عضو مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چارچوب طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌توانیم به سمت عادلانه‌سازی توزیع یارانه‌ها، مقابله با قاچاق و کنترل مصرف حرکت کنیم. اختصاص سهمیه بنزین به نفر اقدام مناسب غیرقیمتی در راستای کمک به کاهش ناترازی بنزین باشد.

بهترین راه‌حل غیرقیمتی برای رفع ناترازی بنزین، اجرای طرح بنزین به نفر است

طی سال‌های اخیر با ناترازی بنزین مواجه هستیم. به طوری که مجبوریم سالانه چند میلیارد دلار برای واردات این ماده حیاتی صرف کنیم. موضوع مهم این است که مصرف بنزین در کشور به صورت روزافزونی در حال افزایش است. در این شرایط، هر چقدر تولید و واردات را افزایش می‌دهیم، تقاضا بالاتر می‌رود.

بخش زیادی از تقاضای بنزین در کشور بر اثر معضل قاچاق به وجود آمده است. از آنجائیکه بنزین با قیمت یارانه‌ای و پایین عرضه می‌شد، زمینه برای قاچاق آن فراهم شده است. قاچاق بنزین به حدی برای سودجویان سود دارد که ترجیح می‌دهند مخاطراتش را به جان بخرند و اقدام به کار کنند.

از نظر کارشناسان، تا وقتی قیمت بنزین واقعی نشود، وضعیت تغییر نخواهد کرد و نمی‌توانیم به کنترل مصرف بپردازیم. از طرف دیگر، همین کارشناسان تصریح می‌کنند که در حال حاضر زمینه برای افزایش قیمت بنزین مهیا نیست. از نظر آن‌ها، در شرایط فعلی بهتر است به سمت اختصاص سهمیه بنزین به نفر حرکت کنیم و کشور را از مزیت‌های این روش بهره‌مند کنیم.

به زعم کارشناسان، خرید و فروش بنزین در بازار آزاد و ثانویه‌ای که ایجاد می‌شود، به واقعی‌سازی قیمت‌ بنزین کمک می‌کند. این در حالی است که همه افراد در کشور از بنزین یارانه‌ای بهره‌مند می‌شوند و این به نفع اقشار ضعیف است که اغلب خودرو ندارند

در همین راستا مرتضی محمودی، عضو مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سیاست‌هایی که لازم است در حوزه بنزین اعمال شود، به خبرنگار قدس تصریح کرد: در شرایط فعلی قطعاً افزایش قیمت بنزین اقدام درستی نیست. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و انتقال دولت که صورت گرفته است، صلاح نیست به افزایش قیمت بنزین مبادرت کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع بر کسی پوشیده نیست که قیمت بنزین در کشور واقعی نیست و نیاز داریم که قیمت آن را افزایش دهیم و واقعی‌سازی داشته باشیم. اما الان شرایط مناسبی برای انجام این کار در کشور وجود ندارد. این که افزایش قیمت بنزین چه مقدار باشد، کی و با چه شیوه‌ای انجام شود، نیاز به بررسی‌های دقیق دارد.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دلایلی برای واقعی‌سازی قیمت بنزین در کشور وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مقابله با قاچاق بنزین، عادلانه‌سازی توزیع یارانه‌ سوخت و جلوگیری از هدررفت منابع اشاره کرد. با توجه به این مسائل، باید به واقعی‌سازی قیمت سوخت و بنزین در کشور کمک کنیم. اما الان شرایط مناسبی به لحاظ اقتصادی برای انجام این کار وجود ندارد و نمی‌توانیم فشار اقتصادی مضاعفی را بر مردم اعمال کنیم.

محمودی گفت: طی سال‌های آخر دولت دوازدهم تا اوایل دولت سیزدهم رشد قیمتی را بر اثر سیاست‌های غلط، وابستگی به غرب و رکود تولید شاهد بودیم. بر اثر این مسائل، تورم‌های شدید و نابسامانی اقتصادی را در کشور داشتیم. در آغاز دولت سیزدهم، به دلیل انجام جراحی اقتصادی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد یک سری تنش‌ها در بازار بودیم که رشد قیمت‌ها را به دنبال داشت. این دو مرحله فشار اقتصادی که در کشور به وجود آمد، هنوز به تثبیت کامل برنگشته است. بنابراین، زمینه برای افزایش قیمت بنزین فراهم نیست.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی که آقای رئیس جمهور در ابتدای مناظرات انتخاباتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین مطرح کردند، قابل قبول نیست. اگر از این حرف عقب نشینی کرده‌اند، جای خوش‌حالی است. روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، به نحوی که هر فرد میزانی از بنزین یارانه‌ای را ماهانه در اختیار داشته باشد و اضافه مصرف از بازار آزاد تهیه شود و افراد بتوانند در این بازار ثانویه بنزین اضافی خود را به فروش برسانند، قبلاً توسط آقای جلیلی تحت عنوان طرح وان مطرح شده بود.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد، به جای اینکه سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، به هر کد ملی میزان مشخصی از بنزین یارانه‌ای اختصاص می‌یابد. بازار تبادلی شکل می‌گیرد و کسانی که بنزین اضافه دارند و یا خودرو ندارند که از آن استفاده کنند، آن را در این بازار به فروش می‌رسانند. اعمال این روش اقدام مناسبی است و می‌تواند به کنترل مصرف کمک کند.

محمودی گفت: در چارچوب طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌توانیم به سمت عادلانه‌سازی توزیع یارانه‌ها، مقابله با قاچاق و کنترل مصرف حرکت کنیم. اختصاص سهمیه بنزین به نفر اقدام مناسب غیرقیمتی در راستای کمک به کاهش ناترازی بنزین و بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور باشد. به همین دلیل نیاز است دولت به سمت اجرای این طرح حرکت کند و برایش برنامه مدونی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.