پیشنهاد سردبیر

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش در مجلس با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی باید به کتاب های درسی ورود کند، گفت: امروز شاهد رشد فناوری در تمام عرصه‌ها هستیم، بی‌تردید نظام آموزشی کشور نیز باید خود را با این فناوری وفق دهند.

فرایند اجرای رتبه بندی معلمان به درستی انجام نشد/ انتقاد از سیاست‌زدگی آموزش و پرورش

محمدرضا احمدی، با اشاره به بخشی از چالش‌های آموزش و پرورش درباره هوش مصنوعی و فناوری‌های به‌روز در کتاب های درسی، گفت: آموزش و پرورش از مهمترین وزارتخانه‌های کشور محسوب می‌شود که باید از نظر سخت افزاری و نرم‌افزاری مورد توجه قرار بگیرد، بی تردید آینده هر کشوری از مسیر تعلیم و تربیت فرزندان آن سرزمین می‌گذرد، طی سال‌های گذشته اقدامات موثری برای بهبود وضعیت آموزشی کشور در مجلس صورت پذیرفته است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعیین تکلیف نیروهای آموزش و پرورش، یادآور شد: مجلس از حداکثر توان خود بهره گرفت تا بخش بسیاری از نیروهای آموزش و پرورش را به نوعی سروسامان دهد، اما همچنان سیستم آموزشی کشور در خصوص کمبود نیروی انسانی با مشکلاتی روبرو است، امروز با تعداد بسیاری از نیروهای خرید خدماتی، طرح امین‌ها، معلمان حق التدریسی، پیش دبستانی‌ها، مهرآفرین‌ها، معلمان قرآنی و سایر طرح‌های دیگر معلمان مواجه هستیم که باید به نوعی تعیین تکلیف شوند.

احمدی همچنین با اشاره به قانون رتبه‌بندی معلمان، افزود: تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان از مهمترین اقدامات کمیسیون آموزش در مجلس یازدهم بود که متاسفانه فرایند اجرای آن به درستی انجام نپذیرفت و موجب نارضایتی برخی از فرهنگیان شد، تلاش می‌شود در مجلس دوازدهم رفع خلاهای این قانون در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش پیش از کسب رای اعتماد در کمیسیون آموزش متعهد به تعیین تکلیف طرح‌های مختلف معلمان شده، اظهار داشت: حل مشکل استخدامی طرح‌های مختلف معلمان از قول‌های کاظمی وزیر آموزش و پرورش است که متعهد شده‌اند در دوران وزارت خود مسائل معلمان را با کمک اعضای کمیسیون حل کند، اگر قرار باشد بحران کمبود معلم در سیستم آموزشی کشور رفع شود علاوه بر توجه به استخدام ماده ۲۸ باید به نیروهایی که سال‌های طولانی در بدنه آموزش و پرورش مشغول به خدمت رسانی بودند هم توجه شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش با انتقاد از سیاست‌زدگی آموزش و پرورش، یادآور شد: نگاه‌های سیاسی و تک قطبی شدن را باید از بدنه آموزش کشور دور کنیم، متاسفانه امروز آموزش و پرورش کشور از اهداف اصلی خود یعنی برتری در جایگاه‌های علمی و پژوهشی دور و قربانی نگاه‌های سیاسی و تک قطبی نگری شده است، امروز سیستم آموزشی کشور باید زنده و پویا در تمام حوزه‌ها ادامه فعالیت دهد تا در سطوح بین المللی و در المپیادهای جهانی بتوانیم پرچم ایران را به اهتزاز در بیاوریم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش، اجرای سند تحول بنیادین را یکی از مسیرهای توسعه آموزش کشور دانست و گفت: در دولت‌های مختلف جلسات متعددی برای اجرایی شدن درست سند تحول بنیادین با وزرای وقت آموزش و پرورش برگزار کردیم، اگر سند تحول بنیادین به صورت کامل اجرایی نشود قطعاً آموزش و پرورش کشور با مشکلات و چالش‌های متعددی روبرو خواهد بود، اگر تمام فصول سند مذکور به صورت جزئی به مرحله عملیاتی شدن برسد بی‌تردید بخشی از دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی به صورت مهارت آموزی وارد بازار تولید کشور خواهند شد.

احمدی در پایان با اشاره به آمار جمعیت دانش آموزی کشور و کمبود فضای آموزشی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدارسی در برخی از استان‌ها وجود دارد که سه پایه در یک کلاس مشغول به تحصیل هستند، این کمبودها پیامدهایی را در حوزه آموزشی به دنبال دارد که باید به صورت جدی به آن ها بپردازیم نبود سرانه آموزشی مناسب برای هر دانش آموز دلیلی بر افت تحصیلی آن ها خواهد بود امیدواریم وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم تمهیداتی در این خصوص بیندیشد.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.