران پس از اندونزی وارد مسیر رژه کاروان های پارالمپیکی شد. در این کاروان میرشفیعی و صفرزاده به عنوان پرچمدار حضور داشتند و سیدمحمد پولادگر نایب رئیس کمیته ملی پارالمپیک و سرپرست کاروان ایران نیز در حضور داشت.

برعکس مراسم افتتاحیه المپیک که ورزشکاران با قایق از رودخانه سن رد شدند و البته هوای بارانی و برخی مشکلات دیگر وجود داشت، به نظر می‌رسد مراسم افتتاحیه پارالمپیک با شرایط و برنامه بهتری نسبت به افتتاحیه المپیک برگزار شد.

بعد از اعلام حضور کاروان فلسطین در مراسم رژه، این ورزشکاران به شدت از سوی حاضران و تماشاگران در مراسم مورد تشویق قرار گرفتند.

یکی از اعضای کاوران یمن با شمشیری به کمر که نماد جنبش انصارالله این کشور است در رژه حضور پیدا کرد.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.