پیشنهاد سردبیر

جیلی آزکارا، فیات ۵۰۰، جی ای سی امپو، هیوندای النترا و کیا کی ۵ محصولات محبوب وارداتی هستند که طی چهار روز گذشته بیشترین نوسان قیمت را به ترتیب افزایشی و کاهشی تجربه کردند.

قیمت خودروهای وارداتی در نوسان لحظه‌ای/ سیاست تولید و واردات خودرو مشخص نیست

به‌گزارش قدس آنلاین، قیمت خودروهای وارداتی صفر کیلومتر در بازار کشور مسیر فراز و فرود را دنبال می کند، به نظر می رسد که دولت چهاردهم با بی توجهی نسبت به نوسان قیمت خودرو هنوز در انتخاب سیاست صنعت و بازار خودرو تعلل دارد. فحوای کلام وزیر صمت در خصوص ایجاد رقابت در صنعت و بازار خودرو از زمان سکان داری در وزارتخانه متبوعش بیانگر رفتار شعارگونه است؛ مزید اطلاع «سید محمد اتابک»، معاونین و مشاورین ایشان باید یادآور شد که در «دنیا پنج سیاست یا استراتژی برای بازار خودرو از سوی کشورهای درحال پیشرفت یا توسعه یافته تعریف شده است.» اما در دولت قبلی و فعلی وضعیت استراتژی صنعت خودرو در امر تولید یا واردات سرنوشت نامعلومی داشت و دارد.

اگر این شرایط در شش ماهه دوم سال جاری ادامه داشته باشد، واردات و عرضه قطره چکانی خودرو با در نظر داشتن اعمال سلیقه دولت در امر قیمت گذاری، بازار خودرو را با بحران لاینحلی به نام رشد مجدد قیمت ها مواجه می کند. باتوجه به رکود بازار و توقف یا کاهش معاملات خودرویی، در ادامه به بررسی وضعیت قیمت خودروهای وارداتی خواهیم پرداخت.

قیمت خودروهای وارداتی در نوسان لحظه ای| سیاست تولید و واردات خودرو مشخص نیست

جیلی آزکارا ۲۰ میلیون تومان گران شد

جیلی در طرح جدید واردات خودرو توسط گروه خودروسازی فردا به بازار کشور بازگشته است، یکی از محصولات این خودروساز چینی در سری جدید واردات خودرو، آزکارا است. جیلی آزکارا ابتدای هفته جاری به قیمت ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان رسید، اما امروز قیمت این خودرو در بازار بیشتر از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. صعود کم شیب قیمت آزکارا بیانگر آن است که این محصول طی هفته جاری مسیر افزایش رشد همچنان دنبال خواهد کرد.

فارغ از بحث عرضه برند جیلی به بازار کشور، در حال حاضر به نظر می رسد که احتمالا خودروسازی فردا در ارائه خدمات پس از فروش محصولاتی مانند جیلی و ام جی چندان موفق نباشد. بنابراین در آینده نزدیک جیلی آزکارا مسیر کاهش قیمت را به دلیل فقدان خدمات پس از فروش مناسب دنبال خواهد کرد.

قیمت خودروهای وارداتی در نوسان لحظه ای| سیاست تولید و واردات خودرو مشخص نیست

گرانی عجیب فیات ۵۰۰

فیات ۵۰۰ یکی از خودروهای شهری کلاس کوچک محسوب می شود، این خودرو در ابتدا با شعار کاهش قیمت خودروهای شهری در سودای تصرف سهم بازار بود؛ اما تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای و عرضه قطره چکانی سبب شد تا فیات ۵۰۰ به عنوان محصول اقتصادی در بازارهای جهانی در کشور ما به عنوان خودرو میلیاردی معرفی شود. فیات ۵۰۰ ابتدای هفته جاری ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما امروز قیمت این خودرو ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است. رشد ۵۰ میلیون تومانی این خودرو بیانگر تداوم افزایش قیمت غیر منطقی فیات برای بازارهای جهانی است، به نظر می رسد که دولت چهاردهم در نخستین قدم اجرایی خود باید وضعیت واردات را بهبود بخشد.

قیمت خودروهای وارداتی در نوسان لحظه ای| سیاست تولید و واردات خودرو مشخص نیست

تغییر عجیب قیمت امپو

جی ای سی امپو یکی از خودروهای وارداتی با طراحی جذاب به بازار کشور است، برند جی ای سی و محصولات آن توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه به بازار کشور آمده است. جی ای سی امپو به عنوان یک خودرو سدان اسپرت در بدو ورود به بازار توانست سهم قابل توجهی از فروش خودروهای سدان اسپرت را به خود اختصاص دهد. جی ای سی امپو از ابتدای ماه جاری نوسان عجیب قیمتی را تجربه کرده است، این خودرو روز یکشنبه به بها ۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان رسید. روز گذشته قیمت این خودرو ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان شد و امروز نرخ امپو ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان است. این فراز و فرود نشان می دهد که بازار هوشمندانه نسبت به خودروهای وارداتی که در تامین قطعات دارای ضعف هستند، قیمت را کنترل می کند.

قیمت خودروهای وارداتی در نوسان لحظه ای| سیاست تولید و واردات خودرو مشخص نیست

نوسان جاده قیمت النترا ادامه دارد؟

کرمان موتور در طرح جدید واردات خودرو مانند گذشته محصولات هیوندای را به بازار کشور آورده است، یکی از سدان های خوشنام این برند کره ای در کشور، النترا است. النترا مدل ۲۰۲۳ در روز نخست ماه جاری در بازار آزاد قیمت ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومانی داشت. اما روز گذشته النترا با جهش ۵۰ میلیون تومانی به نرخ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید. امروز این خودرو در بازار آزاد ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ نوسان قیمت النترا در بازار آزاد نشان می دهد که بازار خودرو حساسیت بیشتری نسبت به بهای ارز پیدا کرده است. ورود سرمایه های سرگردان از بازارهای موازی به بازار خودرو قیمت النترا را بیشتر نیز خواهد کرد.

قیمت خودروهای وارداتی در نوسان لحظه ای| سیاست تولید و واردات خودرو مشخص نیست

کیا کی ۵ چند؟

برند خوشنام کیا توسط کوشا خودرو مجدد به بازار کشور ما بازگشته است، یکی از سدان های محبوب این برند در بازار کشور، کی ۵ است. کیا کی ۵ با موتور ۲ لیتری ۲۰۲۳ ابتدای ماه جاری با قیمت ۴ میلیارد تومان در بازار کشور معامله می شد. اما قیمت این خودرو دو شنبه هفته جاری ۵۰ میلیون تومان جهش و به نرخ ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسید. روز گذشته کی ۵ با سقوط قیمت مجدد به ایستگاه ۴ میلیاردتومانی بازگشت، این نوسان قیمت نشان میدهد که عرضه قطره چکانی خودرو به بازار سبب تحریک رفتار هیجانی سوداگران می شود. بنابراین دسترسی مشتریان حقیقی به خودروهای کیا در بازار آزاد سخت تر از گذشته خواهد بود.

منبع: بازار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.