پیشنهاد سردبیر

اولش به سیم آخر زد و بی‌لاف و گزاف از پیچ‌های لغزنده پیش روی تیم ملی حرف زد. بعد که صحبت‌ها گل انداخت به ۴۰ سال پیش برگشت. به ایام شباب که به وقت شادی در آغوش یاران متعصب غرق می شد.

گفت‌وگوی قدس با غلام پیروانی درباره بازی‌های تیم ملی/ با این دست فرمان در العین واژگون می‌شوید!

به گزارش قدس آنلاین، به ایام شباب که به وقت شادی در آغوش یاران متعصب غرق می شد. جهان در مِه رقیق غوطه‌ور شده بود که شاغلام گوشی را برداشت، صریح ترین مواضع را بر زبان نشاند و در اثنای یک مصاحبه سردستی ناگهان به ۴۰ سال پیش بازگشت. به روزگاری که با جامه نارنجیِ برق حروف خوشبختی را هجی می کرد، زمین را دور می زد، پاگردها را چرخ می‌زد و سرانجام با چرخشی فروتنانه به سکوها تعظیم می‌کرد. اینجا بود که طبع شاعری‌اش گل کرد و گفت: دور مجنون گذشت نوبت ماست، هرکسی چند روز نوبت او است...

کاکوی دوست داشتنی چند قدم مانده به هفتادسالگی اتفاقات آینده را با تبحر خاص برایمان لب‌خوانی کرد. حرف‌های او در عصر خرامان رکن‌آباد به چند بار خواندن می ارزد.

*بازی تیم ملی برابر قرقیزستان را دیدید شاغلام؟

-دیدم و نگران شدم. به نظر من تیم ملی اصلاً بازی قابل قبولی را ارائه نداد.این بازی باید آنالیز شود تا تیم دوباره به این روز نیفتد و کارش به اما و اگر نکشد.

*بازیکنان و کادر فنی از زمین بدِ فولادشهر شکوه داشتند.

-فقط زمین بد نبود. ارنج بد بود. نمایش بچه‌ها بد بود. تعویض‌ها بد بود. من فکر می‌کنم در چنین مقطع حساسی تغییرات زیاد و بی حساب و کتاب به تیم ملی ضربه خواهد زد و آقای قلعه نویی باید با درایت نسخه دیگری بپیچد تا جنگ را نبازیم .بعد هم می خواستم خواهش کنم این برچسب حرفه‌ای را از پیشانی فوتبال ایران بردارند تا کلمات معنی خود را از دست ندهند و واقعیت بیش از پیش نمودار شود.

*چطور شاغلام؟

-در فوتبالی که یک زمین ایده‌آل برای بازی ملی پیدا نمی‌شود، در فوتبالی که پرسپولیس و استقلال و سپاهان و دیگر مدعیان هر هفته در یک شهر بازی کنند و در فوتبالی که اخلاق جایگاه  خود را  گم کرده، ظلم می‌کنیم نام حرفه‌ای را به میان می‌آوریم. من به شدت نگرانم.

*نگران چی؟ افق پیش روی تیم ملی؟  سرنوشت شاگردان امیر؟

- امیدوارم تیم را در همین یکی دو روز جمع و ضعف‌ها را تا سرحد امکان برطرف کنند تا دست خالی از امارات برنگردیم. بی تعارف اگر قلعه‌نویی نجنبد با این فرمان در العین واژگون خواهیم شد و شکست سختی را تجربه خواهیم کرد. امارات بسیار آماده است و می‌خواهد به هر ترتیبی که شده تیم ما را زمین‌گیر کند. بالاخره فوتبال  شوخی‌بردار نیست و تیمی که مواظب نباشدف به شدت تنبیه خواهد شد.

*مهدی طارمی گفته دوستمان در تلویزیون می‌گوید با یک دست و پا به جام جهانی می‌رویم؛ شما با دو دست و دو پا هم نرفتید و به زور  در پلی‌آف و آن داستان‌ها به جام جهانی رفتید!

- من می‌گویم آقای طارمی انتقادپذیر باش و حرف حق را آویزه گوشت کن. شرایط امروز با گذشته اصلاً قابل مقایسه نیست. زمان حشمت‌خان از آسیا یک تیم به جام جهانی می‌رفت و در هیچ دوره ای آسیا هشت سهمیه نداشته است. با این وضع راهیابی به جام جهانی هنر بزرگی نیست. شما در جام جهانی‌های قبلی چکار کردید؟ هنر آن است که طلسم را بشکنید تا تیم ملی به دور دوم صعود کند و هنوز به مقصد نرسیده، به خانه برنگردیم.

*شما با این فرم جوانگرایی در تیم ملی چقدر موافقید؟

- من خودم یک عمر با جوان‌ها کار کردم و در برق شیراز و سپاسی بیشترین بها را به استعدادها می‌دادم، اما حقیقت این است که جوانگرایی باید با شیب ملایم و با ظرافت صورت گیرد. تغییرات در ارنج تیم ملی زیاد بود و  آقای قلعه‌نویی کمی عجله کرد.ما نباید برای جوان کردن تیم، یک نسل را فدا کنیم.

*انتقادات از امیر قلعه‌نویی هم بالا گرفته شاغلام!

-امیر قطعاً به ضعف‌های تیمش واقف است و پس از بازی با قرقیزستان توضیحات لازم را داد. بعضی‌ها با انتقادات دامنه‌دار دنبال موفقیت تیم ملی نیستند و هدف اصلی‌شان این است مربی بومی را بزنند. مگر مربیان خارجی چه گلی به سر این فوتبال زدند که مرغ همسایه برای برخی غاز است.

*از نگاه غلام پیروانی فوتبال ایران در مسیر تبلور اخلاق تا چه اندازه موفق بوده؟

-ما موفق نبودیم. متأسفانه در فوتبال ایران حرمت‌ها حفظ نمی‌شود و در نزد برخی هدف وسیله را توجیه می‌کند. من سال‌ها روی نیمکت برق و سپاسی و تیم‌های مختلف نشستم، اما حتی یک تذکر یا یک اخطار از داور نگرفتم. همیشه دنبال آن بودم صادقانه خدمت کنم و اسیر جنجال و هیاهو نشوم. فوتبال محملی است برای دوستی‌ها و مهربانی‌ها، نه دشمنی‌ها و نامهربانی‌ها. به خدا این دو روز دنیا می گذرد و تنها نام نیک است که می‌ماند.

من همیشه به شاگردانم تلنگر زدم: چو به گشتی طبیب از خود میازار، چراغ از بهر تاریکی نگه دار.

*راستی چرا شیراز با این قدمت و این سجلّ و این پتانسیل نباید در لیگ برتر حضور داشته باشد؟

-چه عرض کنم، لیگ برتر بودجه خوب می‌خواهد و اینجا در شیراز کسی یا گروهی پیدا نمی‌شود که پای فوتبال بایستد. بعد هم روزگاری تیم‌های ما با ۸۰ درصد بازیکن بومی وارد لیگ می‌شدند. متأسفانه باشگاه‌ها سازندگی را فراموش کردند و دسترنج دیگران را به یغما می‌برند. فرض که سپاسی صعود کند. وقتی بودجه نیست مطمئن باشید دوباره به لیگ یک برمی‌گردد.

*امیدمافی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.