موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

رئیس اورژانس کشور در خصوص آمار کمبود متخصص فوریت‌های پزشکی در بخش اورژانس می‌گوید: به صورت میانگین ۱۷ تا ۲۰ هزار نیرو در سازمان اورژانس نیاز است.

کمبود نیروی خانم در سازمان اورژانس/ نیاز بیشتر به استخدام کارشناسان خانم

«یکی از خانم‌ها پس از تحویل دادن کلید کمد، در هنگام بیرون رفتن از در ورودی سالن استخر، از حال رفت و کف زمین افتاد؛ بلافاصله یکی دو نفر از خانم‌ها با ۱۱۵ تماس گرفتند و در خواست آمبولانس ویژه بانوان کردند؛ اما کمی بعد کارشناسان اورژانس آقا آمدند و زمانی که ما این مسئله را از سازمان اورژانس پیگیری کردیم، گفتند: «اولویت با نجات جان بیمار است؛ از آنجایی پایگاه اورژانس بانوان به محل مأموریت دور بود، سیستم به صورت هوشمند آمبولانسی با نیروی آقا اعزام کرده است.»

این صحبت‌های یکی از مربی‌های یک استخر بانوان در استان تهران است که به دلیل افت قندخون یکی از مشتریان با سازمان اورژانس تماس گرفته بودند.

این روزها کمبود نیروی انسانی، فرسودگی آمبولانس‌ها، مزاحمت‌های تلفنی برخی از شهروندان و... از جمله دغدغه‌های سازمان اورژانس کشور و مردم است؛ البته کمبود کارشناس خانم بیش از سایر نیروها در بخش اورژانس احساس می‌شود.

از این رو یکی از دغدغه‌های مردم بخصوص بانوان کشور، کمبود کارشناس خانم در سازمان اورژانس است تا به مأموریت‌های ویژه بانوان رسیدگی کند.

بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس کشور دلیل کمبود کارشناسان اورژانس بانوان را نداشتن نیروی کافی و محدودیت‌هایی از جمله توانایی جسمانی بانوان برای حمل وزن قابل توجهی حاصل از وزن بیمار به اضافه برانکارد و ... عنوان کرده است.

به همین دلیل توسط سازمان اورژانس تدابیر لازم در نظر گرفته شده و برای اعزام نیرو خانم به مأموریت‌های ویژه بانوان، ۳ کارشناس یا ۳ خانم و یا ۲ خانم به همراه یک نیروی آقا» اعزام می‌شوند.

در این راستا برای مأموریت‌های ویژه بانوان نیاز به استخدام کارشناسان خانم بیشتری در کشور وجود دارد.

وی در ادامه می‌گوید: در حال حاضر نزدیک به ۱۹۶ آمبولانس در استان تهران فعالیت می‌کنند که فقط ۵ دستگاه آن به اورژانس بانوان اختصاص دارد. برای یک سری از مأموریت‌ها اولویت با حضور اورژانس بانوان است اما اگر بیشتر از این تعداد نیاز به آمبولانس برای مصدوم خانم‌ باشد، متأسفانه امکان پوشش دهی توسط کارشناسان خانم اورژانس نیست.

یکتاپرست فارغ‌التخصیل شدن نیروهای جدید را شرطی برای افزایش تعداد نیروها عنوان می‌کند و می‌گوید: برای حل این مشکل، اقدام به جذب نیرو تکنسین خانم از طریق دانشگاه‌ها کرده‌ایم. نزدیک به ۲ سال است که رشته فوریت‌های پزشکی را برای خانم‌ها در دانشگاه باز کرده‌ایم و منتظر هستیم تا این دانشجوها فارغ‌التحصیل و به اورژانس بانوان اضافه شوند.

جعفر میعادفر در خصوص کم بودن تعداد پایگاه‌های اورژانس بانوان توضیح می‌دهد: علت پایین بودن پایگاه‌های اورژانس بانوان به این دلیل است که تعداد نیروها کم است و تازه نیروهای خانم از دانشگاه‌ها در حال فارغ‌التحصیل شدن هستند؛ اما از این به بعد تعداد پایگاه‌های اورژانس بانوان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص میزان کمبود نیرو اورژانس در کشور می‌گوید: در حال حاضر نزدیک به ۷ هزار نیرو نیاز داریم و برای ۱۰۰۰ پایگاهی که برای برنامه هفتم توسعه پیش بینی کرده‌ایم، حدود ۱۰ هزار نیرو نیاز خواهیم داشت. در کل به صورت میانگین ۱۷ تا ۲۰ هزار نیرو در سازمان اورژانس نیاز است.

وی در خصوص دانشجوهای در حال تحصیل در رشته فوریت‌های پزشکی توضیح می‌دهد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی در زمینه فوریت‌های پزشکی را آموزش می‌دهیم.

میعادفر در خصوص بازار کار رشته دانشگاهی فوریت‌های پزشکی می‌گوید: رشته فوریت‌های پزشکی یکی از رشته‌هایی است که مدت زمان طولانی برای آن فرصت کار فراهم است و بازار کار وجود دارد. 

وی در خصوص آمار استخدام کارشناسان فوریت‌های پزشکی در دولت سیزدهم می‌گوید: در دولت سیزدهم نزدیک به ۳ هزار و ۵۴۰ مجوز استخدام نیروی انسانی داشته‌ایم که جذب کرده‌ایم. ان شالله در استخدام جدید هم وزارت بهداشت یک ظرفیتی را به ما خواهند داد. اما به هر حال در زمینه نیرو چالش‌هایی داریم.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.