تحولات لبنان و فلسطین

مصداق عبارت سرمایه‌هایی که خاک می‌خورند را می‌توان در کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج وابسته به سازمان اقتصادی کوثر مشاهده کرد.مجموعه‌ای که در چهار فاز مختلف یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت اشتغال‌زایی بیش از ۴۰۰ نفر است.

کارخانه آرد یاسوج خاک می‌ساید/ پای مشکلات سرمایه‌ای در میان است

در شرایط فعلی اگر دولت بخواهد چنین کارخانه‌ای را ایجاد کند هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز است بنابراین احیا و رونق این کارخانه بزرگ تا حد زیادی از هدررفت بیت‌المال جلوگیری می‌کند. بیکاری و مهاجرت‌های بی‌رویه به استان‌های همجوار به خاطر نبود شغل یکی از معضلات کهنه‌ای است که جوانان کهگیلویه و بویراحمد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تعطیلی و فروش این کارخانه هم دردی مضاعف بر این مشکل خواهد بود.
این مجموعه مدتی است به علت برخی مشکلات جزو واحدهای تولیدی زیانده قرار گرفته و سخن از واگذاری آن به بخش خصوصی مطرح بوده امری که به مذاق بسیاری از مردم کهگیلویه و بویراحمد خوش نیامده است. این کارخانه حدود ۱۰ هزار میلیارد ریالی که زمانی یکی از پررونق‌ترین واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد بود اکنون تنها بخش آرد آن با ظرفیت تنها کمتر از ۴۰ درصد فعال است.
رئیس‌جمهور وقت در تیرماه ۱۴۰۲ به سازمان اقتصادی کوثر دو ماه فرصت داد تا کارخانه آرد را با تمام ظرفیت بازگشایی  کند اما با گذشت ۱۵ماه هنوز از توسعه این کارخانه خبری نیست.در حال حاضر تنها ۶۰ نفر در این کارخانه مشغول هستند و به تازگی هم زمزمه‌هایی مبنی بر فروش آن توسط سازمان اقتصادی کوثر به گوش می‌رسد. 

تجربه تلخ فروش‌های دولتی 
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با ابراز گلایه از اینکه باید تأثیر سفر رئیس جمهور شهید دیده می‌شد اما متأسفانه این گونه نشد و به وعده‌ها هنوز عمل نشده است، تصریح می‌کند: 
خیلی عجیب است که هر بار عده‌ای می‌خواهند این کارخانه را زیانده محسوب کنند و آن را بفروشند، بارها نشست برگزار شد و برخورد کردیم.
آیت‌الله سیدنصیر حسینی می‌افزاید: ما تجربه خوبی از فروش کارخانه‌های دولتی نداریم، اگر قرار بود اتفاق خوبی بیفتد، در تجربه فروش کارخانه قند یاسوج اتفاق می‌افتاد، در جریان کارخانه قند اشتغال و تولید از بین رفت و کارخانه متلاشی شد، اما با زحمت‌های زیادی کارخانه دوباره احیا شد و با این کارخانه هم می‌خواستند همین کار را بکنند ولی جلو آن را گرفتیم.
وی ادامه می‌دهد: برای این کارخانه اعتبار در نظر بگیرید و مسئولان پیگیر باشند اعتبار مصوب این کارخانه بیاید، این خلاف مدیریت صحیح است، این همه بیکار داریم و این همه سرمایه در کنار ماست.
آیت‌الله حسینی با اشاره به اینکه اشتغال یکی از اولویت‌های اصلی امروز جامعه است، خاطرنشان می‌کند: خانواده‌های بسیاری امروز با مشکل کار مواجه بوده و نگران زندگی زن و فرزندشان هستند، از این رو مسئولان مربوط نسبت به اختصاص تسهیلات برای این مجموعه تعلل نکنند تا ظرفیت اشتغال افزایش پیدا کرده و جمعیت جوان مشغول به کار شوند.
وی ادامه می‌دهد: کارخانه‌ای که ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریالی دارد و با احیای آن بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند و برای استان سودآوری دارد، اگر کاری برای آن انجام نشود از کم‌کاری مسئولان است.

مزایده‌ای که لغو شد 
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز عنوان می‌کند: سال گذشته هلدینگ سرمایه‌گذاری اقتصادی کوثر بنا داشت این مجموعه را به مزایده گذاشته و از مدار کار خارج کند اما با مکاتباتی که با پیگیری‌های استاندار وقت از وزارتخانه‌ها و دولت انجام شد و همچنین همراهی و مکاتبات رئیس دادگستری استان، این مزایده لغو شد.سید احسان عسکری می‌افزاید: در حال حاضر در این کارخانه به جز بخش آرد مابقی واحدها تعطیل و غیرفعال هستند.

عدم همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 
مدیرعامل این مجموعه اما معتقد است مصوبه سفر رئیس جمهور شهید برای این کارخانه ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار بود که هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سهم سازمان اقتصادی کوثر، ۵۰۰ میلیارد ریال سهم سازمان برنامه و بودجه و ۶۰۰ میلیارد ریال هم سهم وزارت نفت است.
رضا حسینیان ادامه می‌دهد: چندین بار از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیگیری کردیم ولی همکاری نکردند، اگر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در اختیار کارخانه قرار می‌گرفت و احیا می‌شد، پنج خط ویژه در این کارخانه راه‌اندازی شده و ماهانه ۵۰۰ میلیارد ریال سودآوری برای استان به دنبال داشت.
وی عنوان می‌کند: با وجود پیگیری‌های مکرر کارخانه از طریق مراجعه حضوری، تماس تلفنی و مکاتبات اداری تاکنون هیچ اقدام مثبتی در خصوص تعیین تکلیف مبلغ اعلام شده صورت نگرفته است و حتی مدیر محترم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با وجود ارسال چند دعوت‌نامه برای بازدید از کارخانه جواب مشخصی از ایشان دریافت نشد.
حسینیان با اشاره به عمر سی ساله کارخانه و مستهلک بودن برخی از قطعات و تأسیسات، می‌افزاید: برخی از تأسیسات با عمر بیش از ۳۰ سال مستهلک و در حال خروج از خدمات بودند که با همکاری تیم فنی تصمیم به بهبود شرایط تا حد امکان گرفته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.