معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اصفهان گفت: نخستین بار، کلاف گرم گرید «۴۲CrMo۴» با موفقیت در مجتمع فولاد «سبا» این شرکت، تولید و کشور از واردات آن بی‌نیاز شد.

با تولید در فولاد مبارکه؛ایران از واردات کلاف فولاد راهبردی «۴۲CrMo۴» بی‌نیاز شد

غلامرضا سلیمی روز شنبه اعلام کرد: در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، کلاف فولاد راهبردی و بسیار پرکاربرد ۴۲CrMo۴ با موفقیت در مجتمع فولاد سبا این شرکت تولید شد.

وی خاطرنشان کرد: این گرید از محصول کلاف یکی از پرکاربردترین گریدهای مورد استفاده در صنایع قطعه‌سازی و ماشین‌سازی است که به نام تجاری «Mo۴۰» نیز شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: این محصول که در گروه فولادهای عملیات حرارتی‌پذیر قرار می‌گیرد، بواسطه داشتن طیف وسیعی از خواص مکانیکی، در قطعات مخصوص انتقال قدرت، ساخت قالب‌های صنعتی، فنرهای تخت، ابزارآلات صنعتی و کشاورزی، سیلندرها و چرخ‌دنده‌ها کاربرد دارد.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اظهار داشت: علاوه بر این، خاصیت سخت‌کاری سطحی و مقاومت به سایش بالا، استفاده از این گرید را در صفحات سایشی و چرخ و زنجیرها نیز ممکن می‌سازد.

سلیمی اضافه کرد: یکی از راهبردهای پنجگانه فولاد مبارکه در سه سال اخیر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خود با تمرکز روی تولید محصولات ویژه با ارزش‌ افزوده بالاتر بوده و در این مسیر نیز با تولید بسیاری از محصولات وارداتی، به موفقیت‌های ارزشمندی دست یافته‌ است.

وی یادآور شد: مجتمع فولاد مبارکه آماده است تا با انتقال تجارب خود به سایر تولیدکنندگان داخلی، زمینه را برای حرکت آنها به سمت تولید محصولات تجاری فراهم کند و خود نیز با تمرکز روی تولید محصولات دارای ارزش‌ افزوده بیشتر برای کشور، سرمایه‌گذاری و اقدامات گسترده‌ای انجام داده که تحقق این استراتژی گامی دیگری در مسیر ارتقای جایگاه فولاد مبارکه است.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه تاکید کرد: اگرچه پیش‌تر این محصول در جهان تولید شده، ولی بدلیل تحریم‌ها امکان واردات آن‌ فراهم نبود و با این دستاورد، کشور ما اینک به جرگه تولیدکنندگان این قبیل محصولات خاص پیوسته و از واردات آن‌ بی‌نیاز شده است.

 فولاد مبارکهٔ اصفهان اکنون مواد اولیهٔ بیش از سه هزار کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع لوله و پروفیل، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی و … را تأمین می‌کند.

این شرکت هر سال بخشی از محصولات خود را در راستای ارتقای کیفیت، برآورده کردن نیاز ارزی و حضور در بازارهای جهانی و توسعهٔ آن صادر می‌کند و با توجه به اعتبار کسب شده در بازار دنیا، اکنون پتانسیل و اعتبار لازم برای صادرات محصول به بیش از ۳۸ کشور جهان را دارد.

این مجتمع که در ۷۵ کیلومتری جنوب‌ غربی شهر اصفهان، در زمینی به وسعت ۳۵ کیلومترمربع(۱۷ کیلومتر مربع سالن تولید) استقرار یافته‌، دارای ظرفیت تولید سالانهٔ ۱۰٫۳ میلیون تُن انواع محصولات فولادی تخت، گرم و سرد نوردیده، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی از ضخامت ۰٫۱۸ تا ۱۶ میلی‌متر است.

فولاد مبارکه یکی از معدود شرکت‌های فولادسازی ایران است که توانسته است مالک زنجیره کاملی در تولید فولاد از معدنکاری سنگ‌آهن تا نورد فولاد باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.