تحولات لبنان و فلسطین

گزارشی جدید نشان می‌دهد که از هفتم اکتبر سال گذشته، ایالات متحده آمریکا ۱۷/۹میلیارد دلار کمک نظامی به رژیم صهیونیستی کرده که رقمی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

کمک نظامی به اسرائیل به رقم بی‌سابقه ۱۷/۹ میلیارد دلار طی یکسال رسید؛«نیوزویک»: دولت آمریکا میزان کامل کمک‌ها را مخفی می‌کند

به گزارش قدس‌آنلاین، هفته نامه آمریکایی «نیوزویک» در این گزارش، به داده‌های «پروژه هزینه‌های جنگ دانشگاه براون» که در یکسالگی عملیات «طوفان الاقصی» منتشر شده ، استناد کرده است. «پروژه هزینه های جنگ»، یک پروژه تحقیقاتی غیرحزبی به شمار می رود که هدف از راه اندازی آن در «دانشگاه براون»، مستندسازی تمام هزینه های مالی و جانی جنگ‌هایی است که آمریکا در افغانستان وعراق یا آنچه دیگر فعالیت های ضدتروریستی این کشور خوانده می شود، داشته است.

مطابق گزارش این موسسه تحقیقاتی، حجم بودجه یک ساله اخیر، بیشترین کمک نظامی ارائه شده به رژیم اسرائیل برای یک سال را نشان می دهد که به طرز معناداری از تمام مبالغ قبلی سال‌های گذشته فراتر رفته است.

علاوه بر این، ۸۶/۴ میلیارد دلار نیز هزینه ای است که ایالات متحده در راستای مقابله با تهدیدات منطقه‌ای تصویب کرده تا ضمن علمیات هایی بتواند از رژیم صهیونیستی در برابر گروه های مورد حمایت ایران یعنی حزب الله لبنان و انصارالله یمن محافظت کند. محققان این موسسه، هزینه ۴/۸۶ میلیارد دلاری برای چنین عملیات هایی را یک چالش برای آمریکا خواندند که «به طرز غیرمنتظره ای پیچیده» و «به شکل نامتناسبی گران» است.

تمام هزینه‌ها توسط «لیندا جی. بیلمز» استاد «مدرسه حکمرانی جان اف. کندی» دانشگاه هاروارد، که از زمان ۱۱ سپتامبر، هزینه‌ تمام جنگ‌های آمریکا را ارزیابی کرده است، محاسبه شده‌اند. «ویلیام دی. هارتونگ» و «استفان سملر» نیز او را در این کار همراهی می‌کردند.

طبق این مطالعه، بخش اعظم این کمک‌های نظامی برای پشتیبانی از رژیم صهیونیستی در مقابله با حملات موشکی مداوم و محافظت از جمعیت شهرک‌نشین در برابر این نوع از حملات، صورت گرفته است. روی همین حساب، بسته کمک‌های نظامی آمریکا شامل موشک‌های پدافندی سیستم‌های دفاع موشکی «گنبد آهنین» و «فلاخن داوود»، تأمین گلوله‌های توپخانه و ارسال بمب‌های هدایت‌شونده دقیق است.

این هفته‌نامه آمریکایی اشاره می‌کند که با افزایش شما قربانیان در غزه و لبنان، هزینه‌های مالی و انسانی این درگیری به موضوعی بحث‌برانگیز در ایالات متحده، به‌خصوص با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، تبدیل شده است. نیوزویک در گزارش خود، با اشاره به آمار یکصد اسیر در دست مقاومت فلسطین و قرار دادن این عدد و رقم در کنار رقم ۴۲ هزار غیرنظامی کشته شده در غزه، به صورت ضمنی به بی نتیجه بودن این حملات به بهانه از بین بردن حماس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی اشاره می کند.

نکته قابل توجه این است که در این گزارش اذعان می شود با وجود مبلغ هنگفت هزینه شده، این موسسه معتقد است که رقم ۱۷/۹ میلیارد دلار را احتمالاً باید یک برآورد حداقلی از این کمک‌ها تلقی کرد.  به گفته دست‌اندرکاران و محققان این پروژه، دولت بایدن در مقایسه با کمک‌های نظامی خود به اوکراین، شفافیت کمتری در مورد کمک به اسرائیل داشته است.

این گزارش همچنین به تلاش‌های بروکراتیک دولت، برای مخفی کردن میزان کامل کمک‌های ارائه‌شده به رژیم اسرائیل اشاره می کند که تهیه ارزیابی جامعی از حمایت نظامی آمریکا از هفتم اکتبر را دشوار کرده است. این در حالی است که کمک‌های ایالات متحده به رژیم صهیونیستی همواره قابل توجه بوده است و این کشور از سال ۱۹۵۹ تاکنون، ۲۵۱ میلیارد دلار (با احتساب تورم) از آمریکا دریافت کرده است.

با وجود اینکه ایالات متحده در چارچوب توافقنامه دفاعی که برای اولین بار در دولت اوباما به امضا رسید، خود را  متعهد کرده بود تا سالانه ۳/۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کند، اعدام و ارقام اخیر نشان می دهد که آنچه این روزها روانه سرزمین های اشغالی می شود، به طور چشمگیری از آنچه پیش از این برنامه ریزی شده بود، فراتر رفته است. علی رغم همه این کمک های نظامی، ایالات متحده حضور نظامی خودش را نیز در منطقه افزایش شده و از آغاز درگیری ها، ۵۰ هزار نیروی نظامی روانه خاورمیانه کرده است. علاوه بر این تعداد، باید ناوهای نیروی دریایی، اسکادران‌های جنگنده و سیستم‌های دفاع هوایی را که برای تقویت سیستم دفاعی رژیم اشغالگر در برابر حملات محور مقاومت، مستقر شده اند، اضافه کرد. این نشریه آمریکایی، هدف از این افزایش را، جلوگیری از حملات نیروهای اسرائیلی و آمریکایی و همچنین مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه ذکر می کند.

نیوزویک در این گزارش که در آن از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس بهره گرفته است، یکی از بزرگترین چالش‌های آمریکا را مقابله با نیروهای انصارالله یمن ذکر می کند که در همبستگی با مقاومت فلسطین، هر کشتی تجاری به مقصد رژیم صهیونستی را مورد هدف قرار می دهد. این هفته نامه در ادامه تاکید می کند که عملیات نیروی دریایی آمریکا برای سرکوب حملات انصارالله-که در گزارش از آن ها به حوثی‌ها یاد می کند- یکی از پرتنش‌ترین نبردهای دریایی از زمان جنگ جهانی دوم بوده که میلیاردها دلار برای ایالات متحده هزینه در بر داشته است. این نشریه دلیل هزینه گزاف این نبرد را استفاده انصارالله از پهپادهای ارزان قیمت ساخت ایران می‌داند که هر کدام فقط ۲۰۰۰ دلار قیمت دارند، در حالی که ارتش آمریکا مجبور است با موشک‌های بسیار گران‌تر و سیستم‌های دفاعی پیشرفته اقدام به رهگیری آن ها کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.