آخرین تحولات لبنان

۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 1015930

با توجه به وجود بسترهای قانونی لازم و جدیت وزیر محترم وزارت راه و شهرسازی، نهضت واگذاری زمین به مردم از جمله اقشار کم درآمد به صورت هزینه صفر شکل بگیرد تا بتوان به صورت ریشه‌ای مشکل مسکن محرومین را رفع کرد.

تامین مسکن یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی است که نیازمند توجه و برنامه ریزی دقیق است. برای حل این مشکل لازم است آسیب شناسی درستی از مشکلات موجود انجام شود و براساس آن نسخه‌ی مناسب تجویز گردد. یکی از مشکلات مردم برای تامین مسکن متناسب، قیمت بالای مسکن در مقایسه با درآمد متقاضیان است؛ در این بین قیمت زمین سهم بالایی از قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد که کاهش و حذف آن می‌تواند نقش بسزایی در امکان‌پذیری تامین مسکن ایفا نماید.

در این راستا واگذاری زمین رایگان جهت ساخت مسکن یکی از سیاست‌هایی است که در چند سال اخیر توسط وزارت راه و شهرسازی پیگیری شده‌است. واگذاری زمین امکان ساخت مسکن یک طبقه‌ی حیاط‌دار را فراهم می‌کند که مزایای زیر را دارد:

  • کاهش هزینه‌ی مسکن با حذف قیمت زمین
  • کاهش قیمت تمام شده‌ی ساخت مسکن؛ ساخت مسکن یک طبقه به دلیل حذف مشاعات، پیلوت و ... هزینه‌ی تمام شده‌ی یک واحد مسکونی را تا حدود ۴۰ درصد کاهش می‌دهد؛
  • امکان ساخت تدریجی مسکن؛ در صورت واگذاری زمین، متقاضی می‌تواند بخشی از مسکن را بسازد و در آن ساکن شود و مابقی آن را به صورت تدریجی و در آینده تکمیل نماید.
  • امکان ایجاد فضای کارگاهی و اشتغال‌زایی
  • زندگی سالم‌تر به دلیل بهره‌گیری بیش‌تر از نور خورشید، فضای بیش‌تر برای بازی کودکان و حتی برگزاری راحت‌تر مهمانی

این موضوع می‌تواند به حل مشکل اقشار کم درآمد که یکی از سیاست‌های وزیر جدید راه و شهرسازی است کمک نماید؛ فرزانه صادق در روز رای اعتماد، تامین زمین مناسب جهت واگذاری به اقشار کم درآمد و محرومین را از برنامه‌های خود اعلام کرد. واگذاری زمین مهم‌ترین اقدام در دسترس است که می‌تواند مشکل مسکن اقشار کم درآمد را تا حد زیادی حل نماید. در قانون برنامه هفتم پیشرفت نیز بر عرضه‌ی زمین توسط دولت تاکید شده و براساس تبصره ۱ بند ب ماده ۵۰، وزارت راه و شهرسازی مکلف است در راستای اضافه شدن حداقل دو دهم درصد مساحت سرزمین به ظرفیت سکونتگاهی کشور با تراکم حداکثر ۶۰ نفر در هکتار، در روستاها، شهرهای کوچک و میانی، مناطق مرزی و شهرک سازی با رعایت در سند آمایش سرزمینی، قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن برنامه ریزی و اقدام نماید. به منظور تسهیل مهاجرت معکوس اقشار مختلف جامعه، در این واگذاری شرط سکونت ۵ ساله لحاظ نخواهد شد و وزارت راه و شهرسازی مجاز است واگذاری را به صورت ۹۹ ساله انجام دهد.

بنابراین انتظار می‌رود با توجه به وجود بسترهای قانونی لازم و جدیت وزیر محترم وزارت راه و شهرسازی، نهضت واگذاری زمین به مردم از جمله اقشار کم درآمد به صورت هزینه صفر شکل بگیرد تا بتوان به صورت ریشه‌ای مشکل مسکن محرومین را رفع کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.