موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

به یمن تصویمی و اقدام دولت شهید رئیسی در لغو روادید یک طرفه با ده‌ها کشور اسلامی تعداد زائران اربعین و ایام زیارتی دهه آخر صفر و شهادت امام رضا(ع) سه برابر سنوات قبل شده است.

خدمات کنسولی ویژه دهه آخر ماه صفر به زائران خارجی ثامن‌الحجج

قدس آنلاین: دهه آخر ماه صفر و ا زیارتی خاص امام رضا (ع) به‌خصوص روز شهادت ایشان و تقرب آن به رویداد عظیم سیاسی، معنوی راهپیمایی اربعین حسینی از ایام و مناسبت‌هایی است که با استقبال عظیم شیعیان و عاشقان اهل‌بیت نبوی از سراسر جهان مواجه بوده و خیل عظیمی از زائران را روانه مشهد الرضا می‌کند.

رد این میان تعداد زیادی از زائران را اتباع و مسلمانان کشورهای دیگر، به‌ویژه کشورهای همسایه از شرق و شبهه قاره هند و آسیای میانه گرفته تا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عراق و شام  و ترکیه و فراتر از آن دیگر کشورهای اسلامی تشکیل می‌دهند.

بالطبع حضور این زائران در کشورمان نیازمند خدمات کنسولی و روادید و هماهنگی‌های گسترده و سطح بالای دیپلماتیک بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دول دیگر است.

بدین منظور و با توجه به جهش تعداد زائران خارجی مناسبت‌های دهه آخر ماه صفر گروه سیاسی قدس در این خصوص با "عباس احمیدی" رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه در خصوص خدمات ویژه و اقدامات صورت گرفته در حوزه کنسولی برای اتباع خارجی و مسلمانان دیگر کشورها که به زیارت ثامن‌الحجج مشرف می‌شوند به گفتگو نشسته است. حاصل آن را در ادامه بخوانید.

روادید زیارتی ارزان برای زائران امام رئوف

حضور ده‌ها و شاید صدها هزار نفر از زائران خارجی و شیعیان و حتی اهل سنت دیگر کشورها در ایران برای تشرف به زیارت امام رضا در سالروز شهادت ایشان که از ایام خاص زیارتی هشتمین اما شیعیان است، طبعاً هماهنگی‌ها و آمادگی‌های زیاد و سنگینی را می‌طلبد و مام‌ها کار نیاز دارد. بفرمایید امسال برای تسهیل برگزاری این رویداد در بخش دیپلماتیک و کنسولی چه اندیشیده و اجرا شده است؟

** ما در وزارت امور خارجه در خدمتگزاری به زائرین آقا علی ابن موسی‌الرضا تسهیلات خاصی را به‌منظور صدور روادید زائران خارجی  و اتباع دیگر کشورها که علاقه‌مند هستند در دهه آخر صفر به مشهد مقدس مشرف شوند در نظر گرفته‌ایم و ارائه می‌دهیم.

طور مشخص نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور ابلاغ کرده‌ایم که ضمن اطلاع‌رسانی در این خصوص، برای متقاضیان شرکت در این رویداد صدور روادید زیارتی را که ازنظر تعرفه‌ای یک ‌سوم سایر روادید در ایام عادی هست در نظر بگیرند.

همچنین پوشش‌های بیمه‌ای از طریق کنسرسیوم بیمه مرکزی برای تمام زائرین خارجی که به کشور ما وارد می‌شوند اعمال‌شده و این زائرین تحت پوشش قرار می‌گیرند. این بیمه‌نامه‌ها شامل خدمات و پوشش‌های بسیار سطح بالا مترقی و خوبی هستند تا هیچ‌یک از این زائرین در صورت وقوع حوادث با مشکل درمانی و حقوقی مواجه نشوند و با خیال راحت این سفر را انجام دهند. این موضوع از بروز مشکل و چالش برای دولت ایران هم در وارد بروز حوادث جلوگیری می‌کند.

این همکاری بین وزارت خارجه و بیمه مرکزی و تشکیل این کنسرسیوم برای اولین بار امسال صورت گرفته و یک خدمت جدید است.

لازم است یادآور شوم که برای کشورهای همسایه شرقی که بیشتر از دیگر کشورها و همسایگان در این ایام زیارتی امام رضا به مشهد مشرف می‌شوند تسهیلات و خدمات مضاعفی در نظر گرفته‌شده است.

امسال بیش از ۵۸ هزار نفر از اتباع پاکستانی از مرزهای زمینی ایران برای حضور در راهپیمایی اربعین وارد کشور ما شدند و در افغانستان هم بیش از ۷۵ هزار روادید زیارتی صادر کردیم که به‌صورت رایگان و با اجازه دو بار تردد از مرز اعمال شد و این روادید برای مناسبت‌های پایان ماه صفر و ایام زیارتی شهادت امام رضا علیه سلام هم معتبر است و بیشتر این زائران پس از پایان مراسم اربعین بنا بر پیش‌بینی ما برای زیارت امام هشتم و دهه آخر ماه صفر در ایران می‌مانند.

دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان خراسان رضوی هم موضوع روادید و سفر اتباع خارجی و زائرین خارجی را از حیث خدمات کنسولی پایش و رصد می‌کند و البته سایر خدمات اقامتی اتباع مانند سرویس هتل و ایاب و ذهاب و امثالهم هم اگرچه بخشی مسئولیتش با دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر است اما ما از نزدیک این موارد را هم دنبال کرده و در جریان قرار داریم.

رایزنی‌ها و مذاکرات مفصلی هم با دولت‌های همسایه و دستگاه‌های ذی‌ربط در ین کشورها ازجمله مرزبانی، وزارت خارجه، پلیس و... و. صورت گرفته تا ترددهای مرزی زائران به سهولت و روانی و با هماهنگی کامل انجام شود تا سفری آسان برای زائران علی ابن موسی‌الرضا رقم بخورد.

رشد سه برابری زائران رضوی به یمن تصمیم دولت شهید رئیسی

پیش‌بینی از میزان زائران خارجی در دهه پایانی ماه صفر و ایام زیارتی امام رضا دارید؟

* آمارهای رسمی در مورد تعداد روادید صادر شده هنوز کامل نیست چون هنوز صدور روادید و ورود زائران به کشور ادامه دارد. بخش زیادی از درخواست روادید و ورود به کشور هم پس از پایان مراسم اربعین به ما رسیده لذا آمار نهایی هنوز مشخص نیست. ضمن اینکه به همت دولت شهید رئیسی ما در سنوات اخیر با بسیاری از کشورها به‌خصوص کشورهای اسلامی لغو روادید یک‌طرفه را اعمال کرده‌ایم و زائران این کشورها برای ورود به ایران نیاز به روادید ندارند.

اتباع این کشورها هر ۶ ماه یک‌بار می‌توانند به مدت ۱۵ روز بدون ویزا و روادید وارد ایران بشوند و آمار آن‌ها پس از ورود به کشور ثبت می‌شود و در اختیار فراجا قرار دارد.

همین مسئله لغو روادید کمک زیادی کرده تا تعداد زائران و کسانی که در رویدادهای و مناسبت‌های زیارتی دهه آخر ماه صفر به ایران و مشهد مقدس مشرف می‌شوند بسیار افزایش پیدا کند.

آیا ویزای ۱۵ روزه اتباع هند، پاکستان و افغانستان که برای حضور در راهپیمایی اربعین اخذ کرده بودند و برخی از آن‌ها بیش از دو هفته از ویزایشان گذشته امکان تمدید آن را برای ایام زیارتی امام رضا (ع) و دهه آخر صفر دارند؟

* این ۱۵ روز برای هر بار اقامت است و دو بار امکان ورود به کشور دارد. اما مدت اقامت زائران ۴۵ روز در هر با ورود است. بالطبع وقتی زائران اربعین آداب و مراسم زیارت خود را در عراق به پایان رساندند می‌توانند با آرامش خاطر آداب زیارت ثامن‌الحجج را هم به‌جا آورند.

پیش‌بینی ما این است که اکثر ۷۵ هزار روادیدی که برای اتباع افغانستان و ۵۸ هزار روادید داده‌شده به زائران پاکستانی در زمره زائرین آقا علی ابن موسی‌الرضا و آمار ما برای این ایام هم ثبت و ضبط خواهند شد و این افراد زیارت اربعین خود را با زیارت امام هشتم تکمیل خواهند کرد.

برای تردد این زوار و حمل‌ونقل آن‌ها چه تدابیری شده، آیا امکان کاپوتاژ و ورود با خودروهای شخصی را هم دارند؟

* بالطبع هماهنگی و خدمات حمل‌ونقل در این حوزه به ارگان‌ها و دستگاه‌های دیگری همچون وزارت راه و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و همکاری آن‌ها با استانداری‌ها برمی‌گردد. اما در مورد ورود با خودروهای شخصی هم مشکل خاصی وجود ندارد و با رعایت و طی مقررات گمرکی و پلیس زائران خارجی می‌توانند با خودروهای خود چه شخصی و چه اتوبوس و مینی‌بوس وارد کشور شوند.

در ایام دیگر سال هم زائران کشورهای همسایه به‌صورت روتین با خودروهای شخصی خود به کشور ما تردد دارند و هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های دو کشور برای این ترددها وجود دارد.

مراسم اربعین امسال باشکوه و عظمت خاصی و بسیار روان و خوب انجام شد. پیش‌بینی شما از میزان استقبال مسلمانان دیگر کشورها به‌ویژه همسایگان از مراسم دهه آخر ماه صفر و شهادت امام رضا چیست؟

* همان‌طور که اشاره کردیم ما امسال ۵۰ هزار روادید برای اتباع پاکستان، ۷۵ هزار روادید برای اتباع افغانستان و تعداد کمتری برای اتباع هند و دیگر کشورها صادر کردیم.

خوب این آمار رشد قابل‌توجهی داشته است. مثلاً سال گذشته از افغانستان ۲۷ هزار زائر به ایران آمدند که امسال این رقم سه برابر شده یا زائران پاکستانی حداقل دو برابر شدند.

امسال همان‌طور که اشاره شد ما لغو روادید را " کشور اجرا کردیم. کشورهای حوزه خلیج‌فارس اکثراً دیگر نیازی به دریافت روادید ندارند و این اتفاق خوبی است و اثرات تسهیل‌کننده خودش را در ورود زائران به ایران دارد.

از کشورهای غیر همسایه و هم‌مرز به‌ویژه کشورهای اسلامی هم درخواست روادید و ورود به کشور در ایام زیارتی پیش رو را داشته‌ایم؟

* بله!. درخواست‌های زیادی بوده است. اتباع کشورهای اسلامی هرساله در ایام زیارتی امام رضا درخواست روادید دارند و به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کنند. البته ما بسیاری از اتباع خارجی مقیم ایران را در شهرهای مختلف در قالب دانشجو و طلبه یا عناوین دیگر داریم که در این ایام به خیل زائران امام رضا(ع) می‌پیوندند و عازم مشهد مقدس می‌شوند که شاید در آمارهای خاص این ایام ثبت نشوند اما باید آن‌ها را هم لحاظ کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.