پیشنهاد سردبیر

عملیات استشهادی راننده اردنی در تیراندازی به سوی صهیونیست ها در منطقه کرامه نشان دهنده بیزاری از رویکرد سازس و بیداری مردم و حتی نویدبخش شکل گیری جبهه مردمی جدید در این منطقه است.

ارزیابی احمد دستمالچیان از عملیات شهادت طلبانه در مرز اردن / نشان بیداری و بیزاری مردم از رویکرد سازش با صهیونیست‌ها

در هنگامه گرفتاری رژیم صهیونیستی در میدان بحران های چند وجهی درونی و برونی، انجام عملیات مسلحانه در گذرگاه «الکرامه» در نقطه صفر مرز کرانه باختری اشغالی و اردن در شرق فلسطین اشغالی که به کشته شدن 3 اسرائیلی منجر شد موضوعی است که در مخیله اشغالگران هم نمی گنجید. منابع فلسطینی عامل عملیات دیروز را راننده کامیون اردنی ۳۹ ساله به اسم ماهر ذیاب حسین الجازی عنوان کرده اند که نیروهای اسرائیلی با تبادل آتش او را به شهادت رسانده‌اند.

پیشتر شلیک چند باره مرزبانان مصری در رفح به سوی نظامیان اشغالگر و حتی به رگبار بستن ۶ گردشگر صهیونیست از سوی یک پلیس در منطقه سینا در واکنش به جنایات تل اویو در غزه خبرساز شده بود. با این حال وقوع حادثه امنیتی کم سابقه در مرز اردن نکته ای است که قطعا صهیونیست ها را بیش از پیش در تنگنا قرار خواهد داد.

در پی عملیات مذکور تمام مرزهای زمینی بین اردن و سرزمین های اشغالی بسته شده است. همزمان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در واکنش به اقدام استشهادی در گذرگاه «الکرامه» در مرز اردن و فلسطین اشغالی گفت: امروز روز سختی است و ما محاصره شده‌ایم. با این حال جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با صدور بیانیه ای عملیات الکرامه را تاکیدی بر مخالفت ملت‌های عربی با رژیم اشغالگر و جنایات آن خوانده است.

قدس در گفت و گو با احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در اردن، پیام ها و پیامدهای عملیات شهادت طلبانه در گذرگاه مرزی «الکرامه» را به بحث گذاشته که در ادامه می خوانید.

جناب دستمالچیان؛ تحلیل شما از اقدام ضد صهیونیستی در مرز با اردن چیست؟

در گام نخست اهمیت این رویداد به این جهت هست که نشان می دهد آتشفشان خشم مردم در کشورهای عربی و حتی پایتخت هایی همانند امان و قاهره که سیاست های حکومتی همسو با  رژیم صهیونیستی و بر علیه محور مقاومت و مردم فلسطین دارند در حال فوران و جوشش است. بصورتیکه مجری عملیات شهادت طلبانه دیروز که منجر به هلاکت سه صهیونیست در پل ملک حسین ( گذرگاه الکرامه) شد یک راننده کامیون  بوده که از خاک اردن وارد منطقه غور اردن شده و این اقدام را انجام داده است. این درحالی است که اخیرا نیز در عملیاتی ضدصهیونیستی در شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری  به سمت یک اتوبوس تیراندازی شد و ۳ صهیونیست کشته شدند. باید به زودی منتظر طوفان خشمی بویژه در جهان عرب بر علیه رژیم صهیونیستی باشیم همانطور که این مسئله روز گذشته پس از انجام این عملیات در سخنان ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی  به خوبی مشهود بود. وی اذعان کرد ما در کنار غزه و لبنان اکنون درگیر یک جنگ در کرانه باختری شده ایم.

علی رغم اینکه مردم اردن و مصر خواهان اتخاذ رویکرد سخت تر در قبال رژیم صهیونیستی هستند اما حاکمان آنها در مسیر دیگری هستند؛ ارزیابی شما درباره این مسئله چیست؟

تجربه در گذشته نشان داده برخی از کشورهای عربی که بعنوان خادم و مجری سیاست های آمریکا، انگلیس و حتی رژیم صهیونیستی در منطقه بودند توسط مردمان خود مجازات شده اند. امروز نیز برخی از حاکمان جهان عرب  شامل عربستان سعودی، اردن، مصر، امارات متحده عربی، بحرین و ... که به شدت حامی اشغالگران هستند با شانس حکومت خود بازی می کنند چراکه مردم در کشورهای عربی فلسطینیان را نه تنها هم زبان خود می دانند بلکه به عقیده آنها، مردم غزه برادران و خواهران دینی آنها هستند که در زیر بمباران صهیونیست ها به شهادت می رسند.

 اتفاق مذکور تا چه حد جرقه تبدیل این منطقه به یک جبهه جدید ضد اشغالگری می تواند تعبیر شود. به تعبیر دیگر این نوع عملیات ها در آینده تداوم خواهد داشت؟

پیش از پاسخ به پرسش شما باید بگویم، بزرگترین دست آوردی که طوفان الاقصی تا به امروز با خود در منطقه به  همراه داشته؛ بیدار شدن افکار عمومی در بین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بویژه در آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و دیگر نقاط جهان بود؛ این درحالی است که این کشورها در جنگ غزه از هیچ کمکی نسبت به رژیم صهیونیستی دریغ نمی کردند. امروز با بازگشایی دانشگاه ها در نیویورک، آمستردام، لندن و... شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی دانشجویان واساتید آنها نسبت به جنایات اسرائیل در فلسطین می باشیم پس باید به این نکته اشاره کرد  امروز رژیم صهیونیستی نه تنها در بین کشورهای منطقه بلکه در کشورهای اروپایی و حتی آمریکا در امان نخواهد بود .

پس در این صورت بعید است که پس از گذشت یازده ماه از جنگ و شهادت بیش از چهل هزار نفر و  نسل کشی شدید در غزه، مردم در اردن، مصر و دیگر مناطق جهان عرب بیش از این سکوت اختیار کنند، اقدام روز گذشته راننده اردنی در  تیراندازی با یک کلت به سمت گروهی از مقامات و افسران امنیتی اسرائیلی حاضر برای بازرسی کامیون‌ها در منطقه کرامه نشان دهنده هم بیزاری از رویکرد سازس و بیداری مردم و حتی نویدبخش شکل گیری جبهه مردمی جدید در این منطقه است.

 شما بعنوان سفیر ایران در کشور اردن فعالیت داشته اید، دیدگاه و نظر مردم این کشور نسبت به اشغالگری صهیونیستی چگونه است؟

پرسش خوبی است؛ مردم در شهرهای مختلف از جمله امان، ام قصیر، ناعور، خربیه السوق و غیره...همواره نسبت به رژیم صهیونیستی حالتی نفرت آمیز و انزجاری داشته و دارند. حتی با بسیاری از مقامات این کشور که صحبت می کردیم می دیدم که به دلیل ترس از حکومت پادشاهی خاندان ملک عبدالله، جرأت ابراز نظر و مخالفت با سیاست های تل اویو را به خود نمی دهند. از سوی دیگر بیش از دو میلیون فلسطینی بعنوان آوارگان جنگی در اردن حضور دارند که دارای تابعیت اردنی می باشند و چند میلیون فلسطینی‌تبار دیگر نیز بدون تابعیت حضور دارند. بر اساس برآوردها فلسطینی‌تباران تا حدود 60 درصد از جمعیت اردن را تشکیل می‌دهند که عمده این افراد در شمال غربی که مرکز جمعیتی اصلی این کشور محسوب می شود زندگی می کنند. همین ظرفیت می تواند بعنوان یک عامل پشتیبان برای مردم غزه باشد. این درحالی است که در همان روزهای ابتدایی جنگ در غزه مردم در اردن و حتی مصر اعتراضات گسترده ای را برگزار کردند و حتی قصد آتش زدن سفارت رژیم را داشتند که با دخالت دولت این کار صورت نگرفت. اقدام استشهادی راننده کامیون اردنی در به هلاکت رسانده سه صهیونیست آتش زیر خاکستری است که به زودی گر گرفته و رژیم اشغالگر را به سمت فروپاشی خواهد بود.

           

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.