آخرین تحولات لبنان

یک تحقیق انجام شده روی موش‌ها نشان داده، مصرف یک داروی خاص موجب کاهش ورم سلول‌های عصبی می‌شود و ممکن است به کاهش جراحت‌های نخاعی یاری برساند.

درمانی تازه برای آسیب‌های نخاعی از طریق آزمایش موش‌ها

به گزارش قدس آنلاین از «ساینس نیوز»، یک مطالعه منتشر شده در ۲۵ سپتامبر در نشریه Science Translational Medicine نشان داده که سلول‌های عصبی موش‌ها پس از یک جراحت شدید نخاعی متورم و بزرگ می‌شوند. برخی از این نورون‌ها برای مدتی بیش از حد انتظار متورم باقی می‌مانند و شروع به مردن می‌کنند. یک داروی کاهش‌دهنده این تورم موجب بهبود موش‌ها شد هر چند هنوز معلوم نیست که این رویکرد در انسان‌ها نیز به همین شکل جواب دهد.

«بو چن» دانشمند علوم عصبی در دانشگاه پزشکی تگزاس گفت: تا پیش از این جزییات مربوط به تورم نورون‌ها در نخاع روشن نبود و ما نمی‌دانستیم که این سلول‌ها برای چه مدتی متورم باقی می‌مانند و آیا می‌میرند یا نه؛ فقط حدس می‌زدیم.

چن و همکاران او راهی برای تماشای این سلول‌ها پس از یک جراحت نخاحی ابداع کردند. این رویکرد بر مهندسی ژنتیک، بافت شفاف نخاعی و یادگیری ماشین برای آنالیز شکل سلول‌ها متکی بوده است. این روش در نهایت مناظری از بیش از ۳۰ هزار نورون در بخشی از بافت نخاعی به طول ۳ میلیمتر از هر موش به دست داد.

ابداع درمان جدید برای آسیب‌های نخاعی

(پس از جراحت نخاعی، یک نوع خاص سلول عصبی در موش ها متورم می‌شود- در این نمایه تصویری، نقاط قرمز پروتئین‌هایی هستند که امکان پف کردن سلول پس از تروما را فراهم می‌کنند)

این محققان دریافتند سلول‌های موسوم به نورون‌های مسدود کننده که مانع فعالیت سلول‌های دیگر می‌شوند، به سرعت پس از جراحت متورم شدند که این تورم در روز دوم به اوج رسید و تا روز چهاردهم به اندازه عادی خود بازگشتند. اما نورون‌های تحریکی، یک الگوی بسیار متفاوت نشان دادند. این سلول‌ها که موجب تشدید فعالیت سلول‌های دیگر می‌شوند، متورم شدند و برای مدتی طولانی‌تر برخی تا حد ۳۵ روز به‌صورت متورم باقی ماندند. تعداد بیشتری از این نوع سلول‌ها نیز مردند.

بنا به گزارش محققان‌، یک دارو به نام بومیتانید (bumetanide) که برای درمان ورم در افراد به کار می‌رود، این تورم سلولی و مرگ سلولی ناشی از آن را کاهش داد. موش‌هایی که پس از جراحت از این دارو به آن ها داده شد در مقایسه با موش‌هایی که این دارو را دریافت نکردند، بهتر قادر بودند پاهای خود را حرکت دهند.

چن خاطرنشان کرد: نتایج این تحقیقات به تورم نورون‌ها به عنوان بخش مهمی از جراحت‌های نخاعی اشاره می‌کند. با این وجود هنوز تحقیقات بیشتری لازم است تا چگونگی این فرایند در انسان‌ها شناخته شود و همچنین معلوم شود که آیا داروی بومیتانید ممکن است (به انسان‌ها) کمک کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا