آخرین تحولات لبنان

۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 1016505

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه سالمندی جمعیت یک روند جهانی است ، گفت: همان چیزی که با نام بحران یا بمب ساعتی از آن نام برده شده، در عین حال فرصتی برای بهره‌مندی از توان و تجربه بخش قابل توجهی از هموطنانمان است

سالمندی جمعیت نه یک بحران، بلکه فرصت است

مهدی مسکنی در پیامی، یکم اکتبر (۱۰مهر ماه)، روز جهانی سالمند را تبریک گفت و افزود: سال‌هاست که کارشناسان از بحران سالمندی جمعیت داد سخن می‌دهند که البته روندی جهانی است و کشور ما نیز از آن مستثنی نیست.

وی ادامه داد: از سنجه‌های توسعه کشورها می‌توان به چگونگی خدمت‌رسانی به افراد و ازجمله سالمندان آن جامعه اشاره کرد. توجه بیشتر به مسائل دوران سالمندی که در آینده‌ای نه چندان دور، اگر عمری باشد، همه ما کم وبیش آنها را تجربه خواهیم کرد، یکی دیگر از ظرفیت های مهم موجود است و می‌تواند ظرفیتی برای برداشتن گام‌هایی بلندتر به سوی توسعه کشور در اختیارمان بگذارد.

مسکنی ، اضافه کرد: پر بیراه نیست اگر ادعا کنیم که توجه به گروه سنی بالای ۶۵ سال کشور، تحت تأثیر شعار جوان‌گرایی، که آن هم خالی از اهمیت نیست، مغفول و مظلوم مانده است. چه بسیار امکاناتِ دیده‌ نشده یا نادیده ‌گرفته ‌شده‌ای که به‌مدد آنها می‌توان مردمان سرزمینمان، از پیر و جوان، را بهره‌مند ساخت.

وی افزود: ایجاد شهرهای دوستدار سالمند ازجمله پروژه‌های مهم جهانی است که چند سالی است در کشور ما نیز مطرح است و با افتخار اعلام می‌کنم صندوق بازنشستگی کشوری آمادگی دارد تا در مسیر ایجاد و شکل‌گیری شهرهای دوستدار سالمند با سازمان‌ها و نهادهای ذیربط همکاری و تعامل موثر داشته باشد.

وی اضافه کرد:   سازمان ملل روز جهانی سالمندِ امسال را با موضوع «سالمندی عزت‌مندانه» و لزوم تقویت نظام‌های مراقبتی و حمایتی از سالمندان سراسر جهان گرامی می‌دارد.

وی ادامه داد: ما نیز به تأسی از این نهاد بین‌المللی در تلاشیم تا با الگوبرداری از طرح‌ها و پروژه‌های جهانی و بومی‌سازی آنها در قالب فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی‌مان، خدماتی هرچه بهتر و بیشتر با حفظ کرامت و عزت پدران و مادران عزیزمان در اختیار آنها قرار دهیم.

بر اساس این گزارش،  در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۱ اکتبر (نهم مهرماه) را به عنوان روز جهانی سالمندان ثبت کرد که در ایران در قالب هفته جهانی سالمند از هفتم تا سیزدهم مهرماه نامگذاری شده است.

طبق برخی گزارش‌ها، جمعیت سالمندی در کشور تا ۳۰ سال آینده سه برابر می‌شود، سهم نسبی جمعیت سالخورده ۶۰ ساله و بیشتر نیز روند افزایشی خود را در افق ۱۴۳۰ نشان می دهد، به طوری که از ۱۱.۶۳ درصد در سال ۱۴۰۳ به ۱۷ درصد در سال ۱۴۳۰ خواهد رسید. درصد جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر هم از همان روند تبعیت خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.