آخرین تحولات لبنان

بیش از دو دهه از مطرح شدن پروژه تله‌کابین طاق بستان کرمانشاه می‌گذرد، اما این پروژه هنوز بلاتکلیف مانده و به نتیجه نرسیده است.

تله‌کابین «طاق بستان» در تله میراث فرهنگی و شهرداری
​​​​​​​در طول دو دهه گذشته مسئولان میراث فرهنگی کرمانشاه یا موضع قاطعانه و محکمی در خصوص تأثیر این پروژه روی ثبت جهانی طاق بستان نگرفته‌اند و یا اگر هم نظر خود را در خصوص آسیب‌هایی که تله‌کابین می‌تواند به ثبت جهانی طاق بستان بزند گفته‌اند، با مخالفت شهرداری و اصرار آن‌ها برای ادامه پروژه مواجه شده‌اند. تأکید شهردار کرمانشاه بر ساخت این پروژه موجب شد او به همراه استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی استان دیداری با وزیر پیشین میراث فرهنگی داشته باشند و از وی بخواهند وزارت میراث فرهنگی در خصوص این پروژه بررسی دوباره‌ای انجام دهد. این رایزنی‌ها نتیجه داد و پروژه تله‌کابین مجدداً در دستور کار دفتر ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفت، اما این‌ بار آن‌ها از مشاور پروژه تله‌کابین خواستند چند مسیر پیشنهادی را به این دفتر ارائه دهد تا آن‌ها نیز روی مسیرهای پیشنهادی بررسی انجام دهند. 

توپ در زمین وزارت میراث فرهنگی 
آن طور که مدیر کل میراث فرهنگی استان می‌گوید مشاور شهرداری کرمانشاه در اجرای پروژه تله‌کابین چهار مسیر پیشنهادی از جمله مسیر کنونی را به وزارت میراث فرهنگی ارائه داده و آن‌ها نیز پس از بررسی مسیرها از مشاور پروژه خواسته‌اند جزئیات مسیرها را نیز در اختیارشان قرار دهد. داریوش فرمانی می‌افزاید: آخرین نشستی که به منظور بررسی پروژه تله‌کابین طاق بستان در وزارتخانه برگزار شد مربوط به اوایل تابستان امسال بود و مقرر شد جزئیات مسیرهای پیشنهادی در اختیار وزارتخانه قرار داده شود که مشاور پروژه نیز این کار را انجام داده است. 
وی با بیان اینکه هنوز دفتر ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی این پروژه بوده و نظر نهایی خود را به استان اعلام نکرده است، تصریح می‌کند: ما نیز منتظر هستیم با نظر نهایی وزارتخانه، پروژه تله‌کابین طاق بستان برای همیشه از بلاتکلیفی خارج شود. 

پروژه تله‌کابین به نتیجه نمی‌رسد
یک استاد دانشگاه اما معتقد است پروژه تله‌کابین طاق بستان به دلیل حساسیت‌هایی که روی آن وجود دارد به نتیجه نخواهد رسید و بهتر است برای ساخت آن روی نقطه‌ای دیگر از استان تمرکز صورت بگیرد. 
دکتر عزمی با بیان اینکه تله‌کابین می‌تواند یک جاذبه گردشگری مهم برای هر منطقه‌ای باشد، اظهار می‌کند: تله‌کابین قدرت جاذبه زیادی دارد و در هر جایی که ساخته شود، گردشگران را از مناطق اطراف و استان‌های همجوار به سمت خود جذب می‌کند.
 وی ادامه می‌دهد: با وجود اینکه تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری یک منطقه کمک کند، اما ایجاد آن همواره با دو چالش اصلی یعنی موانع میراثی و محیط زیستی همراه است.
 عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه رازی کرمانشاه به حدود دو دهه بلاتکلیفی این پروژه اشاره کرده و می‌افزاید: معتقدم با توجه به حساسیتی که روی این پروژه وجود دارد و در نقطه‌ای خاص واقع شده، تله‌کابین طاق بستان به نتیجه نخواهد رسید.

این طرح توجیه اقتصادی ندارد
مدیر مجموعه طاق‌بستان کرمانشاه نیز با بیان اینکه ثبت جهانی طاق‌بستان اکنون به محور ساسانی - اشکانی متصل شده و دیگر به تنهایی مطرح نیست، عنوان می‌کند: اجرای تله‌کابین قطعاً مانع ثبت جهانی طاق بستان می‌شود. 
محمدمهدی فیض‌آقایی می‌افزاید: شهرداری بهانه می‌آورد که از اداره میراث فرهنگی برای احداث تله‌کابین نه نشنیده در حالی که ما بارها برای این موضوع نه گفته‌ایم و نظر قطعی خودمان را کمتر از یک ماه است که اعلام کرده‌ایم.
 وی ادامه می‌دهد: ما نمونه‌های جهانی را بررسی کردیم و تله‌کابین از نظر استانداردهای منظری به عنوان یک مانع برای ثبت آثار محسوب می‌شود و با اجرای آن از داخل محوطه طاق بستان تله‌کابین به عنوان یک عنصر مصنوع، معلوم خواهد بود. فیض‌آقایی به این نکته نیز اشاره می‌کند که هر ناظر بین‌المللی یک چک‌لیست دارد و بررسی کردیم اگر هر سؤالی درباره تله‌کابین از ما پرسیده شود نمره منفی خواهیم گرفت؛ چرا که تله‌کابین آثار تاریخی بالای کوه را هم تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد به عنوان مثال ما دو غار پارینه سنگی به عنوان دو اشکفت آن بالا داریم و آن‌ها هم در حریم آثار 
طاق بستان هستند و تله‌کابین از دید منظری برای آنجا هم مانع محسوب می‌شود.
 وی خاطرنشان می‌کند: به عنوان یک معمار عرض می‌کنم طرح تله‌کابین حتی توجیه اقتصادی نیز ندارد؛ چرا که قرار نیست تله‌کابین فقط برای بهار و تابستان استفاده شود، اگر در فصل سرد آن بالا بروید به دلیل وزش باد شدید حتی یک ساعت هم دوام نمی‌آورید. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.